لاوروف: حضور همه گروه‌های مخالف بر سر یک میز در ژنو تحول بزرگی است

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد نشستن همه گروه های مخالفان بر سر یک میز مذاکره در ژنو گامی مهم و تحول بزرگی است که از آن استقبال می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با همتای خود از اوستیای جنوبی در مسکو درباره مذاکرات ژنو درباره سوریه گفت: همانطور که به یاد دارید در دور گذشته مذاکرات توانستیم هیئتهای مخالفان و هیئت اعزامی دولت سوریه را تشویق به گفتگو در مورد چهار مسئله کنیم؛ نگارش قانون اساسی جدید سوریه، چگونگی تشکیل دولت انتقالی، انتخابات و مبارزه با تروریسم. در رابطه با نشستهای امروز نیز باید بگویم که استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفتگوهای ویژه ای را در مورد اصلاح قانون اساسی سوریه ترتیب داد که در این گفتگوهای فنی همه طرفهای مخالفان که در ژنو حضور داشتند دور یک میز جمع شدند، مانند هیئت قاهره و هیئت مسکو، اما هیئت ریاض نیز که پیش از این دور از گفتگوها، خود را بالاتر از آن می دید که با هیئتهای قاهره و مسکو همکاری کند، در این گفتگوها شرکت کرد. این گفتگوها را گامی رو به جلو در راستای اجرای مصوبه شورای امنیت سازمان ملل می بینم و این گام رو به جلو نتیجه حضور و همکاری هیئت ریاض است. این یک تحول بزرگی است که از آن استقبال می کنیم و به نشستهای امروز به این دید نگاه می کنیم که اوضاع کمی بهبود یافته است. 


لاوروف افزود: امور اساسی که باید به آنها پرداخته شود اصلاح قانون اساسی و مبارزه با تروریسم است، البته دو موضوع دیگر را نیز نباید فراموش کرد. قانون اساسی باید پاسخگوی نگرانی های همه گروه های مذهبی و ادیان در سوریه باشد و منافع همه این گروه ها را تضمین کند. این تنها راهی است که از طریق آن می توان ضمانت کرد کشور سوریه در ثبات به حرکت خود ادامه دهد و دیگر بحرانهای سیاسی دامن آن را نگیرد و بخشی از خاکش به محلی برای فعالیتهای تروریستی تبدیل نگردد. بنابراین با تمام توان خود از تلاشهای آقای دی میستورا در کشاندن طرفهای سوری به گفتگویی سازنده درباره اصلاحات قانون اساسی گه می توان در مورد آنها توافق کرد حمایت می کنیم. تا زمان تصویب قانون اساسی جدید، قانون اساسی کنونی سوریه، قانون اساسی رسمی این کشور است که در آن شرایط مطلوبی برای حضور بیشتر نمایندگان مخالفان در دولت وجود دارد و امیدوارم گفتگوها در این زمنیه ثمربخش باشند. انتخابات سوریه باید بر اساس قانون اساسی باشد، پس در نتیجه برای این مسئله باید منتظر قانون اساسی جدید ماند.


وزیر امور خارجه روسیه درباره مبارزه با تروریسم نیز گفت: امیدوارم دستاوردها در مورد ایجاد مناطق عاری از تنش و درگیری در سوریه، و بویژه توافق بدست آمده بین روسیه و آمریکا و اردن در نهم جولای، به موفقیت مبارزه با تروریسم کمک کند. مناطق عاری از تنش و درگیری، فرصتهای مثبتی را ایجاد می کنند. به گونه ای که در چارچوب اجرای این طرح (مناطق عاری از تنش و درگیری)، اتفاقی افتاد که پیش از این نتوانسته بودیم آن را محقق سازیم و آن این است که همکاران آمریکایی مان پذیرفتند که تروریستهای مسلح مثل داعش و النصره و دیگر گروه ها که سازمان ملل آنها را گروه های تروریستی قلمداد کرده است، از دیگر گروه های مخالف مسلح جدا شوند. اکنون بین نیروهای دولت سوریه و گروه های مسلح وابسته به مخالفان سازشهایی صورت می گیرد و جنگ بین آنان متوقف می شود. البته روسیه از طریق حضور نیروی هوائی خود در آنجا از اینگونه اقدامات حمایت می کند و از سوری ها در نبردشان علیه گروه های تروریستی حمایت خواهد کرد.


لاوروف در مورد روابط روسیه و آمریکا گفت: از طریق اجرای توافقنامه های خود با آمریکا در مورد مناطق عاری از تنش و درگیری در جنوب غرب سوریه و همچنین یادداشت به امضا رسیده در هفتم جولای با آمریکا و اردن، به روابط خود با واشنگتن ادامه می دهیم. از ساعت دوازده ظهر روز گذشته آتش بس آغاز شده است و باید آن را تثبیت کرد، بنابراین کارهای بسیاری را پیش روی خود داریم. برای اینکه بتوانیم در مورد همه این جزئیات به توافق برسیم، توافق کردیم که از مرکز کنترلی که روسیه، آمریکا و اردن آن را در امان تاسیس خواهند کرد استفاده کنیم. این مرکز در تماس مستقیم با گروه های مخالف و نمایندگان نیروهای دولتی خواهد بود.


وی در مورد دیگر مناطقی که قرار است در چارچوب مناطق عاری از تنش و درگیری درباره آنها توافق شود نیز گفت: سه منطقه دیگری که هنوز در آستانه در مورد آنها بحث می شود، همچنان مهم هستند. در دو منطقه ای که در اطراف حمص و در غوطه شرقی قرار دارند به توافق نزدیک شده ایم، اما در ادلب که در شمال این دو منطقه قرار دارد، گفتگوها همچنان ادامه دارد. در دور اخیر گفتگوهای آستانه نمایندگانی از وزارت خارجه آمریکا حضور داشتند که ما از این مسئله استقبال کردیم. همچنین از مشارکت فعال‌تر آنان در مذاکرات آستانه در مورد سوریه استقبال می کنیم. درهای همکاری ما برای پیشرفت طرح مناطق عاری از تنش و درگیری باز است. همچنین می توان گفت در زمینه فرایند سیاسی در چارچوب گفتگوهای ژنو که امروز آغاز می شود، ارتباط محکمی با همکاران آمریکایی خود و همچنین دیگر کشورهای تاثیرگذار بر حوادث سوریه داریم. 


وزیر امور خارجه روسیه در پایان سخنان خود گفت: بیش از حد لازم خوش بین نیستیم، زیرا بحران سوریه بسیار پیچیده است و باید مواضع بازیگران بسیاری را در نظر بگیریم؛ همچنین توافق بر سر توازن در منافع کشورها بسیار سخت است اما در آنچه که از توافق هفتم جولای مشاهده کردیم، می توان گفت که تقویت رابطه بین روسیه و آمریکا امکان پذیر است و تلاش خواهیم کرد قدم به قدم در این مسیر گام برداریم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار