حجتی در صحن علنی:

زنجیره تولید باید در درون بخش کشاورزی وجود داشته باشد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: زنجیره تولید باید در درون بخش کشاورزی باشد و امروز وزارت جهاد کشاورزی این فرآیند را تعریف کرده است.

محمود حجتی به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی که امروز برای پاسخ به سوال کمال‌الدین شهریاری نماینده مردم دشتی و تنگستان به صحن علنی آ‌مده بود، اظهار داشت:‌ بر خلاف گذشته که کشاورزی معیشتی بود و تولید کنندگان کمتر دغدغه بازار داشتند، امروز دوره گذار از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی و تولیدی را داریم و باید نگاه به آن تقاضا محور باشد و از بدو اقدام محل عرضه و بازار محصولات مشخص شود.

وی ادامه داد: بر این اساس ما بحث زنجیره تولید را در دستور کار وزارتخانه قرار دادیم و معتقدیم که تولید باید در درون بخش کشاورزی و با کشاورزان به صورت حقیقی و حقوقی وجود داشته باشد تا آنان بتوانند بدون کمترین دغدغه محصولات خود را عرضه کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما خدمات قبل و بعد از تولید را در اختیار نمایندگان قرار دادیم، گفت: بازار رسانی بخش کشاورزی عمدتا در داخل تشکل‌ها و تعاونی‌ها می‌تواند مطرح شود و برای آن نظام‌هایی را تعریف کرده‌ایم که در برخی از این نقش‌ها کم و بیش موفق بوده‌ایم.

حجتی با اشاره به اینکه حجم عملیات ما 120 میلیون تن محصولات کشاورزی است و روز به روز هم افزایش می‌یابد، اظهار داشت:‌ ایجاد تعاونی‌های توانمند که هم بازار و هم قدرت اقتصادی را بشناسد و مسائل بعد از تولید را هم انجام دهد، در دستور کار بوده و حتی درباره مسائلی چون تأمین آب هم ساماندهی‌هایی در قالب تعاونی‌ها انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با سبزی و صیفی‌جات مشکلاتی را داریم، تصریح کرد:‌ ما بخشی از این محصولات را به صورت خرید تضمینی انجام می‌دهیم اما این نوع خرید را یک داروی شفابخش نمی‌دانیم بلکه مسکنی است تا قبل از اینکه بتوانیم ساختار زنجیره‌ تولید را به آخر برسانیم.

حجتی افزود: در تولید مرغ حدود 45 درصد در زنجیره تولید قرار گرفته است و توجه به تکمیل زنجیره تولید چیزی نیست که از خود ابداع کرده باشیم بلکه در کشورهای توسعه‌یافته اجرا شده و در آن موفق بوده‌اند. 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال 96، تعاونی‌های ما570 طرح تکمیلی بعد از تولید داشته‌اند، گفت: هزار میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری شده که کار وسیعی است و امیدواریم بتوانیم این کار را با مشارکت مردم انجام دهیم البته ناگفته نماند که در این بخش نارسایی‌هایی هم داریم و امیدواریم که بتوانیم به موقع به آنها بپردازیم.

حجتی درباره موضوع استانداردسازی صادرات گفت: باید کشورهای هدف را شناسایی کنیم بر این اساس می‌توان گفت یکی از کشورهای هدف به دلیل شرایط اقلیمی ما روسیه است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:‌ پس از مذاکرات یک یا دو ساله توانستیم حدودا 10 واحد تولیدی لبنیات را با روس‌ها به صورت موردی و البته با خط تولیدی مشخص، مورد تفاهم قرار دهیم. براساس قانون مردم و تولید کننده باید تعاونی‌ها را تشکیل دهند و آموزش لازم را ببینند، به هرحال اعتبارات مورد نیاز را در اولویت قرار دادیم و هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: همچنین سال گذشته 5 هزار و 300 میلیارد تومان برای تعاونی‌های مصرف تولید و توزیع تسهیلات دائمی اختصاص دادیم و این روند رو به افزایش است. به هرحال مسائل و مشکلات بسیاری در کشور وجود دارد که باید با همکاری یکدیگر آنها را برطرف کرد.

حجتی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته غرفه‌ای در تهران و کلان‌شهرها برای تعاونی‌ها و عرضه محصولات تعلق نمی‌گرفت، اما خوشبختانه توانستیم با هماهنگی شهرداری، وزارت کشور و تعاونی‌ها این اقدام را عملیاتی کنیم، به طوری که امروز تعاونی‌های‌ تولیدی می‌توانند محصولات خود را به صورت مستقیم با غرفه‌هایی که در شهرهای بزرگ قرار دارند به مردم عرضه کنند با این حال این موضوع در دستور کار ما قرار دارد و باید آن را ادامه داد.

انتهای پیام/

5 هزار و 300 میلیارد تومان به تعاونی‌های مصرف تولید اختصاص داده شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار