یزد؛

دربند گرجی یزد مرمت و ساماندهی می شود

دربند گرجی یرد توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مرمت و ساماندهی می شود.

فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد درگفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ 

گفت: دربند گرجی یکی از طولانی ترین و قدیمی ترین دربندهای ایران به حساب می آید که در محله گازرگاه یزد و در دل بافت تاریخی شهر یزد قرار گرفته است.

 دانش یزدی افزود: این دربند در اوایل دوران قاجار و یا اواخر زندیه بنا شده و در همان زمان، گرجی هایی که بعد از تحولات منطقه قفقاز به ایران منتقل شده بودند، به این مکان آمده و در آنجا سکنی گزیدند.

وی گفت: در این دربند تعداد چهارده بنا وجود دارد و از بناهای شاخص آن می توان به خانه خان بهادر ،معین التجار،و عمارت بهار عمر ،خانه متعلق به ابوئی، اشاره نمود حاج یوسف گرجی بزرگ خاندان از جمله افرادی بوده کهدر اوایل دوران قاجار و احتمالاً زند به همراه خانواده خود به ایران مهاجرت کرده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: مصالح به کار رفته در دربند گرجی عمدتاً خشت می باشد و جداره های دربند با اندود کاهگل پوشانده شده است.

تزئینات به کار رفته در دربند گرجی شامل سردرهای آجر کاری شده و نغول های کارشده روی جداره ها می باشد که بعضی از آنها دارای تزئینات ساده گِلبری است.

قسمت هایی از دربند به صورت سرپوشیده ساخته شده که این طاقها به صورت گوناگون از جمله طاق کلیل، طاق آهنگ و ... است و درآن چند نورگیر نیز مشاهده میشود. همچنین نیم طاق سر در برخی خانه ها نیز به صورت کلیل، تیزه دار و مازه دار دیدهمی شود. در برخی قسمت های دربند نیز بر روی جداره ها طاقنماهایی وجود دارد.

وی درخصوص اقدامات مرمتی این دربند عنوان کرد: مرمت هایی که در دربند گرجی انجام خواهد گرفت عبارتند از: تراشیدن اندودهای فرسوده بدنه دربند، دوخت و دوز شکافها، استحکام بخشی دیوارها، ازاره چینی پای دیوارهای بدنه، اندود کاهکل بدنه، اندود کچ سقف و بدنه، اجرای شرفی لب دیوارها، اصلاح ناودان های پشت بام، اندود کاهگل پشت بام و ساباط های دربند، جمع آوری آسفالت کف دربند، اجرای قلوه سنگ در کف دربند، ساماندهی کابلهای برق و مخابرات، سیم گل و مرمت سردرب پلاکهای مسکونی، مرمت پشت بامهای دربند.

انتهای پیام/ ی

دربند گرجی یزد مرمت و ساماندهی می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۶
با سلام . فعلا که نیمی از دربند بازسازی شده و با توجه به اینکه افراد مسن در این دربند ساکن هستن چند شیب تند در این دربند بوجود اوردند که تردد را متاسفانه برای افراد مسن مشکل کرده است بعد نبود که قسمتی از این شیبهای تند را پله های کم ارتفاع میزدند .