همدان؛

تجهیز 3 هزار چاه به کنتور هوشمند آب و برق

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: تاکنون سه هزار و 243 حلقه چاه مجاز مجهز به کنتور هوشمند آب و برق شده اند .

تجهیز 3 هزار چاه به کنتور هوشمند آب و برقبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مرتضی عزالدین با اشاره به اینکه این روند به طور جدی و با سرعت در حال انجام است افزود: این کنتورهای هوشمند برای مصرف در بخش دام و طیور، شرب شهری و روستایی، صنعتی، کشاورزی و خدمات نصب شده است.

وی گفت: اجرای طرح احیا و تعادل بخشی در دولت یازدهم بیش از 201 میلیون متر مکعب در مصرف آب منابع زیرزمینی استان صرفه جویی شده است.

وی ادامه داد:برای این میزان صرفه جویی آب در منابع زیرزمینی استان از سال 93تاکنون 2هزار و 330 حلقه چاه غیر مجاز در استان همدان پر شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد چاه های پرشده در شهرستان های کبودراهنگ با 640 حلقه چاه و شهرستان رزن با 415 حلقه چاه بوده است بیان کرد: کمترین آن مربوط به فامنین با 64 و نهاوند با 96 حلقه چاه است.

وی به تعهد شرکت آب منطقه ای در سالجاری که پر کردن 600 حلقه چاه است اشاره کرد واظهار داشت: 90 درصد این چاه ها در شهرستان های رزن و کبودراهنگ قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 23 حلقه چاه غیر مجاز که شامل هشت حلقه در شهرستان رزن، چهار حلقه در کبودراهنگ ، چهار حلقه در همدان ، چهار حلقه در ملایر ، 2 حلقه در اسدآباد و یک حلقه در بهار پر شده است که به میزان بیش از سه میلیون مترمکعب در بخش آب های زیر زمینی صرفه جویی شده که صرفه‌جویی حاصل از انسداد چاه‌ های غیرمجاز با ارزش است.

این مسئول اضافه کرد: یکی از مهمترین راهکارهای گذر از بحران آب را مدیریت مصرف و جلوگیری از برداشت چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت چاه های مجاز برشمرد.

وی خاطر نشان کرد: برداشت از منابع آب زیرزمینی در سال‌های گذشته به سبب حفر چاه‌های غیرمجاز، افت سطح آب دشت‌های استان همدان را به دنبال داشت.

وی یادآور شد: کاهش سطح آب دشت‌های استان همدان عوارضی چون ایجاد فروچاله و خشک شدن چاه ها، افزایش بیابان زایی، ایجاد کانون ریزگرده ها و در نتیجه افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها را به دنبال داشت و اگر روند بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز ادامه پیدا می کرد به طور قطع دشت‌های استان همدان با مشکلات بسیاری مواجه می‌شد.

وی با اشاره به اینکه پارسال 857 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد اظهار داشت: بیش از 54 میلیون متر مکعب در مصرف منابع آب زیر زمینی صرفه جویی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون از 158 مورد اضافه برداشت از چاه های مجاز جلوگیری شده است ادامه داد: تعداد 24 گروه گشت و بازرسی در راستای نظارت بر چاه های مجاز و جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه های استان به طور شبانه روز دشت ها را کنترل می کنند.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.