فیض در نشست خبری مطرح کرد؛

تشریح فعالیت‌های اردویی برای دانش‌آموزان در ایام تابستان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های تابستانی و اوقات فراغت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان را اعلام کرد.

برنامه‌های اردویی برای دانش‌آموزان در ایام تابستانبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی فیض معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در نشست خبری فعالیت‌های تابستانی و اوقات فراغت دانش آموزان در ساختمان مرکزی وزارتخانه اظهار کرد: هنگام تعطیلی مدارس در فصل تابستان تعلیم و تربیت تمام نشده و اردو‌های آموزشی و تفریحی فرصتی مناسب برای این امر محسوب می‌شود.

فیض ادامه داد: در برنامه‌های اردویی فصل تابستان یک همگرایی وجود دارد و  آموزش ها به صورت متوازن و در جهت مکمل‌های آموزشی در طول سال تحصیلی انجام می‌شود‌.

وی گفت: در طول سال تحصیلی دانش آموزان فرصت کمتری برای انجام دیگر فعالیت‌ها پیدا می‌کنند و فصل تابستان که اوقات فراغت آن‌ها است می‌تواند زمان خوبی برای انجام انواع فعالیت‌های آموزشی باشد و بر اساس سیاست‌های آموزش و پرورش به این مقوله و اوقات فراغت دانش آموزان توجه ویژه‌ای می‌شود.

فیض ادامه داد: در انجام اردو‌های تابستانی امسال سعی شده است به بهترین نحو از اوقات فراغت دانش آموزان استفاده شود و شعار تابستان امسال "هر دانش آموز یک مهارت" است و تلاش می‌کنیم که عمدتا فعالیت‌های ما بر پایه مهارت آموزی دانش آموزان قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: در فصل تابستان فضایی فراهم شده که با آموزش‌های لازم دانش آموزان بتوانند مهارت‌های لازم را کسب کنند؛ البته این آموزش‌ها در جهتی است که دانش آموزان می‌توانند علاوه بر کسب مهارت درآمد اندکی نیز داشته باشند.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موقعیت‌های یادگیری در تابستان امسال متنوع است، افزود: دانش آموزان در فصل تابستان با رفتن به باغ و روستاهای شهر خود می‌توانند آموزش باغ داری ببینند و این خود یک کسب مهارت محسوب می‌شود و خانواده‌ها نقش مهمی در آموزش دانش آموزان در اردو‌های تابستانی دارند.

وی با بیان اینکه پرکردن فراغت دانش آموزان بر عهده خانواده‌ها و آموزش و پرورش است و والدین می‌توانند آموزش‌های لازم را در کارگاه‌های تولیدی فرا گیرند، گفت: هر خانواده با شرایط خاص خود می‌تواند آموزش‌های مهارتی که در طول ۹ ماه تحصیل به فرزند خود ارائه نکرده است را در ایام تابستان با خیال آسوده به فرزند خود ارائه دهد.

فیض با بیان اینکه استفاده بهینه از فرصت تابستان برای آموزش‌های تفریحی و مهارتی یک سرمایه گذاری محسوب می‌شود، تصریح کرد: سیاست کلی آموزش و پرورش فرهنگ سازی دانش آموزان و استفاده حداکثر ظرفیت درون و بیرون وزارتخانه و همچنین ظرفیت هلال احمر، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، سازمان فنی و حرفه‌ای و همچنین بسیج دانش آموزی است.

وی افزود: در سال گذشته ۲۲ هزار و ۵۰۰ پایگاه دانش آموزی برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان راه اندازی شد که این تعداد در تابستان امسال با افزایش ۲۰ درصدی به ۲۵ هزار پایگاه تابستانی رسیده است و شامل مدارس، کانون فرهنگی، تربیتی و کانون فرهنگی تربیتی فکری ‌می‌باشد و همه این پایگاه‌ها تحت مدیریت واحد وزارت آموزش و پرورش فعالیت کرده و سامانه اختصاصی برای تعریف دوره‌ها و پیش ثبت نام دانش آموزان طراحی شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تابستان سال گذشته تعداد ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در اردو‌های تابستانی شرکت داشتند و پیش بینی می‌شود که امسال تعداد  ۵ میلیون دانش آموز در اردو‌های مختلف و در قالب پایگاه‌های تابستانی جذب شده و در جشنواره تابستان امسال فعالیت کنند.

فیض تصریح کرد: جشنواره تابستانی امسال در چند گروه اعتقادی، معرفتی، علمی پژوهشی، فرهنگی هنری، مهارت آموزی، کار آفرینی، کار آموزی، سازندگی، تربیت بدنی و سلامت است و سعی می‌کنیم که تمامی آموزش‌ها به صورت متوازن در این ۵ دسته انجام شود و به صورت اختصاصی در  پایگاه‌های تابستانی به موضوع خاصی پرداخته نشود.

وی ادامه داد: هر دوره‌ای که تعریف می‌شود شامل ۱۸ ساعت محتوای آموزشی در ۶ هفته بوده و بسته به شرایط جغرافیایی ممکن است تغییراتی ایجاد شود، اما به طور کلی دوره‌های تابستانی به صورت خودگردان برگزار خواهد شد و بودجه مختصری از طرف ستاد برای فعالیت‌ها و همچنین تقویت دوره‌ها در نظر گرفته شده است.

فیض با بیان اینکه حجم انجام اردو‌های تابستانی در سطح کشور وسیع است و بودجه‌ها به طور کامل کفاف انجام دوره‌ها را نمی‌دهد، تصریح کرد: شهریه برگزاری اردو‌ها متنوع بوده به طوری که برخی کلاس‌ها رایگان و تعیین هزینه برخی از کلاس‌هانیز منوط به مصوبه شهرستان است؛ تشکل‌های دانش آموزی فعالیت خاص خودشان را انجام می‌دهند به طوری که در سازمان دانش آموزی برای ۱۵ هزار نفر عضو تشکل دو اردوی ۵ روزه به صورت مستقل از هر قطبی برگزار می‌شود که امسال ۵ قطب خواهیم داشت و هر کدام دو اردو را تشکیل می‌دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عمده اردو‌های تابستانی آموزشی است و هدف اصلی تمرین زندگی برای دانش آموزان محسوب می‌شود، بیان کرد: اردو‌های سازمان دانش آموزی به صورت عملی و با هدف شبیه سازی در یک زندگی عادی در محیط اردوگاهی اتفاق می‌افتد و در آن دانش آموزان کار‌های از قبیل پخت و پز و تهیه اقلام مورد نیاز خود را بر عهده می‌گیرند.

وی ادامه داد: در اردو‌های تابستانی ۶۰ هزار نفر ساعت آموزش اختصاصی در راستای آشنایی با کار آفرینی با رویکرد اقتصاد مقاومتی می‌بینند که این مساله می‌تواند آن‌ها را از همین دوران با شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی که رهبری معظم فرمودند، به خوبی آشنا کند.

فیض افزود: اردو‌های اختصاصی ویژه مناطق محروم استان کرمان در سه طرح و با هدف آموزش کار آفرینی و با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود و ۴ هزار نفر در همین سه سطح آموزش می‌بینند به طوری که ۷۰ ساعت اولیه برای همه دانش آموزان، ۷۰ ساعت دوم برای یک چهارم و در نهایت ۷۰ ساعت سوم برای ۲۵۰ نفر این اردو تشکیل می‌شود؛ همچنین جما ۲۱۰ ساعت آموزش قوانین و راهکار‌های کار آفرینی متناسب با اطلاعات دانش آموزشی با هماهنگی اعضای هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف خواهد بود.

وی ادامه داد: سازمان جوانان هلال احمر اردو‌های تابستانی ویژه اعضای کانون و همچنین تشکل مناطق محروم برگزار و المپیاد آمادگی دانش آموزان در طرح ملی دادرس در فصل تابستان برگزار می‌کند که مسابقات کتاب خوانی برگزاری طرح شوق رویش و برگزاری کلاس‌های آمادگی مقابله با سوانح طبیعی و بلا‌های طبیعی را در اوقات فراغت دانش آموزان برگزار می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: برگزاری مسابقات قرآن و عترت و نماز با مشارکت چهار هزار نفر ویژه دانش آموزان استثنایی انجام می‌شود و همچنین جشنواره‌های بومی و محلی در سطح استان‌ها و پایگاه‌های تابستانی در عنوان در ۱۵۰ مرکز کانون جشنواره دست ساز کودکان با هدف کار آفرینی انجام اردو‌های درون و برون استانی برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: در معاونت تربیت بدنی ۱۵ هزار پایگاه ورزشی در سطح مناطق کار برگزاری مسابقات را بر عهده دارند و این دوره با هدف اطلاع یابی و با شرکت ۱۸ هزار دانش آموز مسابقات انجام می‌شود.

وی یادآور شد: برگزاری مسابقات برون‌مرزی ویژه دانش‌آموزان عشایر با حضور یک هزار و ۵۰۰ نفر از دانش‌آموزان برگزار می‌شود و کار‌های فرهنگی و هنری در حوزه قرآن و عترت نیز در این دوره در ایام تابستان انجام می‌شود.

فیض افزود: اردو‌های بنیاد علوی با حضور ۱۰ هزار دانش‌آموز دهمین دوره خود را در تابستان امسال برگزار می‌کند و همچنین اردوی راهیان نور از ۲۰ تیر ماه تا ۲۰ شهریور ماه در محلی تحت عنوان یادمان‌های دفاع مقدس برگزار می‌شود.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بسیج دانش‌آموزی اردو‌های یاوران ولایت، سازندگی و طرح پویندگان را با حضور ۲۵۰ هزار دانش‌آموز دنبال خواهد کرد؛ «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان» اردوی تشکیلاتی طلایه‌داران فردا، تربیت جهادی، چند قدم تا آسمان و انصارالمهدی (عج) را در تابستان اجرا خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه موضوع امنیت اردوها برای برگزاری اردوها چگونه است، گفت: اردو یک موقعیت یادگیری است و اقتضائات خاص خودش را دارد.اردو به طور طبیعی ریسک دارد و کسانی که اردو برگزار می‌کنند، اصطلاحی دارند که می‌گویند از زمانی که اردو شروع می‌شود تا لحظه‌ای که تمام خواهد شد هزار آیت‌الکرسی باید بخوانیم تا به خیر بگذرد و خونی از دماغ کسی نیاید.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار