پایان انتظار نیم قرنی برای بهره برداری یک سد

سد گلورد نکا پس از حدود ۵۰ سال انتظار امروز در مرحله آبگیری اولیه قرار گرفت.

پایان انتظار نیم قرنی برای بهره برداری یک سدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، احداث سد در ایران، در سال ۱۹۵۰ آغاز شد و در طول دو دهه قبل از انقلاب، ۱۴ سد بزرگ ایران با کمک مهندسان و مشاوران خارجی ساخته شد، اما سد سازی تنها به همان دوران خلاصه نشد و در دوران پس از انقلاب، در ایران اسلامی ظرفیت و توان سد سازی قابل توجهی به وجود آمد که با تقویت برخی از شرکت‌های طرف قرارداد، سد سازی در ایران رونق گرفت و در برخی موارد این سد‌ها با استفاده از توان داخلی و بومی ساخته شد.

سد سازی و مطالعات احداث سد در مازندران نیز از قبل از انقلاب آغاز و بعد از انقلاب، این سد‌ها یکی پس از دیگری به بهره برداری رسید که علاوه بر ضرورت تولید برق، باید به طور موثر مدیریت و کنترل کمبود تقاضای آب، در سراسر کشور را جبران می‌کردند.

از جمله سد‌های استان مازندران می‌توان به سد گلورد که در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نکا و بین رشته کوه‌های بلند و سر به فلک کشیده جنگل‌های نکا و بهشهر واقع شده است اشاره کرد.

با مطالعه اولیه و مکان یابی برای ساخت سد گلورد در سال ۱۳۴۸ شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که این سد روزی به آبگیری و به مرحله بهره برداری برسد، اما بعد از گذشت سال ها، سد گلورد نکا به پشتوانه تخصص مهندسان و نیرو‌های داخلی و بومی، می‌رود تا سد عدم اعتبارات را که سال‌ها گریبانگیر ساخت این سد شده بود، بشکند و با آبگیری در سال ۹۴، جان تازه‌ای به کشاورزی و اقتصاد شرق مازندران ببخشد.

با وقوع سیل و سیلاب در سال ۷۸ در نکا و از دست دادن برخی از همشهریان، در این سیلاب و بی خانمان شدن بسیاری از شهروندان دیگر، پیگیری‌های بیشتری برای احداث و به ثمر رساندن سد گلورد انجام شد و ساخت و ساز سد گلورد نکا برای حل مشکل کم آبی مزارع کشاورزی و همچنین کنترل سیلاب، مورد توجه جدی قرار گرفت.

بعد از وقوع سیل سال ۷۸، سیل‌های متعدد دیگری نیز در شهرستان نکا و بهشهر به وقوع پیوست که نیازمندی به وجود سد بزرگی همچون سد گلورد و نیز سد‌های کوچک و سد‌های سرشاخه گیر را دو چندان کرد و با تزریق اعتبارات جدید ساخت و ساز این سد، سرعت گرفت.

براساس اعلام کارشناسان: نقش سد گلورد در کنترل سیلاب‌های منطقه، بسیار تاثیرگذار است و با بهره برداری از این سد بزرگ، شهر نکا و روستا‌های پایین دست نیز در مقابله با سیلاب ایمن می‌شوند.

سد گلورد نکا از جمله سد‌های مهم کشور است که غیر از آب مصرفی در بخش کشاورزی، در بخش آب شرب هم آبدهی مناسبی دارد و با بهره برداری از این سد جلوی بسیاری از خسارات سیل در منطقه گرفته می‌شود و در واقع این سد، می‌تواند در مهار سیل و سیلاب‌های ۵۰ ساله در نکا نقش موثر و تاثیرگذار دارد.

محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: تأمین آب شرب سه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه و همزمان با آن ردیف طرح مجتمع آبرسانی شهرستان‌ها نیز در سال ۹۶ اخذ و عملیات اجرایی در سال جاری آغاز خواهد شد.

وی افزود: تأمین آب کشاورزی اراضی پایین دست، همزمان شبکه آبیاری در سطح ۲۵ هزار هکتار در حال اجرا است و بخش عمده آن حدود ۲۰ هزار هکتار آماده بهره برداری شده است.

مدیرعامل آب منطقه ‎ای مازندران گفت: کنترل سیل شهر نکا و روستا‌های پایین دست با توجه به سیل‌های بزرگ قبلی و وقوع خسارات جانی و مالی فراوان، شهر نکا از سیل ایمن خواهد شد.

یخکشی افزود: ایجاد فضای تفریحی و تفرجگاهی که همزمان طرح آن توسط آب منطقه‌ای در حال تهیه است و همچنین ایجاد واحد‌های پرورش ماهی در مسیر آب رهاسازی شده در جهت افزایش کارایی آب و بهبود شرایط زیست محیطی با تنظیم آب و دوام در ر‌ها سازی آب از دیگر اهداف ساخت سد گلورد است.

وی درباره مشخصات سد گلورد نکا گفت: حجم ظرفیت آب تنظیمی ۱۰۰ میلیون متر مکعب، نوع سد سنگریزه‌ای با رویه بتنی، ارتفاع سد ۱۰۰ متر از بستر رودخانه، اعتبار هزینه شده تاکنون ۲۳۰ میلیارد تومان و شروع عملیات بدنه سد از سال ۸۸ است.

امرالله براری مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: بحران کمبود آب شرب در این مناطق و بروز سیلاب‌های متعدد باعث شد تا رغبت مردم به کمک و همراهی در تسریع روند اجرای این طرح را شاهد باشیم.

وی از ایمنی بالا به عنوان یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد در ساخت سد گلورد نام برد و افزود: در سد سازی بروز حوادث حین کار و تلفات جانی را در کشور شاهد هستیم، ولی درمدت اجرای این سد این گونه مسائل رخ نداده است.

سد گلورد نکا در ارتفاع ۶۴۰ متری از سطح آب‌های آزاد، بر رودخانه نکا در نزدیکی روستای گلورد که از نوع سنگ ریزه‌ای با رویه بتنی است و ارتفاع آن از پی ۱۱۳ متر، رقوم تاج سد ۷۳۹ متر، عرض کل سد در پی ۳۷۰ متر و طول تاج سد ۲۷۰ متر است.

انتهای پیام/ف

 

آبگیری سد گلورد نکا بعد از 50 سال انتظار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.