بجنورد؛

کارادرینا به کشتزارهای چغندرقند خسارت زد

آفت کارادرینا 120 هکتار کشتزار چغندرقند در شهرستان شیروان را از بین برد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛محمد رضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: 120 هکتار کشتزار چغندر قند آلوده به کارادرینا در شهرستان شیروان از بین رفت و کشاورزان ناچار به برگرداندن این زمین ها برای آماده ساز کشت در آینده شدند.

وی افزود: این میزان سطح آلوده به آفت کارادرینا در شهرستان شیروان به علت شدت آلودگی، ارزش اقتصادی تولید را از دست داد و به ناچار برگردانده شد.

رضایی اظهار کرد: این کشتزارها مربوط به کشت هایی است که کارخانه قند شیروان توصیه کرده بود نسبت به کشت این محصول اقدام نشود.

محمد رضایی گفت: کشتزارهای چغندرقند که بیشترین آلودگی را داشته اند، تاریخ کشت را رعایت نکرده بوده و با تاخیر کشت شده بود و به همین لحاظ آسیب پذیرتر بودند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی افزود: آفت کارادرینا یا کرم برگ خوار چغندر قند، برخی از سال ها که شرایط محیطی برای فعالیتش مناسب باشد، طغیان و کشاورزان را دچار خسارت می کند.

وی تصریح کرد: امسال نیز به لحاظ شرایط بارندگی و کاهش بارش ها، بستر برای فعالیت این آفت مساعد شده است و به نوعی شاهد طغیان آن در کشتزارهای چغندر قند به ویژه در شیروان هستیم.

محمد رضایی افزود: جز چغندر قند، کشتزارهای سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و پنبه از دیگر محصولاتی هستند که در معرض حمله و هجوم کرم کارادرینا هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: در شهرستان های بجنورد، شیروان، فاروج و مانه و سملقان گزارش هایی از آلوده شدن کشتزارهای مختلف به این آفت به دست رسیده است.

رضایی با بیان اینکه تمایل کرم کارادرینا برای حضور در کشتزارهای چغندرقند است خاطرنشان کرد: گزارش هایی که از سایر کشتزارها به دست رسیده حاکی است میزان خسارت های وارد شده از این آفت کم است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی تصریح کرد: برآورد ما این است که خسارت های وارد شده به سایر کشتزارها به 10 درصد نمی رسد.

رضایی تاکید کرد: اکنون سم به میزان کافی در بازار برای مبارزه شیمایی با کرم کاردرینا وجود دارد و کشاورزان می توانند با تهیه سموم نسبت به مبارزه و جلوگیری از خسارت های بیشتر اقدام کنند.

به گفته وی نخستین گزارش ها از آفت کرم کارادرینا در اواسط خرداد ماه به دست رسیده است و کشاورزان را درگیر کرده است.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.