ساخت تصفیه خانه پساب الکل در خرمشهرگامی مهم در خودکفای اقتصادی کشور

ساخت تصفیه خانه پساب الکل در خرمشهرگامی مهم در خودکفای اقتصادی کشوروتولید دانش بنیان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛کارخانه الکل سازی خرمشهر یکی از نخستین کارخانه های الکل سازی کشور است .این کارخانه نخستین شرکت الکل سازی ایرانی است که موفق شد از ملاس نیشکر الکل تولید کند زیرا این فن آوری فقط در اختیارکشورهای سوئد، نروژ، برزیل و آمریکا بود که با راه اندازی این خط تولید، ایران هم به جمع این کشورها پیوست.

شیرزادی مدیرعامل شرکت الکل سازی خرمشهرگفت :  کارخانه الکل سازی خرمشهر روزانه 15 هزار لیتر الکل صنعتی  96درجه، 15هزار لیتر الکل 70 درجه و 20هزار لیتر اتانول سوختی و 2500متر مکعب الکل طبی تولید می شود .

اما این کارخانه از یک مشکل بسیار بزرگ رنج می برد و آن پسماندهای ناشی از تولید الکل بود . وجود این پسماندها بوی بسیار نامطبوعی را در محیط اطراف پراکنده می کرد و ساکنان روستاهای مجاور را آزار می داد.

شیرزادی در این زمینه گفت:هر شرکت الکل سازی روزانه پیش از هزار متر مکعب پساب های صنعتی را روانه محیط زیست می کرد. متاسفانه این پساب ها سمی هستند و رشد گیاهان را از بین می برند.

جاوید رئیس اداره محیط زیست خرمشهر هم در این باره گفت:این پسابها بسیار سمی هستند وفسفر وکلردر آن وجود دارد اگر این مواد وارد اکو سیستم رود خانه شود اکو سیستم منطقه را کامل از بین می برند.

این مهم موجب شد که متخصصان کارخانه الکل سازی خرمشهر آستین همت را بالا بزنند و برای رفع این مشکل اقدام کنند . خوشبختانه پس از دو سال تلاش بی وقفه متخصصان کارخانه الکل سازی  خرمشهر با ساخت تصفیه خانه پساب الکل این مشکل را حل کنند.

مدیر عامل کارخانه الکل سازی خرمشهر گفت : تلاش متخصصان خرمشهری در دوسال آزمون وخطا به نتیجه رسید ومتخصصان کشورمان در خرمشهر موفق شدند برای نخستین بار در کشور تصفیه خانه پساب کارخانه الکل سازی را تولید کنند . و ایران به سازندگان تصفیه خانه پساب ها ی الکلی پیوست.

مهندس شیرزادی همچنین  گفت:بوی تعفن ناشی از پساب های الکلی به زمین آسیب می رساند اما مهندسان داخلی با ساخت این تصفیه خانه توانستند پساب ها را به آب شرب تبدیل کنندو از آسیب رساندن به محیط زیست جلوگیری کنند.

وی افزود: این فناوری می توانست از آلمان وارد کشور شود اما طراحان  ایرانی خود دست به کار شدند تا طرحشان دانش بنیان شود.

حمیدی مدیر تولید شرکت الکل سازی خرمشهرهم در این زمینه گفت:کارخانه  پساب الکلی درهر ساعت ده متر مکعب پساب الکلی را تصفیه می کند وامیدواریم صنعت الکل سازی بسمت صنعت سبز حرکت کند.

مطوری از مهندسین کارخانه  الکل سازی خرمشهر هم گفت:در این کارخانه همه دستگاه ها داخلی ، ومطابق با استانداردهای روز دنیا و بر اساس استاندارد ایزو 9011هستند.

 هم اکنون باساخت تصفیه کارخانه پساب الکلی خرمشهر نه تنها محیط زیست آلوده نمی شود بلکه فاضلاب های این کارخانه  به منبعی بسیار غنی برای رشد گیاهان  تبدیل کرده است .

بعزاری سرپرست تولید کارخانه الکل سازی خرمشهر هم در این زمینه گفت:با ساخت این کارخانه توانستیم فاضلاب های الکلی را تصفیه کنیم واز پسماندهای خشک به عنوان  کود کشاورزی وخوراک دام استفاده کنیم .

با ساخت وراه اندازی کارخانه پساب الکلی در ایران ازخروج  بیش از 50میلیون دلار ارزبه خارج از کشور جلوگیری شد.

این سیستم تصفیه خانه تمام اتوماتیک علاوه بر صفر کردن تمام آلاینده زیست محیطی باعث افزایش راندمان تولید وکاهش مصرف آب هم شده است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.