حریرچی عنوان کرد؛

غیبت چند روزه پزشک معالج مرحوم کیارستمی تخلف تلقی شده است

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد پرونده کیارستمی و قصور پزشکی در آن گفت: این موضوع که پزشک معالج این کارگردان، کارش را در مراحل اولیه درمان به دیگری سپرده تخلف تلقی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام و سخنگوی وزارت بهداشت در مراسم سالگرد عباس کیارستمی در دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد:  عوارض ناخواسته‌ قابل پیشگیری نبوده، ولی خطا‌های پزشکی قابل پیشگیری است و قصور پزشکی به دلیل سوء رفتار‌های حرفه‌ای رخ می‌دهد که پزشک عمدا اقداماتی را باید انجام می‌دهد که به خاطر برخی مسائل این کار را نمی‌کند.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت پیگیری‌های لازم را برای هنرمندان، ورزشکاران و مردم محروم در خصوص پرونده‌ها و مشکلاتشان انجام می‌دهد.

حریرچی عنوان کرد :وزارت بهداشت هیچ اختیاری در خصوص رسیدگی به تخلفات پزشکان ندارد و این کار بر عهده نظام پزشکی است و این وزارتخانه در خصوص صدور حکم و مسائل قضایی تصمیم نمی‌گیرد و بر طبق قانون خطا‌های پزشکی مربوط به قوه قضائیه و سازمان نظام پزشکی بوده که تمام آن‌ها الگو گرفته از نظام فرانسه است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سازمان نظام پزشکی و قوه قضائیه مراجع رسیدگی به جرایم پزشکی هستند و همه کارهایشان بر اساس کارشناسی در کمیسیون‌های مختلف انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در پزشکی قانونی پزشکانی از طرف قوه قضائیه تربیت شدند که نفع مالی ندارند و مسئول رسیدگی به این نوع پرونده ها بوده و این افراد همراه با پزشکان متخصص خوشنام پرونده را بررسی و نتایج را برای صدور حکم به مراجع قانونی ارجاع می دهند.

وی افزود: پرونده مرحوم کیا رستمی در کمیسیونی هفت و ۱۱ نفره  مورد بررسی قرار گرفته و من به عنوان کارشناس دعوت بوده ام و حکم این پرونده به دادگاهی که قاضی آن از سابقه درخشانی برخوردار بوده، فرستاده شد.

حریرچی افزود: نظام پزشکی مسئول رسیدگی به تخلفات انتظامی بوده و شکایت مطرح شده را بررسی می‌کند و در این میان وزیر بهداشت نیز یکی از شاکیان این پرونده بود، این شکایت به وسیله رئیس نظام پزشکی پیگیری و در سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ و هیات انتظامی صدور حکم رسیدگی شد.

وی گفت: خانواده این مرحوم نسبت به صدور حکم دوم اعتراض نداشته اما این پرونده باز بوده و قابل پیگیری است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت  اظهار کرد: آقای کیارستمی به دلیل احساس ضعف، بی‌حالی، کم‌خونی در بیمارستان بستری شدند و برای عمل جراحی باید زمان بیشتری صرف و حمایت‌های پزشکی و غیر پزشکی بیشتری از وی انجام می‌شد.

حریرچی عنوان کرد: مرحوم کیارستمی با تشخیص بیماری پولیپ روده مورد عمل جراحی قرار گرفت و تا تاریخ ۲۰ اسفندماه ۹۴ افت فشار داشت و میزان غلظت خونشان پایین بود و بعد از آن برای جلوگیری از خونریزی داخل شکم مجدداً مورد عمل جراحی قرار گرفت، در این موارد عمل جراحی به دو علت انجام می‌شود یکی به دلیل اختلالات انعقادی یا به دلیل اختلالاتی که در رگ‌ها به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: رگ خونریزی‌دهنده مختل شده و به همین دلیل جراحی دوم روی آقای کیارستمی انجام شده ولی نمی‌توان گفت که آیا این عمل سر وقت بوده یا نه و من در مقام صدور حکم نیستم البته حکم احکام اولیه انشاء شده و با جزئیات برای خانواده کیارستمی اعلام و دادگاه پس از بررسی اعلام کرده است که جراحی دوم آقای کیارستمی با تاخیر انجام شده است.

حریرچی با بیان این که یکی از عوارض اعمال جراحی طولانی التهاب کیسه صفراست، گفت: این عارضه در آقای کیارستمی رخ داده و بعد از آن وی  دچار عفونت در ناحیه کیسه صفرا شده و طی یک عمل جراحی دیگر پزشکان متوجه شدند که هالب او سوراخ شده که در عمل دیگری ترمیم شد.

وی ادامه داد: بعد از این موضوع ما از شرایط ایشان مطلع شدیم و این زمانی بود که ایشان در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می‌بردند؛ بنابراین ما بهترین اقدامات را با یک تیم درمانی قوی برایشان انجام دادیم، در آن زمان شرایط آقای کیارستمی به گونه‌ای بود که من هر روز آماده شنیدن یک خبر بد بودم، اما خدا کمک کرد در این مرحله اتفاق بدی نیفتاد و توانستیم ایشان را به شرایط خوبی برسانیم.

قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: قسمت بد موضوع این بود که علی‌رغم مخالفت همه ما آقای کیارستمی تصمیم گرفتند که به فرانسه بروند، در این زمینه شخصاً با سفیرمان در فرانسه تماس گرفتم و نهایتاً ایشان در بیمارستانی بستری شدند و اقدامات لازم برایشان انجام شد البته ما از اقدامات پزشکی در فرانسه به طور رسمی اطلاعی نداریم تا این که یک روز ۴ صبح به ما اطلاع دادند که آقای کیارستمی فوت شده است.

حریرچی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در این پرونده مطرح شد غیبت چند روزه پزشک معالج آقای کیارستمی در مراحل اولیه درمان ایشان بود و این موضوع که پزشک معالج کارش را به دیگری سپرده و از انجام درمان فاصله گرفته است، تخلف تلقی شده است.

حریرچی گفت: درست است که آقای کیارستمی در فرانسه فوت شدند و یک قسمت کار مربوط به اقدامات پزشکان در فرانسه می‌شود، اما باید بدانیم که شرایط می‌توانست به گونه‌ای پیش رود که ایشان نخواهند به فرانسه بروند.

وی در پاسخ به سوالی درباره وظیفه وزارت بهداشت در قبال این پرونده‌ها گفت: یکی از ضعف‌های اصلی قانون ما این است که تولیت سلامت بر عهده وزارت بهداشت است و افکار عمومی هم از وزارت بهداشت پاسخ می‌خواهد البته در دوره فعلی وزارت بهداشت خود را پاسخگو می‌داند، اما این در حالی است که ما در وزارت بهداشت کمترین اختیار را داریم و تنها می‌توانیم بر موسسات پزشکی نظارت و با آن‌ها برخورد کنیم، اما هیچ اختیاری نداریم که رأساً حکمی را صادر کنیم.

۳۳ بار تیم پزشکی در کنار بالین کیارستمی حاضر شدند

 پایداری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در مراسم سالگرد عباس کیارستمی در دانشگاه شهید بهشتی که با حضور وزیربهداشت و بهمن کیارستمی در حال برگزاری است، گفت: شب ۱۳ فروردین سال گذشته وزیر بهداشت به طور مستقیم با من تماس گرفتند و دستور دادند که در باره عمل جراحی کیا رستمی گزارشی به ایشان ارائه کنم، من نیز گزارشی از پرونده کیارستمی ارائه دادم و وزیر دستور دادند که هرکاری می توانید برای مرحوم کیا رستمی انجام دهید.

وی ادامه داد: در آن شب فشار خون کیا رستمی پایین بود و با دارو فشار را بالا آمد و ساعت سه صبح وضع مرحوم کیارستمی نرمال شد.

پایداری عنوان کرد: سه بار کمیته پزشکی به صورت حضوری تشکیل و۳۳ بار تیم پزشکی در کنار بالین کیارستمی حاضر شدند، مرحوم کیارستمی چهار بار عمل شده بود و وضعیت نامناسبی داشت، در آن زمان وزیر بهداشت تازه منصوب شده بودند.

وی افزود: مرحوم کیارستمی حاضر به تزریق خون نشدند و و به همین خاطر برای این کار به منزل رفتند و یک دستگاه با قیمت بیش از ۳۰۰ هزار تومان از بیمارستان جم به منزل مرحوم کیارستمی برده شد.

پایداری با بیان اینکه ما به مرحوم کیارستمی توصیه کردیم که به فرانسه نرود، گفت: در بیمارستان قرار شد که به فرانسه برود و من به او گفتم که در هیچ کجای دنیا تیم پزسکی به این خوبی پیدا نمی‌کنید، من چند بار به پسر مرحوم کیارستمی گفتم که حوصله کرده و در اینجا بمانید اما توصیه‌ها کفاف نداد و فردابش کیارستمی به فرانسه رفت.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار