اتاق های آهنی نا ایمن /حادثه در کمین آسانسورسوارها

90درصد آسانسورهای نصب شده در کشور فاقد گواهی استاندارد هستند و هر لحظه آبستن حادثه اند.

اتاق های آهنی نا ایمن /حادثه در کمین آسانسورسوارهابه گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛آمارهای نگران کننده نشان می دهد آسانسور های نصب شده از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و با وضعیت موجود هر لحظه باید منتظر حوادث در این زمینه باشیم.


زهره وند رئیس سندیکاهای کشوری آسانسور افزود: تا کنون بالغ بر یک میلیون دستگاه آسانسور در کشور نصب شده که 90 درصد آنها فاقد گواهینامه استاندارد بوده و حداقل 50 درصد آنها فرسوده و پر خطرند.


زهره وند ادامه داد: هر سال در کشور 45 هزار دستگاه آسانسور نصب و راه اندازی می شود که کشورما با این میزان بعد از کشورهای چین، آمریکا ، هند در رتبه چهارمین کشور دنیا در استفاده و نصب آسانسور قرار داده شده است.


تلخونی بازرس استاندارد آسانسور اضافه کرد: حوادث ناشی از آسانسور در سه سال گذشته سه برابر شده است .


متاسفانه هیچ نظارتی بر تعمیر و نگهداری آسانسورها وجود ندارد و بسیاری از ساکنان و مدیران ساختمان برای کاهش هزینه ها به سراغ تعمیرکاران غیرمجاز می روند که منجر به عواقب حادثه بار خواهد شد.


آقازیارتی مدیر عامل آتش نشانی و خدمات ایمنی اراک هم در این رابطه گفت:در سال 1396 تعداد67 مورد و در سال 1395تعداد 167 حادثه در آسانسور ها اتفاق افتاده است که عمده ترین این حوادث به محبوس بودن مربوط بوده است.


اندیشیدن تدابیر برای جلوگیری از خطرات احتمالی می تواند از حوادث جلوگیری کند و یکی از راهکار ها در این زمینه اجباری کردن استانداردهاست.


نوروزی کارشناس اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان مرکزی گفت: استاندارد اجباری برای آسانسورها از سال 1386 اجرایی شده و تمام ساختمان های نوساز پس از دریافت گواهینامه استاندارد آسانسور می توانند پروانه پایان کار را از شهرداری دریافت کنند.


در استانداردی که برای آسانسور در نظر گرفته شده موضوعاتی مدنظر قرارداده شده تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.
تلخونی بازرس استاندارد آسانسورگفت:برای دریافت گواهینامه آسانسور 220 آیتم شامل: چاهک آسانسور و استحکام بقاء تا قطعات الکترونیکی ، مکانیکی و تمام جزئیات آسانسور بررسی می شود.


نوربهشت مدیرعامل شرکت انبوه ساز و عضو سابق هیات رئیسه نظام مهندسی هم گفت:با استانداردسازی آسانسورها شرکت های بیمه ای به راحتی آسانسورها را بیمه کرده و تبعات ناشی از حوادث برای سازندگان و بهره برداران هم کاهش پیدا خواهد کرد.


در زمان حال که ساخت و سازها به سمت انبوه سازی پیش می رود و استفاده آپارتمان نشین ها از آسانسور اجتناب ناپذیر است امیدواریم مسئولان تدابیری بیندیشند تا دیگر استفاده از این اتاقک آهنی نگران کننده نباشد.


انتهای پیام / ج

سقوط مرگبار در کانال آسانسور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۰:۰۰ ۰۳ تير ۱۳۹۶
واقعا که نگران شدم مسولان یه فکری بکنند