ساداتیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان تشریح کرد

انتخابات خودخواسته «تراز می» را در شرایط پیچیده قرار داد

سفیر سابق ایران در لندن گفت: شرایط پیچیده‌ای برای انگلیس به وجود آمده که برخی معتقدند ممکن است ترزامی از ادامه آن منصرف شده و کناره‌گیری کند.

سید جلال ساداتیان سفیر سابق ایران در لندن در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون انتخابات اخیر انگلستان با بیان اینکه ترازمی خواهان آن بود که بتواند با دست پر در مذاکرات با اروپایی‌ها ظاهر شود اظهارداشت: خانم می فکر می‌کرد با برگزاری انتخابات زودهنگام می‌تواند با کسب کرسی بیشتر در برابر مخالفان داخلی خود مانند حزب کارگر و حزب ملی گرای اسکاتنلند و نیوزلند که امتیازاتی را مطالبه دارند، بایستد. چرا که آنان مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند و تهدید کرده‌اند اگر این اتفاق بیفتد از ائتلاف و و حدت با بریتانیا خارج خواهند شد.

وی اضافه کرد: ترزامی با این طمع که آراء عمومی را در پشت سر خود داشته باشد با وجود آن که سه سال فرصت داشت که در کابینه به فعالیت ادامه دهد درخواست انتخابات زود هنگام کرد، اما نتوانست آرای لازم را به دست آورد و حتی از آنچه لازم داشت 12کرسی کمتر به دست آورد.

ساداتیان با تاکید بر اینکه حداقل آرای لازم برای تشکیل کابینه 326 کرسی است که ترزامی نتوانست این میزان آرا را از آن خود کند بنابر این باید با احزاب سیاسی دیگر ائتلاف کند، تصریح کرد: بریتانیا باید مذاکرات خود را با جامعه اروپایی آغاز کند، اما در عمل دولت واحدی ندارد و تکلیف آن مشخص نیست و معلوم نشده که دقیقا چه فردی باید این مذاکرات را انجام دهد.

وی افزود: حال به نظر می‌رسد ترزامی مجبور است با جرمی کوربین رهبر حزب کارگر ائتلاف کند در حالی که جرمی رقیب او و مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست و این دو در سایر موارد نیز نظریات سیاسی همخوانی ندارند.

ساداتیان اظهارداشت: اگر تراز می بخواهد به حزب ناسیونالیست اسکاتلند پناه ببرد این حزب نیز مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست و حتی اگر بتواند با این کشور ائتلاف و توافق کند که از اتحادیه اروپا خارج نشود، نتایج رفراندومی که برگزار شد، چه می‌شود؟

سفیر سابق ایران در لندن خاطرنشان کرد: شرایط پیچیده‌ای برای کشور انگلستان به وجود آمده و برخی معتقدند ترزامی ممکن است که از ادامه این شرایط پیچیده منصرف شده و انصراف دهد و دولت به آقای بوریس جانسون وزیر خارجه فعلی و شهردار سابق لندن که موافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است محول شود.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی بریتانیا دارای یک کابینه معلق است که قانونمندی لازم را ندارد و ادامه مذاکرات برگزیت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. لذا باید دید که ترزامی امروز دوشنبه نتیجه تلاش خود را چگونه بازتاب می‌دهد و چه اقدامی را صورت خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار