افزایش قیمت برخی محصولات مصرفی در عربستان

مقامات ریاض برای جبران زیان ناشی از کاهش بهای نفت به دنبال منابع درآمد جدید هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که دولت عربستان سعودی برای جبران کاهش درآمدهای نفتی خود برای اولین بار مالیات بر برخی کالاهای مصرفی اعمال کرده است، قیمت سیگار و نوشابه های انرژی‌زا در این کشور دو برابر شد و قیمت نوشابه های گازدار نزدیک به پنجاه درصد افزایش یافت.

سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی از اواسط سال 2014 مقامات ریاض را مجبور کرد برای جبران زیانی که از کاهش بهای نفت دیده اند به دنبال منابع درآمد جدید باشند.

حمد العیشوان شهروند سی و سه ساله عربستانی که سیگار مصرف می کند تاکید کرد هر چند مجبور است برای هر پاکت سیگار یکصد ریال پرداخت کند، قصد ندارد عادتها و روش زندگی خود را تغییر دهد.

شهروند دیگر عربستانی به نام نایف الرشید که بیست و پنج سال داردگفت: با بالارفتن قیمتها نوشابه های انرژی زا قصد دارد مصرف این نوشیدنیها را کنار بگذارد.

خبر اعمال مالیاتهای جدید را اداره کل زکات و مالیات عربستان اعلام کرد. این مالیاتها در چارچوب توافق نامه ای که شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با حمایت صندوق بین المللی پول امضا کرده اند، به اجرا گذاشته شده است.
 
این شش کشور عربی ( عربستان سعودی، امارات عربی متحده، عمان، قطر و کویت) توافق کرده اند از سال2018 مالیات بر ارزش افزوده پنج درصدی بر برخی از محصولات و کالاهای مصرفی وضع کنند.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی در سال 2016 اجرای برنامه گسترده ای را برای ایجاد تنوع در اقتصاد خود که وابستگی شدیدی به نفت دارد، آغاز کرد.

کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی موجب شد کسری بودجه عربستان سعودی در سال 2015 به رقم بی سابقه نود و هشت میلیارد دلار ( هشتاد و هفت میلیارد و پانصد میلیون یورو) برسد. از آن زمان دولت عربستان سعودی یارانه هایی را که سوخت و برخی از محصولات دیگر اختصاص داده بود کاهش داد و به طور موقت اعطای پاداش به کارکنان خود را به حال تعلیق درآورد.
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار