پیش‌بینی بانک جهانی درباره رشد اقتصادی ایران در دو سال آتی میلادی

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود درباره ایران، پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی این کشور در دو سال آتی میلادی به ۴.۱ درصد خواهد رسید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فایننشال تریبون؛ بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود، میانگین رشد اقتصادی ایران برای بازه زمانی 2017 تا 2019 را در صورت اجرایی شدن قراردادهای نفتی و گازی این کشور، 4.1 درصد پیش‌بینی کرد.

بانک جهانی همچنین در گزارش خود آورده است تحولات اخیر در بخش غیرنفتی اقتصاد ایران می‌تواند طی سالهای آینده نقش بزرگتری در رشد اقتصادی این کشور ایفا کند.

با این حال، بانک جهانی با اشاره به موانع موجود بر سر راه تعامل بانک‌های ایرانی با بانک‌های بزرگ بین‌المللی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران و برقراری روابط تجاری میان این کشور و سایر کشورهای جهان را دشوار توصیف کرد.

در گزارش اخیر بانک جهانی با موضوع «دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه» آمده است: چشم انداز جدید می‌تواند اعتماد به نفس تازه و اعتباری به انتظارات بسیار مثبت از برجام که ژانویه 2016 به اجرا گذاشته شد، به همراه داشته باشد. این موضوع در میان مدت و بلند مدت پویایی و فعالیت در زمینه تولیدات را افزایش خواهد داد.

خوش‌بینی بانک جهانی درباره چشم‌انداز اقتصادی ایران با احتیاط همراه است. کارشناسان بانک جهانی هشدار می‌دهند خطراتی نیز در مسیر رسیدن به این چشم انداز وجود دارد. مهمترین این چالش‌ها، وجود تردیدهای سیاسی جدی درباره اجرای کامل برجام است. این موضوع بر اعتماد مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارد و حتی ممکن است به تضعیف نقش بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری منتهی شود. علاوه بر این، ممکن است کاهش بهای جهانی نفت بیش از آنکه پیش‌بینی می‌شد، بر درآمدهای دولت فشار وارد کرده و رشد اقتصادی را کم کند.

افزایش صادرات ایران، رشد چشمگیر 6.5 درصدی را برای تولیدات ناخالص کشور در سال 2016 به ارمغان آورد. افزایش درآمدهای نفتی نیز به نفع بودجه ایران تمام شد و کسری بودجه را به 1.5 درصد کاهش داد. کسری بودجه ایران در سال قبل 1.9 درصد بود.

بانک جهانی در بخش پایانی گزارش خود از کمبود منابع آبی و فقدان تعادل در نظام بازنشستگی ایران به عنوان دو چالش دیگر  پیش روی چشم‌ انداز اقتصادی کشور نام برد.

 

انتهای پیام/

بانک جهانی: اقتصاد ایران در 2 سال آتی، 4.1  رشد خواهد کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آریاکیخاسیستانی
۰۴:۵۳ ۱۳ تير ۱۳۹۶
نیویورک تایمز مینویسه منافع اقتصادی برجام ناچیز بوده است پس با اجازه داداشا:مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار