گزارش/

قوه قضائیه باید صد در صد انقلابی باشد/ احقاق حقوق مظلومان باید در اولویت کاری قرار بگیرد

قوه قضائیه به دلیل وظیفه خطیر اجرای عدالت در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است، از این رو مسئولان باید رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را چراغ راه خود قرار بدهند.

قوه قضائیه باید صد در صد انقلابی باشد/ احقاق حقوق مظلومان باید در اولویت کاری قرار بگیردبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قوه قضائیه به دلیل وظیفه خطیر اجرای عدالت در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است از این رو مسئولان عالی قضایی کشور هر سال در هفته قوه قضائیه  با رهبر انقلاب دیدار می کنند تا رهنمودهای ایشان چراغ راه قوه قضائیه باشد.

*قوه قضائیه باید صددرصد انقلابی باشد


رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سال گذشته با مسئولان دستگاه قضا با اشاره به اهمیت جایگاه قوه قضائیه تأکید کردند: قوه قضائیه باید صددرصد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند، البته انقلابی گری بر خلاف نظر و تبلیغ برخی ها، تندروی نیست بلکه انقلابی گری یعنی «عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه» عمل کردن  است.

حضرت آیت الله خامنه ای آموزش جذاب مسائل عمومی حقوقی و قضایی به مردم را یکی از  راهکارهای کاهش مراجعه  مردم به دادگستری ها دانستند و به مسئولان قضایی توصیه کردند فراهم کردن زمینه استفاده مردم از مشاوره های قضایی ۲۴ ساعته را مورد توجه جدی قرار دهند.

*قانون گرایی و سلامت کامل دستگاه قضایی، دو عامل تحقق استقلال دستگاه قضا


رهبر انقلاب اسلامی در دیدار سال 94 با مسئولان عالی قضایی کشور با تقدیر از تحرک، عزم و مدیریت جهادی رئیس قوه قضائیه در ایفای مسئولیت و  تبیین فعالیت های دستگاه قضایی گفتند: قوه قضائیه یکی از سه رکن اساسی کشور و مجری بخش مهمی از احکام اسلامی است و باید در برابر عوامل مخدوش کننده استقلال قضا از جمله تهدید، تطمیع، و فشارِ جو عمومی ایستادگی کند.

ایشان «اقتدار» را از عوامل استقلال دستگاه قضایی برشمردند و افزودند: اقتدار طلبی قوه قضائیه، قدرت طلبی متعارف سیاسی و جناحی نیست بلکه به معنای قاطعیت و ایستادگی بر سر حرف حق است، و «قانون گرایی و سلامت کامل» دستگاه قضایی  را در تحقق استقلال قوه قضائیه، مؤثر و مهم خواندند.

*6 اولویت رهبری برای دستگاه قضا


«ساز و کار ویژه و روشن برای اجرای سیاستها»،«نظارت بر عملکردها اعم از عملکرد قضات و عملکرد مدیران»،«لزوم عدم تأخیر در اجرای احکام»،«کادرسازی و جانشین پروری»،«پیشگیری از جرم» و «افزایش همکاری های سه قوه» 6 اولویت مهمی بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار سال 93 با مسئولان عالی قضایی کشور بر اجرای زودهنگام آن تاکید کردند.


حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر این که مصالح ملی کشور از همه امور بالاتر است، گفتند: روسای سه قوه باید جلسات مشترک خود را افزایش  بدهند چرا که این  نشست ها درباز شدن گره ها و پیشرفت امور و بر طرف شدن برخی گله گذاری ها تاثیر بسزایی دارد.


*سلامت و کارآمدی 2 هدف راهبردی قوه قضائیه


حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار سال 92 با مسئولان دستگاه قضا «سلامت» و «کارآمدی» قوه قضائیه را دو هدف راهبردی و همیشگی دستگاه قضا خواندند و تأکید کردند: این دو هدف عالی، باید در تمام برنامه ها و اقدامات مورد توجه مسئولان باشد تا دستگاه قضایی به مجموعه ای کاملاً کارآمد و سالم تبدیل شود.

ایشان کارآمدی و سلامت دستگاه قضا را موجب رضایت و احساس امنیت مردم برشمردند و افزودند: دستگاه قضا باید به جایی برسد که هر مظلومی بتواند خود را به ساحل امن آن برساند و در مقابل ظلم بایستد.


*اتقان احکام قضایی یکی از پیش نیازهای ارتقای دستگاه قضا


 اتقان احکام قضایی یکی از رهنمودهای مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سال 91 با مسئولان عالی قضایی کشور بود، که تاکید کردند  احکام قضایی باید از استحکام محتوایی برخوردار باشند تا اگر مورد بحث متخصصان امور فقهی و حقوقی قرار گرفت، قاضی صادر کننده آن، هیچ دغدغه ای نداشته باشد، زیرا نقض مکرر احکام دادگاههای بدوی نشان دهنده نقض محتوایی و شکلی احکام است.

ایشان همچنین با تأکید بر لزوم کاهش توسل به زندان در مجازاتها، به عنوان یک سیاست جاری در قوه قضائیه، خاطرنشان کردند: باید تا آنجا که ممکن است، مجازات زندان به حداقل برسد زیرا زندان یک پدیده نامطلوب است و تبعات گسترده ای برای زندانیان، خانواده های آنان و حتی محیط کار افراد دارد.


*اقتدار و اعتماد عمومی 2 رکن اصلی قوه قضائیه / تاکید رهبری بر احقاق حقوق مظلومان


اقتدار و اعتماد عمومی به قوه قضائیه و احقاق حقوق مظلومان دو نکته مهم در دیدار سال 89 و 90 رهبر معظم انقلاب با مسئولان قضایی بود، تامین عدالت ، کاهش دادرسی، استقرار امنیت و مبارزه با جرم و تخلف از دیگر نکات مهمی بود که رهبر انقلاب بر اجرای آن در قوه قضائیه تاکید داشتند، چرا که قوه قضاييه بايد مرجعی اطمينان بخش برای آحاد مردم و نقطه اميد و جلوه گاه عدالت برای مظلومان باشد.

آنچه مسلم است دستگاه قضايی به تنهايی نمی تواند همه امور كشور را اصلاح كند اما اگر دستگاه قضايی وظيفه خود را به صورت كامل و صحيح انجام دهد، ديگر دستگاهها نيز در اجرای عدالت و مبارزه با فساد با قوه قضائیه همگام می شوند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار