نحوی نژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اجرای طرح مراقبان خانگی برای 10 هزار معلول

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: طرح مراقبان خانگی معلولان باید برای 250 هزار معلول اجرایی شود اما تاکنون به دلیل کمبود بودجه فقط بر روی 10 هزار نفر عملیاتی شده است.

اجرای طرح مراقبان خانگی برای 10 هزار معلول/ کمبود شدید بودجه برای اجرای پیشرفته ترین طرح مرتبط با معلولانحسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اجرای طرح مراقبین خانگی برای معلولان و سالمندان اظهار داشت: این طرح یکی از پیشرفته ترین طرح هایی است که تاکنون برای معلولان اجرا شده و فلسفه آن مراقبت از معلولان و سالمندان به دست نزدیکان، بستگان و در محل زندگی آنها است و با اجرای این طرح قطعا تقاضا برای نگهداری از معلولان در مراکز شبانه روزی کم تر می شود و افراد از خانواده ها دور نمی شود.

وی افزود: طرح مراقبین خانگی چند سالی است که در کشور اجرا می شود و تاکنون 10 هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه به داوطلبان مراقبت از سالمندان و معلولان قبل از شروع کار آموزش های لازم داده می شود، اظهار داشت: در این طرح 2 نوع مراقب برای معلولان و سالمندان در نظر گرفته شده است، اولویت اول تعیین مراقب از بین اعضای خانواده است و در مراحل بعدی مراقبان از خارج از خانواده در نظر گرفته می شوند زیرا ممکن است افراد خانواده توان نگهداری از معلول را نداشته باشند که در هر دو صورت مبلغی به مراقبان به عنوان کمک هزینه نگهداری پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: ممکن است برای نگهداری معلول در خانه نیاز به مناسب سازی محیط و تجهیزاتی از جمله تخت مخصوص باشد که در حین اجرای این طرح به تمام این مسایل توجه شده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه اجرای طرح مراقبان خانگی می تواند آینده توانبخشی کشور را متحول کند، گفت: متاسفانه این طرح با کمبود شدید بودجه مواجه است و طبق برآورد انجام شده نیاز داریم این طرح برای 250 هزار معلول در کشور اجرا شود اما در حال حاضر توانسته ایم با مشکلات فراوان فقط برای 10 هزار نفر امکانات لازم را تهیه کنیم.

نحوی نژاد تصریح کرد: حال که طرحی با این شرایط و زیر ساخت های مناسب طراحی و تدوین شده است و مردم هم برای اجرای آن همکاری‌های لازم را انجام می دهند، اگر بودجه لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین شود بی شک بسیاری از مشکلات معلولان حل می شود.

وی گفت: کمک هزینه نگهداری از معلولان قبل از تصویب قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و بودجه سال 96 برای یک نفر 53 هزار تومان و برای خانواده 5 نفره که حداکثر پرداختی به حساب می آمد 100 هزار تومان بود که با تصویب قانون جدید که از فرودین ماه  امسال اجرا شده است به ازای هر نفر مبلغ 148 هزار تومان و برای هر خانواده 5 نفره مبلغ 465 هزار تومان  پرداخت می شود.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار