باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

به شماره افتادن نفس صنایع کشور در اثر خرج تراشی زیاد دولتمردان/واردات بی رویه ازچین پشت تولید کننده داخلی را به خاک مالید

فعالان حوزه صنعت به دلیل مشکلات بیشمار موجود وکمبود منابع از دردل‌های خود می‌گویند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سه دهه از عمر صنعت ایران بعد از انقلاب اسلامی می گذرد و در این سال‌ها اقتصاد کشور ما در هر دهه دچار مشکلاتی در داخل و فشارها و تحریم‌های خارجی بوده است.


یکی از چالش‌های بخش تولید کشور، عدم اختصاص تسهیلات بانک‌ها به تولید و از طرف دیگر نرخ بالای وام های داده شده به تولیدکنندگان صنعتی است. در چند سال اخیر رییس بانک مرکزی بارها تغییر کرد اما بیشتر این رییس‌ها اعتقادی به تولید نداشتند و بیشتر صدمه از این تغییرات به بخش‌خصوصی و تولید وارد شد.

با نگاهی عمیق متوجه خواهیم شد که هیچ پولی به صنعت تزریق نمی‌شود. در سال‌های گذشته دولت‌ها تاوان میراث یارانه‌های ۳۰ ساله بعد از انقلاب را پس می‌دادند. افزایش نرخ ارز که در مدت یک ماه از ۱۰۶۰ تومان به مرز سه هزار تومان رسید، کمر تولید را شکست. این مبحث درست است که در دیدگاه اقتصاد کلان ۳۰ سال دولتمردان ایران توانستند با مدیریت خود نرخ ارز را ثابت نگه دارند‌ اما این حباب بالاخره ترکید و سرمایه‌های بخش‌خصوصی دچار مشکل شد. هنگامی که دلار با جهش مواجه شد، تولید نیز ضربه خورد و تولیدکنندگان نتوانستند مواد اولیه خود را تامین کنند و نتوانستند تصمیم درستی برای تامین مواد اولیه خود بگیرند.


از طرف دیگر سیاست های ضد تورم دولت در 4 سال گذشته ، موجب کاهش نقدینگی در تولید شد و کم کم شاهد سرایت رکود اقتصاد به صنایع کشور نیز بودیم.

مجموعه ای از عوامل ذکر شده و افزوده شدن مشکلات مربوط به بیمه ومالیات و هزار نوع خرج تراشی های دیگر برای تولیدکننده داخلی موجب شد تا نفس صنایع به شماره بیفتد و شاهد تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و کارگاه ها باشیم که در این بین نام های معروف و قدیمی همچون ارج وآزمایش و داروگر به چشم می خورند.

 

برای درک ملموس تری از مشکلات صنایع پای صحبت های چند تن از فعالان صنعتی کشور نشسته ایم که متن آن در زیر آمده است؛

 

واردات بی رویه از چین پشت تولید کننده داخلی را به خاک مالید

حسن عمادی عضو سابق هیئت مدیره تعاونی و جامعه قالبسازان ایران درگفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: عملا دیگر قالبسازی بعنوان یک حرفه اقتصادی جایگاه سابق را ندارد واین بدلیل واردات بی رویه از کشور چین اتفاق افتاده است.

وی در ادامه افزود:قیمت تمام شده محصولات ما در بخش قالبسازی با قیمت محصولات چینی قابل رقابت نیست زیرا آنها از امکانات بالقوه و حمایت های بی دریغ دولتی برخوردارند اما در کشور ما هنوز توجه لازم به صنعت قالبسازی که صنعت مادر بحساب می آید ،نشده است.

عمادی با بیان اینکه بیش از 80 درصد تولیدات صنایع دیگر از طریق قالبسازی تامین می شود،تصریح کرد:متاسفانه هنوز شاهد اقدام عملی در جهت عمل به فرامین رهبری در حوزه ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخلی نبوده ایم.

این فعال صنعت قالبسازی تاکید کرد:برای نیل به هدف جلوگیری از واردات کالاهای مشابه تولید داخلی بایستی زیرساخت های لازم از جمله سامانه اطلاعاتی جامعی فراهم شود.

وی اضافه کرد: سامانه جامع به این معناست که به چه میزان تولید کننده داخلی توانایی تولید دارد و برمبنای آن واردات انجام شود.

عمادی با اشاره به عدم توانایی نهادهای دولتی و اتحادیه های مربوطه در جهت ارائه آمار، اذعان داشت:پیشنهاد من این است که سامانه ای تشکیل شود که میزان نیاز جامعه را بدرستی سنجیده و بعد با ارائه آماری از توانایی تولید کننده داخلی ،میزان واردات به کشور سنجیده شود و این کار زمان بر وتخصصی است.

 

با نوسازی ماشین آلات جان تازه ای به صنعت کشور بدهیم

حسن عمادی عضو اتحادیه ماشین ساز و فاز تراش تهران،در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای نجات صنعت کشور باید دست به فیلتر کردن بسیاری از تولید کنندگان بزنیم وحتی شاید مجبور به حذف بعضی ها بشویم.

وی در ادامه با بیان این موضوع که در کشورهای پیشرفته با نصب ماشین آلات جدید ،قیمت تمام شده محصولات پایین تر می آید ،افزود:در کشور ما هنوز از ماشین آلات و تکنولوژی مربوط به چند دهه پیش استفاده می شود ،در نتیجه نتوانسته ایم خود را به بازارهای جهانی نزدیک کنیم.

عمادی تصریح کرد:دلیل اصلی قدیمی بودن تکنولوژی های صنعتی ،گران بودن ماشین آلات جدید و عدم توانایی ما در خرید این ماشین آلات است.

عضو اتحادیه ماشین ساز و فاز تراش تهران تاکید کرد:در صورتیکه رکود از بین برود ،نقدینگی دست واحدهای فعال آمده و خود تولید کننده به دنبال تهیه دستگاههای جدید و روز دنیا می رود.

وی در پایان با تاکید بر آسیب های تعطیلی های بسیار در کشور به صنایع،اضافه کرد:فرهنگ کار باید به معنی واقعی کلمه ایجاد شود و مساعدت های دولتی نیز باید حامی تولید کنندگان باشد.

 

قاچاق بی رویه کمر تولیدکننده داخلی را شکسته است

علی صنعت کار،مخترع و ماشین ساز صنعتی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ورود بی رویه محصولات چینی ،مشکلات زیادی را برایمان ایجاد کرده اما ما در شرکت خود، توانستیم با چینی ها در قیمت رقابت کنیم و حتی با کیفیت بالاتری محصولاتمان را به بازار عرضه کنیم.

صنعت کار تصریح کرد:با اینکه شرکت پرسود وفعالی هستیم اما ما هم از صدمات رکود صنعت در امان نبوده ایم وبسیاری از وصولی هایمان سخت تر شده است.

وی همچنین اضافه کرد: شرکت ما هم از جهت تامین بودجه ضعیف است و به دلیل کمبود منابع ،حتی نتوانسته ایم یک واحد تحقیق وتوسعه راه اندازی کنیم.

این فعال حوزه صنعت با اشاره به دلایل رکود در صنعت، تاکید کرد:یکی از اصلی ترین دلایل رکود را می تواند قاچاق بی رویه از مرزهای کشور دانست و اغلب اجناسی که بصورت غیرقانونی وارد کشور می شوند ،بی کیفیت هستند.

وی در ادامه یادآور شد:صنعتکاران ما قابلیت تولید جنس با کیفیت تر از اجناس چینی را دارند اما کسانی که در بازار کار می کنند فقط به فکر پر کردن جیب های خود و تامین منافعشان هستند.

علی صنعت کار اظهار داشت:نه تنها حمایتی از تولید کننده نمی شود بلکه دائما چوب لای چرخ ما می گذارند.

وی تصریح کرد:من اصلا بابت پرداخت مالیات هیچ اشکالی نمی بینم اما متاسفانه عدالت در دریافت مالیات رعایت نمی شود و همچنین حمایت های مسئولان در زمینه فروش محصولات صنعتی بسیار ضعیف است.

 

نجات صنعت وابسته به تغییرات اساسی در نظام بانکی کشور است

اکبر حاتمی فعال حوزه صنعت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مشکل اصلی صنعت،سیاست های نادرست اقتصادی است، گفت:صنایع کوچک و متوسط حتی در دوران تحریم هم سرپا ماندند و توانستند اثرات منفی تحریم را بنحو چشمگیری کاهش دهند.

وی در ادامه افزود:دولت بجای اینکه از این صنایع حمایت کند ،با مشکلاتی که در اجرای قوانین دست و پاگیر بوجود آورده ،عملا موجب تعطیلی صنایع کوچک و متوسط شده است.

حاتمی تصریح کرد:من بعنوان یک صنعتکار قدیمی با حدود 50 سال سابقه ،مجبور به تعطیلی چند کارگاه خود به علت هزینه های تحمیلی مالیات و تامین اجتماعی شده ام و این موضوع باعث شد تا 400 کارگر این واحدهای تولیدی صنعتی نیز بیکار بشوند.

وی در پاسخ به صحبت های معاون وزیر صنعت که گفته بود ؛مرگ واحدهای صنعتی امری طبیعی است،اذعان داشت:در هیچ جای دنیا این اتفاق نمی افتد و برعکس شاهد آنیم که بیشتر کمپانی های صنعتی معروف دنیا سابقه ای بالای 100 سال دارند.

این عضو سابق اتحادیه قالبسازان کشور ادامه داد:در تمام 11 سالی که مسئوول صنف بودم ،ندیده ام که صنعتکاری بتواند با استفاده از وام های بانکی کار تولیدیش را توسعه دهد و بهره بالای وام های بانکی تولید کنندگان صنعتی را به خاک سیاه نشانده است.

وی همچنین اذعان داشت:در تمام دنیا بهره بانکی 5/1تا 2 درصد است اما در بانک های ما در ابتدا بهره را 18 درصد عنوان می کنند ولی در پایان امر به 30 درصد هم می رسد.

حاتمی در پایان تاکید کرد:تا زمانی که نظام بانکی تغییرات زیربنایی نکند نمی توانیم به نجات صنعت بیمار کشور امیدوار باشیم.


انتهای پیام/

گزارش از سمیه عرب

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۶ تير ۱۳۹۶
چرا از تجهیزات اسکن جدید استفاده نمیکنه؟
Canada
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۶ تير ۱۳۹۶
چرا از تجهیزات اسکن جدید استفاده نمیکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
کارگر لاستیک سازی
۱۴:۴۲ ۱۶ تير ۱۳۹۶
لطفا درباره قاچاق بیش از اندازه لاستیک به بازار ایران گزارش تهیه کنید.
ایران خودش بهترین لاستیک ها را دارد.چرا از چین و کره لاستیک وارد میشود.
فکر کارگران کارخانه های لاستیک باشید.
مالیات و تعرفه ورود لاستیک خارجی را در گمرکات بیشتر کنید.
بداد لاستیک ایرانی برسید.
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۱۳:۴۴ ۱۶ تير ۱۳۹۶
سلام
بابا من یه ماشین تولید ملی خریدم که یه کمک خیلی خیلی ناچیز به تولید ملی کنم ولي از روزي که این ماشین اومده آرامش ندارم همش تو نمايندگي ها دارم ايراداشو درست میکنم حالا چه انتظاری دارید که من دیگه وسايل تولید داخلی بخرم
تازه همش در حال ثابت کردن اینم که بابا من ماشينو دستکاری نکردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۶ تير ۱۳۹۶
پس چی شد؟
آخرین اخبار