مریم کاظمی در نشست خبری نمایش «خسیس» عنوان کرد:

کمدی موزیکال «خسیس» برگرفته از افسانه‌های کهن است/ مدیران فرهنگی به فکر هویت تئاتر باشند

نشست رسانه‌ای نمایش «خسیس» به کارگردانی مریم کاظمی، با حضور عوامل و اهالی رسانه در سالن مشاهیر تئاترشهر برگزار شد.

نمایش خسیسبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رسانه‌ای نمایش «خسیس» به کارگردانی مریم کاظمی، امروز یکشنبه۱۸ تیر ماه ، با حضور عوامل کار و اهالی رسانه در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدا، تیزری از تمرین عوامل کار نشان داده شد و سپس مریم کاظمی به عنوان کارگردان گفت: این نمایش، یک اثر کمدی کلاسیک است، نه به شکل کمدی تلویزیون و سینما؛ بلکه نمایشی که جزو کمدی‌های قدیمی است و در قرن ۱۶ توسط ژان مولیر نوشته شده است. این نمایش از داستان‌ها و افسانه‌های کهن گرفته شده است. توجه و تمرکز گروه ما، بر قصه‌گویی به سبک بسیار ساده و قابل فهم، با استفاده از حرکات نمایشی است.

وی افزود: ما در نمایش هم از ساز‌های ایرانی و هم از سازهای خارجی استفاده کردیم تا یک نمایش قابل فهم و تصویری را برای مخاطب به نمایش بگذاریم. من کارم را با تئاتر بزرگسال شروع کردم و از سال ۸۶ به طور جدی وارد تئاتر شدم. شیوه ای را آموختم که در تئاتر کودک هم کار کنم. تازگی و نشاطی که در تئاتر کودک هست را می توانیم برای کار بزرگسال وام بگیریم تا خانواده ها جذابیت زندگی خود را بدانتد و به اطراف خود، بهتر و بیشتر نگاه کنند.

کاظمی درباره مخاطب نمایش خود اظهار داشت: نمایش «خسیس» را هم کودکان و هم بزرگسالان می‌پسندند؛ چرا که من برای مخاطب عام کار می‌کنم و بازخوردهای خوبی هم در این سال ها از مردم گرفته‌ام.

کاظمی در خصوص ملاک انتخاب بازیگران نمایش اظهار داشت: من فرصت این را داشتم که یک گروهی را در تئاتر پیدا کنم. ساقی زینتی هم به علت اینکه ما در ۳-۲ کار تصویری با هم همکاری داشتیم، در این راه ما را همراهی کرد. شخصیت های اصلی نمایش که دارای نام هستند، ۱۵ نفرند و ۱۶ نفر هم من به نمایش اضافه کردم که اسامی آن‌ها بر اساس زمان و اسامی خانواده‌های اشراف انتخاب شده است.

وی همچنین در خصوص حضور حسین محب اهری در این نمایش با وجود بیماری، تصریح کرد: حسین محب اهری یک دوره درمان را طی می‌کند و درمان او همچنان ادامه دارد؛ ولی در کار کاملا سرحال است و همزمان با کار طول درمان را هم طی می‌کند.

این کارگردان در خصوص انتخاب پردیس تئاتر خاوران برای اجرای نمایش بیان کرد: من می‌خواستم مخاطب کمی از مرکز شهر فاصله بگیرد و به اطراف برای تماشای نمایش برود. مردم باید از تغییرات جامعه باخبر باشند. از نظر من، مشکل تماشاگر اصلا به مکان جغرافیایی سالن مربوط نیست؛ بلکه به مسائل مهمتری مربوط است که باید حل شود. ما از روز اول تمرین‌ها ‌را در همین سالن آغاز کردیم و ۳ ماه طول کشید. ما از اصحاب رسانه می خواهیم تا اطلاع رسانی های مربوطه را انجام بدهند، هرچند که وظیفه مدیران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است تا مردم را برای تماشای نمایش به سالن‌های اطراف پراکنده کند.

کاظمی تصریح کرد: بودجه برای تئاتر هست؛ ولی برای نمایش و تبلیغات یک اثر استفاده نمی شود. مدیران ما به فکر هویت یافتن تئاتر نیستند. اگر این نمایش در تئاترشهر اجرا می رفت، مسلما من نگران تماشاگر نبودم، بلکه بیشتر کیفیت برایم اهمیت داشت.

وی افزود: ما همزمان با نمایش این اثر در پردیس تئاتر، نمایش‌های خیابانی را هم در ۸ پارک تهران از جمله ملت، پردیسان، لاله، ولایت، بسیج، آب و آتش، گفتگو و پارک دلفین‌ها داریم.

کاظمی در پایان گفت: شروع نمایش خسیس، از سی تیرماه در پردیس تئاتر خاوران خواهد بود.

سپس ساقی زینتی به عنوان بازیگر نمایش خسیس گفت: من بعد از ۱۸ سال دوری از صحنه تئاتر افتخار داشتم که در این اثر همراه مریم کاظمی باشم. من به علت انرژی زیادم در این کار هستم؛ چرا که کارهای مریم کاظمی همگی شاد هستند و من آن را دوست دارم. از طرفی هم نقش بسیار به شخص من، نزدیک است و من مطمئنم که همگان با آن همذات‌پنداری می کنند.

در پایان این نشست خبری، هومن رهنمون در خصوص حضور در این نمایش گفت: این اتفاق برای من خجسته بود.کار هنرمند، ایجاد تعادل است. این متن به شدت آگاهانه، ظریف و دقیق انتخاب شده است. متون کلاسیک همیشه بر صحنه می‌مانند، پس اگر موضوع مدنیت برای ما مهم باشد، قطعا هنرمندان باید در این راه به طور جدی عمل کنند. این نقش حدود ۲۰ سال از من جوان‌تر است و جست و خیزهایی دارد که با بدن ۵۰ ساله من فاصله دارد. من حتی دو ماه و نیم دیرتر به گروه پیوستم؛ با اینکه شرایط سخت بود ولی برای من بسیار لذت بخش بود و من امیدوارم بتوانم روی صحنه موفق عمل کنم.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار