رهبر ارکستر مجلسی ایران در نشست خبری مطرح کرد:

ارکستر مجلسی ایران مشکل مالی ندارد/ ما توقعی از وزارت ارشاد نداریم

نشست رسانه‌ای ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبائی در تالار وحدت برگزار شد.

ارکستر مجلسی ایران مشکل مالی ندارد/ ما توقعی از وزارت ارشاد نداریمبه گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رسانه‌ای ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبائی در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست منوچهر صهبائی در توضیح ارکستر مجلسی اظهار داشت: در ابتدا به آن فکر کردیم باید ارکستری داشته باشیم که بتوانیم بودجه و حقوق نوازندگان را تضمین کنیم. بنا بر این ارکستر مجلسی را راه‌اندازی کردیم. گروه ارکستر مجلسی ارکستر کوچکی است که قطعات موسیقی را اجرا می‌کند. این گروه از دو نفر شروع و تا 12 نفر می‌تواند گسترش بیابد و نیاز به سالن بزرگی ندارد. طبیعتاً وقتی این گروه‌ها بزرگتر می‌شوند. احتیاج به هماهنگی بیشتر دارند و نیاز به رهبر دارند و تبدیل به ارکستر مجلسی می‌شود. در حال حاضر تعداد نوازندگان ما 21 نفر است که میزان استانداردی است؛ البته این تعداد را میتوان تا 40 نفر گسترش داد.

وی در خصوص رپرتوار ارکستر گفت: از قطعه‌های معروف ایتالیا چهار فصل ویوالدی را در برنامه گذاشتیم که شامل 4 کنسرت ویولن پشت هم است. قطعات معمولا یا به وسیله یک سولیست یا به وسیله تعدادی از آنها اجرا می‌شود. باید سولیست‌ها از نوازندگان خود ارکستر باشند؛ بنابراین کار مشکلی است و این برای نوازندگان جدید یک تمرین خوب است. در قسمت دوم اثری از ادوارد گریک را اجرا می‌کنیم.

رهبر ارکستر مجلسی پیرامون انتخاب نوازندگان گفت: از روز اول اهداف را به نوازندگان گفتیم و با آنها قرارداد رسمی بسته شد. وضعیتشان کاملا مشخص است. اگر پروژه اول خوب انجام شود، برای کنسرت‌های بعد علاوه بر نوازندگان خوب گروه، همچنان در جستجوی اعضای جدید خواهیم بود. این تولّدی برای ارکستر مجلسی است؛ بنابراین ارکستر باید رشد کند. اگر از نظر تعداد نوازنده این اتفاق نیفتد، از نظر کیفیت باید سعی کنیم سطح ارکستر را ارتقا دهیم.

صهبائی به مشکل مالی که برای سایر گروه‌های موسیقی در کشور وجود دارد، اشاره کرد و افزود: خوشبختانه ما از نظر مالی مشکلی نداریم؛ چرا که من بیش از 35 سال در اروپا در ارکسترهای مختلف حضور داشتم و درآمدی که به دست آوردم را صرف تامین بودجه این ارکستر و موسیقی مملکت می‌کنم. هرچند مبلغی که به نوازندگان می‌دهیم در مقایسه با زحمتشان ناچیز است اما از وزارتخانه هم نمی‌توان توقعی داشت.

وی افزود: دغدغه من سطح نوازندگی در ایران است. ما باید نوازندگانی داشته باشیم که تکنیک و تخصص داشته باشند. این مساله از شروع تاریخ موسیقی جهانی در موسیقی ایران که بیش از 150 سال قدمت دارد، وجود داشته است. همیشه از نوازندگان خارجی در چند دوره استفاده کردیم و الان در ایران غیر ممکن شده و نمیتوانیم گروه جدیدی از نوازنده‌ها را بیاوریم.

وی در ارتباط با برنامه‌های آتی ارکستر مجلسی گفت: 4 برنامه در 4 فصل سال طراحی کرده بودیم که با مشکلات برنامه ریزی، برنامه بهار به تابستان افتاد. ضمن اینکه زمان اجرای برنامه زمان مناسبی نیست و تعطیلات است. 3 برنامه دیگر هم داشتیم ولی تا با حال نتوانستیم با سالن‌ها هماهنگ کنیم. سعی می‌کنیم رپرتواری انتخاب کنیم که تعداد افراد و انواع سازها چه سازهای زهی و چه بادی، مشخص باشند.

صهبائی در مورد مشکلات موجود بر سر راه ارکستر مجلسی عنوان کرد: در برنامه ریزی‌ها مشکلاتی وجود دارد که باید بتوانیم برنامه سالیانه داشته باشیم. مساله دیگر سطح کار نوازنده‌هاست که باید خوب باشد و هر چه گروه‌های موسیقی کلاسیک کوچکتر باشند، به نوازندگان ماهرتری نیاز است؛ چرا که نوازنده ها باید مثل یک سولیست بنوازند و در ضمن با هم هماهنگ باشند.

منیژه صهبائی مدیر برنامه‌های منوچهر صهبایی هم در این نشست اهداف ارکستر مجلسی را ارائه موسیقی علمی و جدی دانست و گفت: وقتی می‌گوییم موسیقی جهانی، منظور آثار آهنگسازهای ایرانی هم هست. دکتر صهبایی پروژه‌ای برای ایران دارد که حدود 20 سال پیش راه اندازی کرده. ضبط، اجرا و انتشار آثار آهنگسازهای ایرانی که در سوئیس منتشر شد، تحقیقات درباره ارکستر سمفونیک که تز دکترای وی بوده و بانک اطلاعاتی مهمی است و اجرای آثار ایرانی در اروپا بر مدار همین پروژه قرار داشت و ارکستر مجلسی هم در ادامه همان پروژه است.

لازم به ذکر است؛ آثاری از ویوالدی، سامارتینی و گریک توسط ارکستر مجلسی هشتم و نهم تیر ماه در تالار وحدت اجرا می‌شود.

 

 

انتهای پیام/

 



 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.