حجت الاسلام امینی در نشست معاونین منابع انسانی دادگستری؛

قوه قضائیه یک دستگاه انسان ساز و علم محور است

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت:دستگاه قضایی یک دستگاه علم محور و انسان محور است و باید به گونه ای مدیریت کرد که افراد به شکوفایی برسند.

قوه قضائیه یک دستگاه انسان و علم  محور است به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛حجت الاسلام علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضائیه در نشست معاونین منابع انسانی دادگستری سراسر کشور که امروز(شنبه) برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی اظهار داشت: شهید بهشتی به گردن همه ما به خصوص دستگاه قضا حق دارد، وی به حق معمار دستگاه قضایی نوین و قانون اساسی بودند،شهید بهشتی در دوران ما الگوی کار مدیریتی بودند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت:از میان تمام ویژگی های شهید بهشتی که دوست و دشمن به آن تاکید داشتند نظم و انظباط ایشان شاه کلید موفقیت وی بود.

حجت الاسلام والمسلمین امینی با بیان اینکه نظم و انضباط در هر عرصه ای می تواند تضمینی برای موفقیت باشد، تاکید کرد: ویژگی دوم شهید بهشتی خلاقیت و نوآوری و قدرت حل مسئله بود.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه از دیگر ویژگی های شهید بهشتی نگاه آینده نگر و تحولگرا و راهبردی بود،گفت:یک مدیر راهبردی و استراتژیک همیشه مشکلات را می بیند و برای آن به دنبال راه حل است و این موضوع برای دستگاه قضا که نیاز به تحول دارد بسیار لازم است.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان اینکه کسی دارای نگاه تحول گرا است که دارای امیدواری باشد،تاکید کرد:شهید بهشتی در دورانی که کمتر مدیری دارای برنامه تحول گرا بود، نگاه مدیریتی ویژه ای داشت.

وی ادامه داد: بانک بدون ربا  از طرح های تحولگرای شهید بهشتی بود و  اگر تفکرات شهید بهشتی نبود ما امروز قانون اساسی پیشرفته را نداشتیم.

حجت الاسلام والمسلمین امینی با تاکید بر سعه صدر شهید بهشتی ادامه داد:این خصوصیت زیبنده یک مدیر جمهوری اسلامی است و وی این قدرت را داشت که از مسائل کوچک عبور کند و در حاشیه ها نماند و به مسائل مهم رسیدگی کند که در غیر این صورت ما شاهد این تحولات در مدت کوتاه مدیریت شهید بهشتی نبودیم.

وی افزود:شهید بهشتی منفعلانه مدیریت نکرد و به دلیل برخورداری از خصوصیت سعه صدر از تهدیدها فرصت ایجاد می کرد. 

وی با اشاره به دیگر ویژگی ها اخلاقی شهید بهشتی افزود: انصاف ایشان یکی از ویژگی های اخلاقی است و کمک می کند که قوه قضائیه در مورد مردم از مسیر حق جدا نشویم.

حجت الاسلام والمسلمین امینی تاکید کرد:انصاف یکی از قواعد کلیدی اخلاق است و ما در جامعه به آن نیاز داریم زیرا بی انصافی باعث فرصت سوزی می شود، و جود انصاف و اینکه ما خودمان را جای دیگران بگذاریم باعث پیشرفت و کم شدن نزاع می شود.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با اشاره به دیگر خصوصیت شهید بهشتی که صداقت بود ادامه داد: نداشتن صداقت از مهمترین فاکتور آسیب های اجتماعی است.

وی افزود:ممکن است ما به دلیل برخی سختگیری های بی مورد افراد را به سوی برخورد های منافقانه سوق دهیم

حجت الاسلام والمسلمین امینی در ادامه گفت:شهید بهشتی تاکید زیادی به تعلیم و تربیت و کادر سازی داشتند از این رو در قم دبیرستانی به نام دین و دانش تاسیس کردند و توجه زیادی به آموزش نیرو داشتند.

 وی با تاکید بر اهمیت نوع نگاه به معاونت انسانی قوه قضائیه گفت:ما باید به معاونت منابع انسانی نگاه جدیدی داشته باشیم و بدانیم که منابع انسانی سرمایه های یک سازمان هستند و هر سازمانی اهدافی دارد که باید به این اهداف دست پیدا کند و مدیریت سازمان هم منابع را در این مسیر هدایت می کند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان اینکه ما باید فکر کنیم که با این منابع انسانی چگونه برخورد کنیم که به شکوفایی این افراد برسیم، تاکید کرد:یک عامل انسانی باید با نگاه متعالی وارد این دستگاه شود تا شاهد توسعه باشیم.

 وی با بیان اینکه  قوه قضائیه نسبت به دیگر دستگاه ها  انسان محورتر است، تاکید کرد: مسائلی مانند استقلال قاضی که در قانون اساسی به آن تاکید شده از وظایف قوه قضائیه است و ما نباید تصمیمی بگیریم که این موضو ع را خدشه دار کند.

 معاون منابع انسانی قوه قضائیه تاکید کرد:دستگاه قضایی همان گونه که انسان محور است،علم محور نیز هست،در حوزه مسائل قضایی که یک کار دانش محور است ما باید در معاونت منابع انسانی به گونه ای کار کنیم که تجربیات از سوی افراد با تحربه به سوی افراد کم تجربه جریان داشته باشد.

وی گفت:در برنامه پنجم 4هزار و500 قاضی و کارمند وارد دستگاه قضا شدند که این افراد تجربه کمی دارند و باید به گونه ای مدیریت کنیم که اگر نیاز باشد افراد کم تجربه در کنار افراد با تجربه قرار بگیرند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان اینکه زمانی دستگاه قضایی به توفیق می رسد که افراد تازه وارد به این دستگاه را تجهیز کنیم و اگر این افراد در بدو و حین خدمت به کمک نیازداشتند به آنها کمک کنیم، تاکید کرد: در بخش آموزشی کارهای زیادی انجام می شود اما باید توجه داشت که قانون تغییر کرده است و زمان کافی نداریم زیرا تعداد پرونده ها زیاد است و باید به اندازه کافی مشاوره و استاد در اختیار قضات تازه وارد قرار بدهیم.

حجت الاسلام و المسلمین امینی گفت:یکی از کلیدی ترین مسائل موضوع احترام است ،دستگاه قضا باید در کنار اینکه به دنبال ادای حق است به ارزش های اخلاقی هم توجه داشته باشد و احترام ارباب رجوع را حفظ کند.

انتهای پیام/

 ورود 4 هزار و پانصد قاضی به دستگاه قضا براساس برنامه پنجم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار