انتظاری در نشست خبری مطرح کرد؛

استقرار بیش از 45 هزار پایگاه ثابت جمع آوری زکات فطریه در استان ها/صندوق های فاقد آرم شورای زکات برای جمع آوری فطریه غیرقانونی است

مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت:تعداد 45 هزار و 42 پایگاه ثابت و 8 هزار و 379 پایگاه سیار به منظور جمع‌آوری زکات فطریه در سراسر استان‌ها در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نجف علی انتظاری مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست خبری امروز(شنبه) با بیان اینکه شورای عالی زکات در 11 نهاد ایجاد شده که در رأس این شورا نماینده ولی فقیه قرار دارد، اظهار داشت: مطابق با وظایف این شورا، اقدامات اساسی از جمله فرهنگ سازی گسترش زکات را بر عهده دارد.

وی افزود: در سال 90، قانون زکات به تصویب و تأیید شورای نگهبان رسید که دبیرخانه آن در کمیته امداد مستقر و مسئولیت آن نیز به کمیته واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف زکات برای رسیدگی به امور نیازمندان است، ادامه داد: برای پرداخت زکات بدن که همان فطریه است، از حدود یک ماه قبل کارگروهی برای آسیب شناسی و برنامه ریزی های لازم تشکیل شده است.

 انتظاری تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع پرداخت فطریه و کفاره به نیازمندان، کارگروه تخصصی تشکیل شد تا نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود ، در این راستا دبیرخانه و شورای عالی زکات در استان‌ها همچنین برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها به طور خودکار نسبت به جمع‌آوری زکات اقدام می‌کنند.

مدیر کل امور اجرایی زکات یادآور شد: امسال تمام سازمان ها، دستگاه‌ها، نهادها و خیریه‌ها زیرنظر نماینده ولی فقیه در استان‌ها جلسه تشکیل می دهند که این مؤسسات پالایش شوند و به آن دسته که دارای عملکرد بهتری بوده اند، مجوز جمع‌آوری فطریه با نصب آرم دبیرخانه شورای زکات داده شود.

وی با اشاره به اینکه صندوق‌هایی که فاقد مجوز شورای زکات هستند و به صورت خودجوش به جمع‌آوری زکات می‌پردازند توسط پلیس امنیت در سطح استان‌ها به عنوان سد معبر جمع‌آوری خواهند شد، افزود: مردم به صندوق‌هایی وجوه زکات خود را بپردازند که دارای آرم شورای زکات است.

وی افزود:در روستاها نیز نیازمندان شناسایی و زکات فطریه میان آنان توزیع می شود.

انتظاری بیان کرد: تا این لحظه تعداد 45 هزار و 42 پایگاه ثابت و 8 هزار و 379 پایگاه سیار به منظور جمع‌آوری زکات فطریه در سراسر استان‌ها در نظر گرفته شده همچنین 3 میلیون و 586 هزار پاکت جمع‌آوری زکات نیز توزیع شده است.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد خاطر نشان کرد: تمام زکات فطریه به دلیل شرایط خاص شرعی، جداسازی فطریه عام و سادات، کفاره عمد و غیرعمد انجام می شود و سعی شده تا در ظهر روز عید فطر به حساب نیازمندان واریز شود.

انتظاری با اشاره به اینکه پیش بینی می شود که امسال حدود 100 میلیارد تومان زکات فطریه جمع‌آوری شود، عنوان کرد: ناظران شرعی بر کار این صندوق‌ها نظارت دارند ولی متأسفانه برخی نهادها جمع‌آوری فطریه را صرف توسعه اماکن عام‌المنفعه می‌کنند در حالی که زکات فطریه باید برای فقرا و رفع نیاز آن ها صرف شود و در کمیته امداد تاکنون تمام وجوهات زکات فطریه برای فقرا خرج شده است.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.