تبلیغ پر زرق و برق روی بدنه و شیشه‌ اتوبوس‌ها ذهن را درگیر می‌کند از این رو هم برای رانندگان خطرناک است و هم برای عابران پیاده؛ چرا که منجر به تصادف می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تبلیغات جزء لاینفک دنیای امروز است. تبلیغاتچی‌ها حتی از نصب بیلبورد و بنر در سطح شهرها فراتر رفته‌اند و از هر امکانی برای تبلیغ کالاهای تجاری، فرستادن پیام‌های خاص و تاثیرگذاری بر شهروندانی که ساعاتی از شبانه ‌روز را در فضای عمومی به‌ سر می‌برند، استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر علاوه بر اینکه شاهد اوج گرفتن تبلیغات در مترو بوده‌ایم، اتوبوس‌های شهری نیز به بنرهای متحرکی تبدیل شده‌اند که کالایی خاص را تبلیغ می‌کنند یا پیامی ویژه به دیگران منتقل می کنند. 

روز گذشته بود که  اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: هر گونه تبلیغ بر شیشه اتوبوس‌ها ممنوع است چرا که  اتوبوس‌های شهر با این تبلیغات شبیه به اتوبوس‌ زندان‌ها شده و مسافران داخل اتوبوس  نمی‌دانند که در کجا هستند و حتی پنجره اتوبوس‌ها امکان باز و بسته شدن ندارد.

بیلبوردهای متحرک شهر؛چالش مدرن پایتخت نشینان

 تبلیغات بر روی بدنه و شیشه اتوبوس‌ها و و سایل نقلیه عمومی مزایا و معایبی دارد که باید درست مورد بررسی قرار بگیرد. تبليغات و آگهی بر روی اتوبوس يكی از موثرترين و جذابترین نوع تبليغات است، این نوع تبلیغات را می‌توان بیلبوردهای متحرک نامید. در اين شيوه به دليل اينكه اتوبوس در سطح شهر در حال تردد است ، محدوده وسيعی از شهر و میلیون‌ها بیننده را تحت پوشش تبليغات قرار می‌دهد و طيف وسيعی از مخاطبين از شمال شهر تا جنوب شهر و از شرق تا غرب را دربر می‌گيرد، این نوع تبلیغات به دلیل هزینه پایین نسبت به سایر تبلیغات و تاثیرگذاری بالا ، همچنین به دلیل نزدیکی زیاد تبلیغات به مخاطب از لحاظ ارتفاع اتوبوس از جمله محبوبترین‌ نوع تبلیغات در میان صاحبان برند و محصولات است.

بیلبوردهای متحرک شهر؛چالش مدرن پایتخت نشینان

تبليغات بر بدنه اتوبوس يكي از پيشرفته‌ترين شكل تبليغات محيطی اماكن عمومی شهر به شمار می‌رود. از طريق اتوبوس آگهی می‌توان تبليغات سه‌بعدی روانی ايجاد كرد كه مدام در سطح شهر در حال رفت و آمد هستند و از اين طريق می‌توانند ارتباط نزدیکی با مخاطبان خود برقرار كنند.

اما یکی از معایب این آگهی‌های به اصطلاح متحرک این است که فرد درون اتوبوس هیچ اشرافی به بیرون از محیط وسیله نقلیه ندارد و از دیدن مناظر طبیعی محروم است. مشکل دیگر این طرح این است که تا زمانی که اتوبوس در ایستگاه توقف نکرده است، مسافر نمی‌تواند بیرون را ببینید و بداند در کدام محدوده یا ایستگاه است و همین موضوع باعث ازدحام شدید جمعیت هنگام سوار و پیاده شدن می‌شود.

 از دیگر معایب آگهی‌دار بودن بدنه و شیشه‌ اتوبوس‌ها این است که مسافر خود را در درون یک قفس حس می‌کند، جون تقریبا ارتباطی با بیرون و محیط خارج از اتوبوس ندارد، و در فصل گرما مسافرانی که داخل اتوبوس‌ها هستند بر اثر این تبلیغات بر روی شیشه‌ها احساس گرمای شدیدی می‌کنند و در صورت خراب بودن کولر و سیستم تهویه اتوبوس چون  پنجره اتوبوس‌ها نیز امکان باز و بسته شدن ندارد جهنمی در داخل اتوبوس ایجاد می‌شود.

همانطور که گفته شد از مزایای تبلیغات بر روی اتوبوس‌ها می‌توان به متحرک بودن و دسترسی آسان اگهی اشاره کرد. اما همین مزیت می‌تواند یک عیب نیز بزرگ باشد، زیرا این تبلیغات پر زرق و برق روی بدنه و شیشه‌های اتوبوس‌ها ذهن را درگیرمی‌کند که این موضوع هم برای رانندگان خطرناک است و هم برای عابران پیاده؛ چرا که منجر به تصادف می شود.

آگهی بر روی بدنه اتوبوس‌های B.R.T؛ تبلیغ یا ضدتبلیغ

مزایای تبلیغات بر روی بدنه وسایل نقلیه عمومی
کاهش نرخ کرایه ها و  درآمد زایی برای راننده‌ها
تولید شغل‌های جدید
ارتقای فرهنگ شهروندی
قیمت مناسب تبلیغات بر روی وسایل نقلیه عمومی
تنوع بصری در سیمای شهری

معایب تبلیغات بر روی بدنه وسایل نقلیه عمومی

به دلیل ابعاد کوچک‌تراتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نسبت به بیلبوردهای عظیم‌الجثه، وسایل نقلیه عمومی  فضای کمتری برای تبلیغ در اختیار دارند.
تبلیغات اتوبوس‌ها شهری در اکثر موارد به صورت یک تابلو یا یک نوار روی بدنه است که یکدستی رنگ وسیله را از بین می‌برد.
از بدنه اتومبیل‌های شخصی به ندرت برای تبلیغات استفاده می‌شود.
از بین بردن تمرکز راننده‌ها و عابران

بیلبوردهای متحرک شهر؛چالش مدرن پایتخت نشینان

 برابر ماده 207 آيين نامه راهنمايی و رانندگی نصب هر نوع علائم و الصاق يا نصب يا نقش هر نوع آگهی، نوشته، عكس و نوشتن عبارات و ترسيم نقوش روی شيشه‌ها يا بدنه درونی يا بيرونی وسيله نقليه به منظور تبليغ، نمايش و مانند آن ممنوع است مگر بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب وزیر کشور و در مورد جاده‌ها به تصویب وزارت راه ‌‌و ترابری برسد.

برابر ماده 8 آيين نامه پليس راهور هر نوع تبليغ در داخل و خارج خودروهای شرکتی ممنوع بوده واين‌گونه خودروها صرفا مجاز به درج نام شرکت برابر ضوابط و مشخصاتی که توسط پليس راهور ناجا تدوين می‌گردد خواهند بود.

برابر جدول تخلفات كد 2069 نصب هر گونه علايم يا الصاق هر نوع نوشته، آگهی و تصاوير بر بدنه خارجی وسايل نقليه و قسمت درونی وسايل نقليه عمومی مسافربری بدون داشتن مجوز لازم در مراکز استا‌ن ها مبلغ 300000 ریال جريمه پيش‌بيني شده است که پليس در صورت روئيت با متخلفين برخورد می‌ کند.

ضوابط تبلیغات در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور (ابلاغی وزارت کشور به شماره 121930/1/3/37 مورخ 89/8/11)

ماده 207 آیین‌نامه راهنمای و رانندگی یازده ماده با تبصره‌های فراوان دارد که ماده پنجم آن مربوط به قوانین اتوبوس‌ها است. انواع تبلیغات مجاز در بدنه خارجی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها، صرفاً بر روی بدنه‌های طرفین (راست و چپ)، مجاز بوده و بر روی بدنه‌های جلو و عقب ممنوع است.

تبصره1: هر نوع تبلیغات در خارج اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها بر چراغ‌ها و شیشه‌ها (جلو، عقب، طرفین، آیینه‌ها) ممنوع است.

تبصره2: انواع تبلیغات در خارج اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها صرفاً می‌تواند به صورت تصاویر ثابت باشد.

تبصره3: تردد اینگونه خودروها در معابر برون شهری ممنوع است.

حال باید دید که ایا وسایل نقلیه عمومی همچون B.R.T مجوز درج آگهی بر روی بدنه و شیشه خود را دارند یا دست‌های پشت پرده راه را برای آنان باز کرده است...

 انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
عکس های پشت اتوبوس منو دق میده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
چراااا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
موافقم .مخصوصا اون پسره میگه من 18 سال دارم