مدیر جهاد کشاورزی قوچان از کاهش ۴۰ درصدی غلات به علت خشکسالی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، علی جنانی، مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت:: شهرستان قوچان با حدود ۴۰ هزار غلات به صورت آبی و دیم یکی ازشهرستان‌ها مطرح تولید در استان خراسان رضوی است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال زراعی سرمای زود هنگام پاییزی را در ابتدای فصل داشتیم که این عملکرد افت ۴۰ درصدی را به همراه داشت افزود: کاهش بارندگی در بهار نیز ازطرفی دیگر باعث شد عمده اراضی دیم غیر قابل برداشت شود و امسال افت قابل توجهی در تولید شهرستان داریم

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با بیان این که خدماتی به کشاورزان ارائه شده است گفت::از ابتدای شروع به کاشت محصول شامل، آماده سازی زمین، تهیه بذر کود، توصیه‌های مبارزه با آفات، مبارزه با علف‌های هرز، همچنین تسهیلاتی که به صورت سرمایه در گردش و کار‌های زیربنایی از قبیل: اجرای سیستم‌های نوین به کشاورزان داده شده است.

جنانی با بیان اینکه امسال برای تسهیل در امر تامین غلات تدابیر خاصی اندیشیده ایم افزود: مراکز خرید را به میزان نیاز تجهیز کردیم و سعی شده است در قالب جلسات کارشناسی روند اجرای بحث خرید را برنامه ریزی کنیم.


وی با یادآوری به اینکه شهرستان قوچان با توجه به اقلیم متفاوتی که دارد دارای دو میکروکیلومایلی است و این باعث تنوع ارقامی در بحث غلات شده است گفت:: به طوری که در ارقام گندم آبی و دیم ۱۲ رقم و در ارقام جو، آبی و دیم ۶ رقم داریم که هرکشاورز با توجه به نوع کشت و اقلیم دیمی که دارد می‌تواند ازبسته بذر ما استفاده کند.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان افزود: پیش بینی می‌شود ۱۴۰ دستگاه کمباین در بخش برداشت شهرستان در سال زراعی انجام دهند

علی جنانی با اشاره به اینکه کمباین بلافاصله بعد از ورود به شهرستان باید تحت نظارت کارشناسان برچسب معاینه فنی را بگیرد افزود: اکیپ‌های ما کمباین‌ها را نیز ضد عفونی می‌کنند وی همچنین دلیل اجباری بودن برچسب معاینه فنی را خسارت به محصول و ریزش آن در صورت عدم برچسب معاینه فنی در کمباین‌ها عنوان کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل سرمای آذر ماه سال گذشته و عدم بارندگی بهار امسال ما کاهش بیش از ۴۰ درصد در مزارع آبیمان و بیش از ۷۰ درصد در مزارع دیمیان داریم.

انتهای پیام//ح. خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.