فروپاشی صبا با بی‌توجهی مسؤولان استان قم

صبای قم در حالی که به اذعان استاندار قم در دو سال اخیر هرگز از بودجه دولتی استفاده نکرده بعد از سقوط از لیگ برتر اکنون در آستانه انحلال و فروپاشی قرار گرفته است.

فروپاشی صبا با بی‌توجهی مسؤولان استان قمبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، صبا تیمی است که از فصل ۸۸ – ۱۳۸۷ مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور که هشتمین دوره این بازی‌ها بود با انتقال باشگاه صباباتری به استان قم با نام صبای قم در جام خلیج‌فارس به نمایندگی از استان قم برابر حریفان لیگ برتری به میدان رفت.

در واقع از دوره هشتم تا دوره شانزدهم مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور، تیم صبای قم ۹ فصل متوالی نماینده فوتبال قم در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران بود و با احتساب چهار دوره که پیش از نمایندگی قم در لیگ برتر حضور داشت، این تیم با ۱۳ دوره بازی در لیگ برتر ایران در کنار تیم‌های پرسپولیس، استقلال و سپاهان یکی از ۱۰ باشگاه با سابقه تاریخ لیگ برتر به شمار می‌رود.

* استانداری قم متولّی اصلی صبا

صبا در یکی دو سال آغاز حضور خود در قم تقریبا مورد حمایت مسؤولان استان قم بود و قمی‌ها نیز علاقه زیادی به بازی‌های این تیم با حضور در ورزشگاه یادگار امام (ره) نشان می‌دادند، اما آرام آرام که حمایت مسؤولان از این تیم کم و کمتر شد، موقعیت صبا به خطر افتاد و این تیم در اکثر فصول لیگ برتر فوتبال ایران به دلیل مواجهه با عدم حمایت مالی و تغییرات متوالی در راس مدیریت خود، با مشکلات زیادی مواجه شد.

این در حالی است که از زمان انتقال صباباتری به استان قم، این تیم که متعلق به وزارت دفاع بود به استانداری قم واگذار شد و در واقع استانداری قم متولّی اصلی صبا بود و باید به حمایت از این تیم می‌پرداخت، بنابراین جای هیچ بهانه‌ای نبود و استانداری می‌توانست در این سال‌ها به عنوان راس تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی، با یک مدیریت صحیح و یافتن حامی مالی، این تیم را بیمه کرده و مسوولیت اداره آن را از عهده خود خارج کند، نه اینکه صبا در این سال‌ها حتی هیأت مدیره هم نداشته باشد.

* ۹ سال کوبیدن پتک انتقاد بر سر «بچه سر راهی»

در این سال‌ها برخی جمله‌های تکراری و کلیشه‌ای ورد زبان بسیاری از مردم و منتقدان که گا‌ها به جای نقد به تیم صبا حمله می‌کردند این بود که «صبا متعلق به قم نیست، این تیم بازیکن بومی ندارد، صبا به چه درد قم می‌خورد، این تیم بودجه قم را می‌بلعد و ...»، اما همه می‌دانند که این تفکرات زاییده فکر و ذهن بسته برخی افراد بود که یا از ورزش چیزی نمی‌دانستند یا احتمالا منافع ایشان تامین نشد، شاید هم فوتبال را آنچنان که باید و شاید نمی‌فهمیدند.

در واقع برخی افراد که حتی از مسوولان و فوتبالی‌ها هم بین آن‌ها بودند، در این ۹ سال آنقدر پتک انتقادات گا‌ها بی‌هدف خود را بر سر صبا کوبیدند که سرانجام این تیم که می‌توان آن را در قم مثال «بچه سر راهی» توصیف کرد، در نهمین سال حضورش در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران سراشیبی سقوط را در پیش گرفت تا منتقدان این تیم خوابی آرام داشته باشند و مشکلات بودجه قم نیز حل شود. 

* عابدی: صبا فقط و فقط انتقاد‌ها را تحمل کرد

کارشناس فوتبال قم و بازیکن سابق تیم پرسپولیس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس راجع به صبا اظهار کرد: حضور صبا در قم بسیاری از نوجوانان و جوانان علاقمند به این ورزش پرمخاطب را دلگرم کرده بود و تیم‌های پایه باشگاه صبای قم همانند تیم بزرگسالان در سطح لیگ برتر وارد سازندگی برای آینده فوتبال قم شدند، اما صبا آنقدر به حال خود ر‌ها شد تا همان خوابی که برایش دیده شده بود به حقیقت پیوند بخورد و صبا به دسته پائین‌تر سقوط کند.

محمدجعفر عابدی خاطرنشان کرد: البته به نوع اداره باشگاه صبا و مدیریت آن در این سال‌ها نقد‌های زیادی وارد است، اما در این سال‌ها صبا فقط و فقط انتقاد‌ها را تحمل کرد و از بین آن‌هایی که در مقام کارشناس و دلسوز فقط این تیم را می‌کوبیدند کسی برای موفقیت صبا راهکار نداد، در واقع منتقدین و برخی مسوولان نتوانستند راهکاری برای ایجاد یک تغییر مثبت در اثرگذاری مثبت صبا برای فوتبال قم ارائه بدهند.

* جباری: بی‌توجهی به صبا در فاصله یک ماه تا شروع لیگ ادامه دارد

لیدر تیم ملی فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس صبا را برند ورزش قم قم دانست و تصریح کرد: متاسفانه با تداوم عدم حمایت و مدیریت صحیح از سوی مسوولان استان قم، این تیم از لیگ برتر فوتبال ایران به دسته پائین‌تر سقوط کرد و اکنون این برند دیگر ارزش آنچنانی ندارد و بالطبع صبا نه تنها دیگر حمایت نمی‌شود بلکه خطر انحلال هم این تیم را تهدید می‌کند.

مسعود جباری خاطرنشان کرد: در شرایطی که حدود یک ماه دیگر به آغاز فصل ۹۷ – ۱۳۹۶ مسابقات لیگ فوتبال باشگاه‌های کشور باقی مانده و زمان برای آماده‌سازی این تیم بسیار اندک و ناچیز است، مسوولان قم باز هم پا پس کشیده و به جای اندیشیدن تدبیری به منظور تقویت این تیم، بار دیگر صبا را به حال خود ر‌ها کرده‌اند.

* استاندار قم: صبای قم اصالتی برای بومی بودن نداشت

استاندار قم در فاصله حدود یک ماه تا آغاز بازی‌های تیم فوتبال صبای قم در فصل جدید رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران در جمع خبرنگاران راجع به وضعیت این تیم اظهار کرد: صبای قم متاسفانه با وجود همه تلاش‌هایی که صورت گرفت نتوانست در لیگ برتر بماند.

وی خاطرنشان کرد: شرایط فوتبال با دیگر ورزش‌ها متفاوت و هزینه‌های آن بالاتر و گران‌تر است، ضمن اینکه اساسا تیم صبای قم اصالتی برای بومی بودن نداشت، البته ما این‌ها را در نظر نداشتیم و به خاطر اینکه علاقمندی جوان‌ها را می‌دانستیم همه تلاش‌ها را کردیم و واقعا از آبرو و اعتبارمان گذاشتیم و از کسانی که می‌توانستند، خواهش کردیم که به این تیم کمک کنند.

استاندار قم یاد آور شد: تا این مرحله تیم را نگه داشتیم، خوب این مرحله یک اتفاقاتی آخر مسابقات افتاد که من الان، چون چیزی مشخص نیست راجع به آن صحبت نمی‌کنم، ولی مدیریت محترم باشگاه موضوع را پیگیری می‌کند که چه اتفاقی افتاد که تیم از وضعیت برتر سقوط کرد.

* صادقی: مردم بدانند یک ریال بودجه تعریف شده قانونی برای صبا نداریم

وی تصریح کرد: البته این برای ما ناراحت کننده بود و تلاش می‌کنیم که ان‌شا‌ءالله بتوانیم موضوع را برگردانیم، به هر شکل تصمیم ما بر این است که تیم چه در سطح لیگ برتر بماند و چه نماند در فرآیندی که آن هم برای ما موانع قانونی جدّی دارد، تیم را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

صادقی ابراز کرد: اگر تیم واگذار بشود که از دست ما خارج می‌شود و به دست بخش خصوصی می‌رسد، ما الحمدلله در این دو سال که تیم را اداره کردیم، عرض کردم از بودجه دولتی به هیچ وجه استفاده نکردیم و قائل هم نبودیم و نیستیم، چون این پول برای این نوع ورزش‌ها و این کار‌ها نیست.

وی راجع به حمایت مالی استانداری از تیم صبا، خاطرنشان کرد: مردم عزیز ما بدانند که ما اصلا یک ریال هم ردیف بودجه تعریف شده قانونی نداریم اگر هم چیزی کسی گفته حتما مطلع نبوده، حتما اطلاعات قانونی‌اش ضعیف بوده، اصلا امکان ندارد، شما یک ریال خارج از این ردیف‌ها هزینه کنید از سوی دستگاه نظارتی مورد بازخواست واقع خواهید شد.

* کاری نمی‌توانم برای صبا کنم

استاندار قم بیان کرد: کسانی بودند که آمدند از برند تیم استفاده کردند و به هر شکل تیم تا اینجا رسیده، از این به بعد دیگر ادامه کار به هیچ وجه در توان ما نیست، یعنی این کاری که در این دو سال شده است.

وی تصریح کرد: من همه همّ و غمّ خود را انجام داده‌ام که ان‌شاءالله واگذاری انجام شود، اما به هر دلیل اگر نشود دیگر من هیچ کاری نمی‌توانم برای این تیم بکنم.

صادقی در پاسخ به این سئوال که آیا با این شرایط تیم فوتبال صبای قم منحل می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: نمی‌دانم، امیدوارم که این اتفاق نیافتد، ولی ما به عنوان جایگاه و مسوول دولتی به هیچ وجه دیگر نمی‌توانیم ادامه بدهیم.

انتهای پیام /ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار