آنچه عربستان نمی‌خواهد جهان درباره‌ جنگ خاموش یمن بداند

سی‌ان‌ان در گزارشی به شرح شرایط فاجعه‌بار یمن و تلاش عربستان برای پنهان کردن آن از دید جهانیان پرداخت.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان، هم زمان شدن 2 سال و نیم جنگ بی رحمانه با شیوع بیماری وبا و امکان وقوع قحطی در یمن، یکی از بدترین بحران‌های انسانی سیاره زمین را رقم زده است. با این حال خبر این فاجعه بزرگ در صفحه نخست خبرگزاری‌ها مشاهده نمی‌شود و از دید جهان پنهان مانده است. بحرانی که عربستان سعودی در یمن به راه انداخته کمتر مورد توجه قرار گرفته و «جنگ خاموش» نام گرفته است. سی‌ان‌ان و چندین خبرنگار در دو ماه گذشته تلاش کرده‌اند به بخش‌هایی از این کشور که به شدت تحت فشار است دست یابند؛ اما تنها از طریق پروازهایی که کمک بشردوستانه به یمن ارسال می‌کنند امکان ورود به این مناطق وجود دارد.

سی‌ان‌ان: آنچه عربستان نمی خواهد جهان درباره‌ی جنگ خاموش یمن بداند+ تصاویر

سی‌ان‌ان در مصاحبه با چندین منبع متفاوت متوجه شد که دولت «منصور هادی» و حامیان سعودی آن مُصرانه از ورود خبرنگاران و سازمان‌های حقوق بشری به پروازهای مذکور ممانعت می‌کنند. به گفته این منابع سازمان ملل متحد نگران است که اجازه ورود خبرنگاران به پروازهای بشردوستانه در نهایت به ممنوعیت ورود این پروازها به صنعا از سوی مقامات سعودی منجر شود.

سی‌ان‌ان: آنچه عربستان نمی خواهد جهان درباره‌ی جنگ خاموش یمن بداند+ تصاویر

همدستی عربستان و آمریکا در یمن قربانی می‌گیرد

شبکه‌های مجتمع اطلاعات محلی (IRIN) در این خصوص اعلام کرد: «دولت صوری یمن و حامیان سعودی آن از ورود خبرنگاران و کارکنان حقوق بشر به پروازهای سازمان ملل جلوگیری می‌کنند تا از پوشش خبری شرایط یمن ممانعت کنند». پیش از این نیز ورود خبرنگاران به صنعا ممنوع بود؛ اما عجیب نیست که پس از سفر«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان و توافق تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری دو کشور سختگیری‌ها در این زمینه افزایش یابد. برخی بر این باورند اعلام حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از عربستان این کشور را برای انجام حملات بی‌رحمانه در یمن جسورتر کرده است.

سی‌ان‌ان: آنچه عربستان نمی خواهد جهان درباره‌ی جنگ خاموش یمن بداند+ تصاویر

«آرون دیوید میلر» تحلیلگری که با مرکز Woodrow Wilson کار می‌کند در این خصوص می‌گوید: «همدست شدن پادشاه و ولیعهدی که آماده ریسک کردن هستند و اعتباری که آمریکا به آنها بخشیده است باعث شده عربستان برای افزایش نفوذش بر شورای همکاری خلیج فارس و یمن جسورتر شود». سی‌ان‌ان بارها از مقامات عربستان خواسته درباره‌ی ورود خبرنگاران به مناطق تحت فشار یمن اظهارنظر کنند و نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در پاسخ گفته است: «عربستان سعودی هیچ نوع سانسوری انجام نمی‌دهد و تعداد زیادی از خبرنگاران اجازه‌ی دسترسی به یمن را داشته‌اند».

سی‌ان‌ان: آنچه عربستان نمی خواهد جهان درباره‌ی جنگ خاموش یمن بداند+ تصاویر

«جیمی مک‌گلدریک» هماهنگ کننده کمک‌های بشر دوستانه سازمان ملل در یمن می‌گوید: «به دلیل محدودیت پوشش خبریِ بحران یمن هنوز هزینه کافی برای مدیریت این بحران جمع‌آوری نشده است. یمن خاموش مانده و فراموش شده است. بهتر است بگویم شرایط اورژانسی یمن عمداً فراموش شده است و از آنجاییکه ما پوشش رسانه‌ای نداریم حمایت سیاسی را نیز نمی‌توانیم به دست آوریم. در نتیجه بودجه کافی دریافت نمی‌کنیم و نمی‌توانیم این فاجعه بشری را حل کنیم».

سی‌ان‌ان: آنچه عربستان نمی خواهد جهان درباره‌ی جنگ خاموش یمن بداند+ تصاویر

آنچه پس از مشاهده تصاویری از یمن دل انسان را به درد می‌آورد این است که این فاجعه یک بلای طبیعی نیست؛ بلکه ساخته‌ی دست بشر است. عربستان که تحت حمایت آمریکا است از زمان آغاز جنگ یمن این کشور را در محاصره قرار داده و تقریباً 80 درصد مردم این کشور برای تأمین نیازهای بنیادی خود به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند.

سی‌ان‌ان: آنچه عربستان نمی خواهد جهان درباره‌ی جنگ خاموش یمن بداند+ تصاویر

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد 167 هزار نفر در سراسر یمن به وبا مبتلا شده اند که بیش از 1100 نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز هشدار داده تعداد مبتلایان به وبا در ماه آینده چهار برابر می‌شود. اما امدادگران می‌گویند نبود غذا و گرسنگی قاتل بزرگتری در یمن خواهد بود که در گرفتن جان مردم از وبا پیشی خواهد گرفت. 17 میلیون نفر در حال حاضر از کمبود مواد غذایی رنج می‌برند و 7 میلیون نفر از آنها در شرایط وخیمی به سر می‌برند. آژانس‌های مختلف پیش‌بینی می‌کنند یمن در پایان سال جاری به یک قحطی کشنده دچار شود.

انتهای پیام/ 

فراموشی عمدی جنگ خاموش یمن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاور،،،✌
۲۱:۴۹ ۰۳ تير ۱۳۹۶
سلام بر دلاوران حوثی،
ایران باید حوثیهای یمن را به موشک های هوای وزمینی ودریایی مجهز کنه،تابتونند از خودشون دربرابر حمله کور عرعرستان دفاع کنن،،،وکمپین کمک به یمن راه بیافتد،،به امید سقوط آل سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۳ تير ۱۳۹۶
ننگ بر سازمان ملل ، که مجوز کشتار مردم یمن را صادر کرده است . شورای امنیت سازمان ملل باید این مج.ز را لغو کرده و خسارات وارده بر ملت بزرگ یمن را از جنایتکاران سعودی ، اماراتی ، آمریکائی ، صهیونیستی و بحرینی بگیرد .
Germany
حبیب
۱۶:۵۴ ۰۳ تير ۱۳۹۶
لعنت خداوند بر ستمکاران عالم باد.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۳:۳۰ ۰۳ تير ۱۳۹۶
کورخوندن کل دنیا فهمیدن تو یمن چی کرده عرعرستان .فقط سکوت کردن جز ایران وحامیان مظلوم یمن .خاک بر سر سردرمداران جهان که بی خیال نشستن وبرای پول کشتارکودکان یمن وسوریه عراق .فلسطین .افغان وپاکستان .و...رونمیبینن.مرگ وننگتان باد .خاک بر سرتان .درسازمان ملل رو گل بگیریم .انشاالله
آخرین اخبار