شیراز؛

فعالیت ۷۸ روانشناس برای تحول در سلامت روان

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از به کارگیری ۷۸ روانشناس در طرح تحول نظام سلامت فارس خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علی باصری مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سال‌ها است تصور می‌کنیم همین بی‌حوصلگی‌های هر روز، خوشحال نبودن و لذت نبردن از زندگی برای همه اتفاق می‌افتد، اما به نظر می‌رسد باید وضعیت را جدی گرفت و درباره افسردگی با هم حرف بزنیم.

وی ادامه داد: اگر احساس غمگینی و نداشتن علاقه به انجام اموری که فرد پیش از این به راحتی انجام می‌داده است، بیش از دو هفته طول بکشد و در عملکرد روزانه او اختلال ایجاد کند، باید به بیماری افسردگی شک کنیم.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه افزود: از نشانه‌های دیگر افسردگی می‌توان به کاهش سطح انرژی، کاهش یا افزایش اشتها، کاهش یا افزایش میزان خواب، احساس اضطراب و بیقراری، تحریک پذیری و زود از کوره در رفتن، کاهش توان تمرکز، کاهش قدرت تصمیم گیری، احساس بی ارزشی یا پوچی و احساس ناامیدی، احساس گناه و افکار خودکشی و آسیب به خود، اشاره کنیم.

دکتر باصری اضافه کرد: افسردگی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و نشانه ضعف نیست.

او در ادامه، توصیه کرد: در صورت احساس افسردگی، با فردی که به او اعتماد دارید درباره احساسات خودتان حرف بزنید، بیشتر افراد پس از حرف زدن با فردی که به احساسات آن‌ها توجه می‌کند، احساس بهتری پیدا می‌کنند، دنبال درمان افسردگی خود باشید، مراجعه به پزشک یا روانشناس، گام نخست شروع درمان است، تلاش کنید به سمت انجام کار‌هایی بروید که در گذشته آن‌ها را دوست داشته اید.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه بیان کرد: ارتباطات اجتماعی خودتان را قطع نکنید، با دوستان و اعضای خانواده در تماس و ارتباط باشید، سعی کنید بپذیرید که دچار افسردگی شده اید، بهتر است انتظار از خودتان را کاهش دهید، طبیعی است در زمانی که افسرده هستید، بازده کاری شما به خوبی گذشته نیست.

دکتر باصری ادامه داد: سعی کنید روزانه نیم ساعت به طور منظم ورزش کنید، حتی اگر یک پیاده روی کوتاه باشد، سعی کنید به الگوی غذا خوردن و خواب شبانه روزی خود نظم بدهید، مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و دارو‌های غیر مجاز، افسردگی را تشدید می‌کنند، از مصرف آن‌ها بپرهیزید.

وی تصریح کرد: در صورتی که دچار افکار خودکشی و یا آسیب به خود شوید به پزشک یا روانشناس مراجعه کنید، تلاش کنید نسبت به فکر‌های منفی و مخرب که در ذهن تان می‌چرخند، آگاه باشید و آن‌ها را با فکر‌های مثبت و مشوق جایگزین کنید، برای هر پیشرفتی که در این زمینه حاصل می‌کنید، خودتان را تشویق کنید.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، ۷۸ روانشناس با مدرک کارشناسی ارشد بالینی در مراکز جامع خدمات سلامت استان، برای ارائه خدمات سلامت روان به عموم مردم به کار گرفته شدند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.