سنندج؛

ثبت قرآن های تاریخی بانه در فهرست آثار ملی

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه گفت: سه نسخه از قرآن های ارزشمند تاریخی و فرهنگی بانه بعد از مرمت و بازسازی در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت ملی رسیدند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛سعدالله رحیمی خواه گفت: پرونده ثبتی معنوی سه نسخه قرآن تاریخی شهر بانه بعد از اتمام مرمت و بازسازی در سال 89 تشکیل شد.
وی افزود: به دلیل شاخص بودن و اهمیت این قرآن ها به لحاظ قدمت، شیوه نگارش، صفحه آرایی و تذهیب بودن، این آثار تاریخی مذهبی موفق به دریافت شماره ثبت ملی شدند و در فهرست آثار نفیس و با ارزش معنوی کشور قرار گرفتند.
وی اظهار کرد: نخستین نسخه قرآن خطی به ثبت رسیده در روستای نجنه علیا از توابع بخش نمشیر بانه قرار دارد.
وی ادامه داد: این نسخه خطی دارای 30 جزء کامل است که در سال 978 هجری قمری و به خط ثلث نگاشته شده است.
رحیمی خواه به یکی دیگر از قرآن های خطی ثبت شده اشاره کرد و گفت: نسخه با ارزش دیگر دارای 15 جزء قرآن کریم است که در حدود 356 سال پیش نگاشته شده که بعد از مرمت و بازسازی در ویترین مخصوص در مسجد روستای هفتاش یکی از روستاهای بخش ننور بانه نگهداری می شود.
وی افزود: نسخه خطی دیگر که در فهرست آثار ملی معنوی کشور ثبت شده قرآن خطی روستای شوی است که این نسخه از قرآن کریم شامل 15 جزء آخر قرآن کریم است.
رحیمی خواه گفت: نسخه با ارزش خطی روستای شوی که در سال یک 1299 هجری قمری حدود 231 سال قبل به رشته تحریر درآمده و در ویترین در مسجد این روستا نگهداری می شود.
انتهای پیام/م

 ثبت سه نسخه از قرآن های تاریخی بانه در فهرست آثار معنوی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.