بهره‌برداری کشورهای عربی از توافق افشا شده با قطر

کشور‌های عربی قصد دارند از توافق افشا شده با قطر که در سال ۲۰۱۳ امضا شد به عنوان اهرمی علیه این کشور استفاده کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ پس از آنکه شبکه سی‌ان‌ان آمریکا شب گذشته از محتویات توافق محرمانه قطر با دیگر کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس در سال 2013 پرده برداشت، چهار کشور عربی تحریم‌کننده قطر تصمیم گرفتند از مطالب افشا شده برای اعمال فشار بیشتر بر دوحه استفاده کنند.

به موجب اسناد افشا شده از سوی سی‌ان‌ان، دوحه و ریاض یک توافق پنهانی در سال 2013 امضا کردند که طی آن قطر متعهد شد در امور داخلی کشورهای عربی خلیج فارس دخالت نکند. باوجود اینکه این توافق میان قطر و دیگر کشورهای شورای همکاری‌های خلیج فارس امری محرمانه نبود؛ هیچگاه مفاد آن رسانه‌ای نشد.

عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده و مصر در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به سند تازه افشا شده مدعی شدند حتی این توافق نیز به خوبی نشان می‌دهد قطر در عمل به تعهداتش ناکام مانده و وعده‌هایی که خود ارائه کرده بود را نیز زیر پا گذاشته است.

در توافق سال 2013، قطر پذیرفته بود از اخوان المسلمین مصر و دیگر گروه‌هایی که به اصطلاح برهم زننده ثبات منطقه هستند، حمایت نکند.

مقامات دوحه تا این لحظه اظهارنظری درباره مفاد افشا شده از توافق سال 2013 ارائه نداده‌اند؛ اما عربستان و امارات متحده را به زیرپا گذاشتن روح این توافق و حمله به حق حاکمیت قطر متهم کرده‌اند.

شیخ سیف بن احمد آل ثانی، مدیر دفتر ارتباطات دولتی قطر، در این باره گفت: خواندن تمام موارد درج شده در توافق سال 2013-2014 نشان می‌دهد چنین توافقی را امضا کردیم تا اطمینان حاصل شود کشورهای عضو جی‌سی‌سی (شورای همکاری خلیج فارس) قادر به همکاری در یک چارچوب مشخص هستند.

این توافق جنجالی در نشستی به میزبانی ریاض و با حضور عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان، امضا شد.

 انتهای پیام/

افشای توافق پنهانی قطر با کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال 2013

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار