اما و اگر های پدیده «جت لگ» در تعطیلات/حواستان به تنظیمات ساعت بدنتان باشد

اگر در طول هفته بر میزان ساعت خواب خود نظارت کافی نداشته باشید دچار پدیده جت لگ یا برهم خوردن ساعت خواب می شوید.

اما و اگر های پدیده «جت لگ» در تعطیلات/حواستان به تنظیمات ساعت بدنتان باشدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محققان دانشگاه آریزونای آمریکا در جدیدترین تحقیقات خود دریافته اند استراحت بیش از حد در روز‌های پایانی هفته می‌تواند منجر به اختلال جت لگ و برهم خوردن تنظیم ساعت بیولوژیک بدن انسان شود.

بسیاری از افراد به دلیل مشغله فراوان در ایام هفته فرصت کافی برای خواب به میزان هشت ساعت را ندارند که این کمبود خواب را در روز‌های پایان هفته و با خوابیدن به میزان زیاد جبران می‌کنند اما دانشمندان هشدار می‌دهند این اقدام می تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی عروقی در افراد شود.

این پدیده به نام social jet lag شناخته می‌شود و می‌تواند تاثیری مشابه برهم خوردن ساعت خواب و بیداری در مسافران پرواز‌های هوایی ایجاد کند، جت لگ باعث اختلالاتی از جمله تغییر در خلق و خوی، خستگی، بی حوصلگی، کم اشتهایی، سردرد، کاهش حس بویایی، سرگیجه و کاهش تمرکز در افراد می‌شود.

نتایج تحقیق پژوهشگران در خصوص بروز پدیده جت لگ در جدیدترین شماره مجله آنلاین خواب منتشر شده است که بر اساس آن کارشناسان دریافته اند هر یک ساعت برهم خوردن روال عادی عادت خواب فرد در تعطیلات آخر هفته می‌تواند  افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی  را تا 11 درصد افزایش دهد.

کارشناسان این نتایج را با بررسی برروی عادت خواب ۹۸۴ داوطلب بزرگسال در رده سنی ۲۲ تا ۶۰ سال و پیگیری موارد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به دست آورده اند، این تحقیقات نشان می‌دهد خواب دارای فواید بی شمار سلامتی برای بدن است و در محافظت از ابتلا به بیماری‌های جسمی و روحی از جمله مشکلات قلبی عروقی، دفع مواد سمی از مغز، جلوگیری از بیماری‌های اعصاب، ترمیم و نوسازی بافت‌های بدن و نیز جلوگیری از ابتلا به سرطان مفید است.

کارشناسان بر این اساس به افراد توصیه می‌کنند، هر روز حداقل به مدت هفت ساعت بخوابند، این میزان به ویژه برای افرادی که شب کار هستند یا برخی از روز‌های هفته شب‌ها کار می‌کنند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در عین حال خوابیدن به مدت بیش از هشت ساعت نیز می‌تواند باعث چاقی و اضافه وزن، خستگی و کاهش سطح هوشیاری در افراد شود، مدت بیش از هشت ساعت خواب در روز برای افراد بیمار و یا کودکان مناسب است.

منبع: msn

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار