در نشست آستانه مطرح شد؛

توافق درباره طرح تشکیل کمیته آشتی ملی در سوریه/ احتمال استقرار ارتش روسیه در مناطق حائل

طرفهای شرکت‌کننده در گفتگوهای آستانه با طرح تشکیل کمیته آشتی ملی در سوریه موافقت کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک ، شرکت کنندگان در مذاکرات آستانه 5 روز سه شنبه با ایده تشکیل کمیته آشتی ملی در سوریه موافقت کردند.

یک منبع آگاه گفت:‌ « همه طرف های شرکت کننده در مذاکرات سوریه در آستانه با ایده تشکیل کمیته آشتی ملی سوری موافقت کردند و این کمیته شامل نمایندگانی از مقامات سوری، شخصیت‌ها ، ریش سفیدها ، معتمدین محلی و بدون میانجیگران خارجی خواهد بود.»
 
این منبع که خواست نامش فاش نشود افزود بیانیه مذاکرات آستانه همچنین شامل بندی در خصوص تشکیل کمیته آشتی ملی سوری خواهد بود و قرار است این کمیته با حضور نمایندگان مقامات سوریه و شخصیت های متنفذ، ریش سفیدان و معتمدین محلی تشکیل شود.
 
همچنین رئیس هیأت روسی شرکت کننده در گفتگوهای آستانه پنج اعلام کرد، گفتگوها در جهت مثبت پیش می رود، اما مشکلاتی درباره مشخص کردن خطوط تماس و مناطق کاهش تنش وجود دارد.
 
مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات آستانه اعلام کرد احتمال استقرار ارتش این کشور در مناطق حائل سوریه طی دو یا سه هفته پس از دستیابی به توافق با ترکیه و ایران وجود دارد.
 
رئیس هیأت روسی شرکت کننده در گفتگوهای آستانه پنج اعلام کرد، انتظار داریم توافقنامه صلح فردا امضا شود. این توافقنامه دو یا سه منطقه کاهش تنش را شامل می شود.
 
گنادی گاتیلوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما به ادامه مبارزه با دو گروه تروریستی « داعش » و « جبهه النصره » و ادامه گفتگوی سازنده در مذاکرات آینده ژنو مصمم هستیم.
 
بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیئت اعزامی این کشور در گفتگو با خبرنگاران در آستانه گفت: امروز نشست دوجانبه ای با هیئت های ایرانی و روسی داشتیم و یک بار با هیئت روسیه و دو بار با هیئت ایران دیدار کردیم و در حال حاضر قرار است بار دیگر با هیئت روسی دیدار کنیم و در این نشست ها سازوکار اجرای توافق مناطق عاری از تنش و درگیری را بحث و بررسی کردیم و تا این لحظه این رایزنی ها در چارچوب یک روند ادامه دارد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اختلافاتی درباره این مناطق وجود دارد، گفت: ما همچنان در چارچوب گفتگوهای دیپلماتیک درباره ارزیابی مواضع و حصول نقاط مشترک و تمرکز بر این نقاط قرار داریم تا به یک موضع واحد برسیم و بنابراین همچنان در ابتدای راه قرار داریم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که نیروهای نظام سوریه در چه نقطه ای مستقر خواهند شد،گفت: چیزی به نام نیروهای نظام سوریه وجود ندارد و این نیروها نیروهای دولت سوریه هستند. هنوز بحث و بررسی ها درباره سازوکارهای مرتبط با اجرای توافق مناطق عاری از تنش و درگیری در سوریه پایان نیافته است.
 
الکساندر لاورنتیف نماینده روسیه در نشست مذاکرات سوریه نیز در پایان اولین روز از نشست آستانه 5 در مصاحبه خبری گفت: اولین روز از نشست آستانه پنج را با مذاکرات سختی با نمایندگان ایران و ترکیه پشت سر گذاشتیم.
 
لاورنتیف با اشاره به توافق نامه چهارم ماه مه و ایجاد چهار منطقه آتش بس و عاری از درگیری گفت: تلاش داریم در روز پایانی با امضاء توافقنامه  تعداد این مناطق را افزایش دهیم ولی مشکلات مرزی همچنان پابرجاست.
 
نماینده روسیه در مذاکرات سوریه اظهار داشت: تصمیم گیری بر روی نقشه بسیار راحت انجام می شود اما در مراحل اجرایی دشواریهای زیادی دارد.
 
لاورنتیف از حضور معارضین سوری در قزاقستان برای شرکت در اجلاس آستانه 5 خبرداد و گفت: فردا مذاکراتی با آنها خواهیم داشت و امیدواریم این اختلاف سلایق زیاد بزودی کمتر شود.
 
پنجمین دور مذاکرات سوریه (آستانه 5) از صبح امروز با مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران ؛ روسیه ؛ ترکیه ؛ سازمان ملل متحد و سوریه در پایتخت قزاقستان آغاز شد و فردا پایان نشست اصلی برگزار خواهد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار