هنجار شکنی 2 بُعدی در ورزش،

اتوبان یکطرفه در والیبال، مردان مجاز _ زنان ممنوع

تیم ملی والیبال بانوان این روز‌ها بنا به صلاحدید رییس فدراسیون و در راستای تغییر و تحولات، مربیان مرد را در کادر فنی خود می‌بیند.

اتوبان یکطرفه در والیبال، مردان مجاز _ زنان ممنوعبه گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از برکناری مایدا چیچیچ، سرمربی اسلوونیایی تیم ملی والیبال زنان ایران از هدایت این تیم، مسئولان فدراسیون والیبال، سرمربی و کادر فنی جدید تیم ملی والیبال زنان را معرفی کردند. نام اعضای کادر فنی تیم ملی زنان ایران در شرایطی اعلام شد که مصطفی شجاعی به عنوان مشاور فنی این تیم، در این لیست حضور داشت. در شرایطی که در دوره اخیر فعالیت تیم‌های والیبال بانوان به ویژه در زمان نایب رییسی زهره میرسپاسی، نقش مردان در تیم‌های زنان با هر عنوانی؛ کمرنگ شده بود و کم کم اعتماد به مربیان زن در والیبال بانوان بیشتر شد.

رفتن بی سر و صدای مایدا چیچیچ از ایران و همچنین استعفای میرسپاسی از نایب رئیسی بانوان، وضعیت والیبال ایران را در شرایط جدیدی قرار داد. ابتدا فریبا صادقی، سرمربی تیم والیبال زنان ذوب آهن و همچنین مسئول هیئت والیبال استان اصفهان از سوی محمدرضا داورزنی به عنوان سرپرست نایب رئیسی بانوان معرفی شد.

در این میان تیم ملی زنان ایران که مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا به میزبانی فیلیپین را پیش رو داشتند بدون کادر فنی مانده بودند و وضعیت نامشخصی داشتند تا اینکه کم کم زمزمه‌های حضور یک مربی مرد در کنار تیم بانوان البته به عنوانی غیر از سرمربی شنیده شد. «مصطفی شجاعی» گزینه فدراسیون والیبال برای هدایت تیم بانوان بود و از این مربی به عنوان مشاور فنی تیم ملی زنان نام برده شد.

در این میان اکرم قهرمانی و فاطمه شعبان خمسه به ترتیب به عنوان سرمربی و مربی تیم ملی والیبال ایران انتخاب شدند و اردوی آماده سازی تیم ملی بانوان برای حضور در نبرد آسیایی آغاز شد. این در حالی بود که به نظر می‌رسید هدایت دختران ایران بیشتر زیر نظر مصطفی شجاعی است تا مربیان زن این تیم. در شرایطی که بهترین تیم‌های والیبال زنان جهان به غیر از تیم زنان چین از مربیان مرد بهره می‌برند، این موضوع در بین ورزش والیبال مرسوم است و به نظر می‌رسد فدراسیون در تلاش است این بار به مربیان مرد اختیار عمل بیشتری در تیم ملی بانوان بدهد تا شاید تغییر شیوه تمرینات و برنامه ریزی‌ها موجب شود که شوکی به والیبال زنان ایران وارد شده و شرایط نسبت به قبل بهتر شود. والیبال بانوان ایران سال هاست در رده‌های سنی مختلف در سطح آسیا رشد قابل توجهی نداشته است و معمولا با یکی دو پله جابجایی در حالا در جا زدن است. به نظر می‎رسد این بار با حضور یک مربی مرد شرایط کمی نسبت به قبل تغییر کند.

** در بخش‌هایی از تیم ملی زنان به کمک مربیان و مشاوران مرد نیاز داریم


محمدرضا داورزنی، سرپرست فعلی فدراسیون والیبال ایران هم چندی قبل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرده بود که حضور مربیان مرد در تیم‌های زنان امری مرسوم در جهان به شمار می‌رود و در ایران هم در شرایط کنونی نیاز به این تصمیم بود: «ما در چند ساله گذشته از مشاوران مرد در تیم ملی استفاده کردیم. این کار در همه جای دنیا رایج است و در همه دنیا تعدادی از کادر فنی خانم‌ها را آقایان تشکیل می‌دهند به همین دلیل در بخش‌هایی هم که ما نیاز به کمک داریم از تعدادی مربیان و مشاوران کمک می‌گیریم تا توانایی‌های تاکتیکی و تکنیکیمان را افزایش دهیم.

به غیر از تیم ملی چین که از سرمربی خانم و تعدادی آقا در کادر فنی اش بهره می‌برید دیگر تیم‌های جهان از مردان استفاده می‌کنند. با این حال ما تا جایی که توانایی داریم از پتانسیل هایمان بهره می‌گیریم و در برخی موارد از مشاوران آقا در تیم ملی بانوان هم استفاده می‌کنیم. زیرا در تیم‌هایی که ما با آن‌ها رقابت می‌کنیم همواره تعدادی آقا حضور دارند و ما به دلیل پروتکل هایمان ناچاریم که از آقایانی که سرمربی‌های کهنه کار، مشاوران و بازیکنان قدیمی هستند استفاده کنیم.»

حضور یک مربی مرد در تیم ملی بانوان بنا بر صلاحدید انجام گرفت و  هنوز اظهار نظری در این باره از سوی مسئولان ورزش به عنوان دستور العمل اجرایی وجود ندارد و این موضع در عرف ورزش ما و قوانین نانوشته تاکنون جایی نداشته، امانکته قابل تامل این است که وقتی ممنوعیت حضور مردان در تیم‌های بانوان برداشته شده است ایا عکس این موضوع نیز رخ خواهد داد یا خیر ؟


دختران والیبال ایران این روز‌ها دومین مرحله اردوی آماده‌سازی خود را سپری می‌کنند تا برای مسابقات قهرمانی زنان آسیا آماده شوند. تیمی که ستاره‌هایی مانند فرنوش شیخی و نیلوفر ابراهیمی را در اختیار ندارد. بازیکنان جوانی از سوی کادر فنی جدید به تیم ملی اضافه شده اند و تمرینات بدنسازی نیز با سبک و سیاق جدیدی پیگیری می‌شود.


حال باید منتظر ماند و دید تیم ملی والیبال زنان ایران با تغییر و تحولات گسترده در کادر فنی، این بار در مسابقات قهرمانی آسیا چه عنوانی کسب خواهد کرد. آیا دختران ایران این بار از رده هشتمی بالاتر می‌روند یا همچون چندین دوره قبل هر بار با همین عنوان کار خود را در این نبرد معتبر آسیایی به پایان خواهند برد؟


انتهای پیام/

حضور مربیان مرد در تیم ملی والیبال بانوان ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار