یزد؛

ارتباط چهل درصدی سرطان ها با مصرف دخانیات

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از ارتباط چهل درصدی سرطان ها با مصرف دخانیات خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  لطفی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد درجمع  اصحاب رسانه با توجه به ضرورت پیشگیری و کنترل مصرف مواد دخانی در جامعه، یکی از اهداف سند ملی بیماریهای غیرواگیر، کاهش سی درصد ی مصرف مواد دخانی تا سال 2025 و ایجاد محدودیت در عرضه ی قلیان و ادوات دخانی است.

لطفی درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان افزود : در حال حاضرچهل درصد سرطانهای شناخته شده با مصرف دخانیات ارتباط دارد وهشتاد درصد سرطانهای منجر به مرگ در افراد با سابقه ی مصرف دخانیات روی می دهد و در حال حاضر چهار بیماری آنفلونزای فصلی، سل، هپاتیت و تبخال با مصرف قلیان مرتبط هستند.

وی خاطر نشان کرد: استان یزد در بین سی استان کشور، جایگاه دوازدهم را در مصرف مواد افیونی به خود اختصاص داده و شاهد افزایش شیوع از هفت و نیم درصد به چهارده درصد در مصرف سیگار و 3/22 درصد در مصرف دیگر مواد دخانی هستیم.

رئیس مرکز بهداشت استان یزد از اجرای طرح حمدا برای نخستین بار در یزد و همزمان با هفته ی بدون دخانیات خبر داد و گفت: این طرح با هدف کاهش تقاضای مصرف مواد دخانی و با مشارکت سیصد واحد صنفی جهت انصراف داوطلبانه از عرضه و توزیع مواد دخانی اجرایی شده است.

گفتنی است دهم تا شانزدهم تیرماه به عنوان هفته ی ملی مبارزه با دخانیات و با شعار  ،دخانیات، تهدیدی برای توسعه و سلامت، نامگذاری شده است.
انتهای پیام/ ی

ارتباط چهل درصدی سرطان ها با مصرف دخانیات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار