ترجمه جدید قرآن کریم رونمایی شد

مراسم رونمایی از قرآن کریم با ترجمه استاد یثربی و خط استاد محسن عبادی ظهر امروز در سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛مراسم رونمایی از قرآن کریم با ترجمه استاد یثربی و خط استاد محسن عبادی و ترتیل حامد ولیزاده روز شنبه 20 تیر در سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد.

در ابتدا مهدی قره شیخلو رییس سازمان دارالقرآن کریم گفت: امروز هشت اثر جدید را رونمایی خواهیم کرد، متاسفانه ضرورت توجه به تولیدات قرآنی و هنری بسیار کم است و تنوع لازم در بخش محتوایی و هنری نداریم.

وی ادامه داد: امیدوارم این خلا برطرف شود، البته در طول یک دهه سازمان دارالقرآن کریم  100 تولید در بخش های مختلف داشته است که در میان تولیدات ارزشمند، اثر استاد یثربی است که با قرآن در ارتباط است. باید این روند تولیدات را ادامه دهیم و برای هر سلیقه و ذائقه یک تولید متناسب داشته باشیم.

در ادامه یحیی یثربی در خصوص اثر خود گفت: ترجمه من به روز است و یکی از عوامل گیج شدن افراد در ترجمه ها این است که مطلب را به درستی بیان نمی کنند. در ترجمه من پرانتز وجود ندارد و حداقل 100 غلط جا افتاده رااصلاح کردم البته هدف من بردن قرآن میان مردم است.

فروتن کاتب قرآن قرینه ای گفت: اگر مسائل هنری را به قرآن بیشتر کار کنیم جوانان بیشتر جذب قرآن خواهند شد ما بیشتر روی کلمات متمرکز شده ایم و نو آوری جدیدی انجام شد.

توتونچی خوشنویس و کاتب قرآن گفت: آرزوی هر خطاط است که یک بار قرآن را بنویسد خدا را شاکر هستم که توفیق دادند تا این اتفاق برای من رخ دهد البته به نظرم تمام اجرای کتابت قرآن به دست خداوند بود و امیدوارم مورد استقبال قراربگیرد.

استاد پیشکسوت قرآن کریم در مراسم رونمایی از محصولات سازمان دارالقرآن ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، اظهار داشت: ایشان تنها شخصیتی است که ثواب زیارتش همچون ثواب زیارت امام حسین(ع) به شمار می‌رود که به این موهبت نصیب حضرت عبدالعظیم(ع) نشده جز در سایه ولایتمداری؛ تا جایی که حرم این شخصیت بزرگوار کربلای ایران و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی قبله تهران است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حق مفاهیمی چون صلح، آزادی، عدالت، حقوق بشر و حتی اقتصاد و سیاست ظلم فراوان شده است، افزود: این ظلم به خاطر این است که هرکدام از زاویه خود به این پدیده می‌نگرند. اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در همه محله‌ها جلسات قرآی برگزار می‌شد که اکنون کمرنگ شده است که این امر به دلیل آثار منفی اشتباه در نگرش است.

سلیمی با اشاره به اینکه برای اینکه بتوانیم از آثار منفی اشتباه در نگرش در امان باشیم نیازمند «هادی» و «شاخص» هستیم، گفت: هر دو این موارد را قرآن کتاب زندگی و سعادت در سوره مبارکه «جاثیه» مطرح فرموده، وقتی می‌فرماید «قرآن هدایت است» و در آیات بعد می‌فرماید «در این قرآن همه نشانه‌های سعادت در اختیار شماست»؛ بنابراین زمانی می‌توانیم قرآن را به درستی ببینیم که شاخص ما در زندگی آیات و دستورات آن باشد.

تولید آثار فرهنگی قرآنی کمتر از پاسخ سپاه به داعش نیست

این استاد پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به اینکه تولید محصولات فاخر فرهنگی قرآنی از ضروری‌ترین مواردی است که باید توجه شود، خاطر نشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید که همنشینی و تعامل با قرآن فزونی در هدایت و کاستی در کوردلی دارد؛ بنابراین اگر مردم را با قرآن ارتباط قوی دهیم شاهد این گرفتاری‌ها در جامعه نخواهیم بود. بی‌جهت نیست امام رضا(ع) می‌فرمایند که هدایت را جز از قرآن نخواهید که گمراه می‌شوید. امروز در شرایطی هستیم که باید قرآن‌ستیزان و کسانی که با اسلام شمشیر را از رو بستند، پاسخ مناسبی از مسلمانان دریافت کنند.

سلیمی به رشادت‌های جوانان کشورمان در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: اگر شهدا و جانباران و آزاده‌هایی در راه اسلام و حق از خودگذشتگی کردند یا اگر شهید تهرانی‌مقدم جان خود را فدا می‌کند، امروز نیروهای سپاه پاسخی کوبنده به دشمن و داعش می‌دهد. در این راستا تولید آثار فرهنگی فاخر در زمینه قرآن یکی از تاکتیک‌های جنگ نرم و پاسخی کوبنده به دشمنان به شمار می‌رود و کمتر از اقدام به‌موقع و ارزشمند سپاه نیست.

این استاد پیشکسوت قرآن با بیان اینکه همه سازمان‌ها و متولیان امور فرهنگی موظف هستند از فعالان و هنرمندان و خادمان قرآن حمایت کنند، تصریح کرد: تکلیف کسانی که در جبهه قرآن فعالیت می‌کنند، در زمانی که برخی افراد در حقانیت راه و مسیری که به سوی آب است نه سراب در تعلل هستند، بسیار سنگین است بنابراین باید با برنامه‌ریزی اقدام به مهجوریت زدایی قرآن کریم کرد و اجازه نداد که دشمنان برنامه‌های خود را برای ما اجرایی کنند.

ما از فرازو نشیب‌های عجیب تخصیص بودجه قرآنی گلایه داریم

وی با اشاره به فرازونشیب‌های بودجه قرآنی، گفت: ما درباره فرازو نشیب‌های عجیب تخصیص بودجه در این سال‌ها گلایه داریم؛ امام صادق(ع) می‌فرماید: «تعجب می‌کند از انسانی که درباره غذای جسم برنامه‌ریزی می‌کند اما در غذای روح برنامه ندارد». امیدواریم امسال دولت و مجلس پیگیر مطالبات جامعه قرآنی باشند و با تخصیص بودجه موانع توسعه فرهنگ قرآنی را برطرف سازند.

سلیمی با بیان اینکه در مورد خلق آثار هنری قرآنی نباید هدف درآمدزایی باشد، خاطر نشان کرد: در این راه اخلاص و صداقت و برکت باید مدنظر قرار گیرد. همچنین هنرمندان و فعالان قرآنی از نگاه کلیشه‌ای باید خودداری کرده و از کپی‌برداری بپرهیزند.

این استاد پیشکسوت قرآن کریم به ضرورت نوآوری و خلق آثار هنری و فرهنگی در زمینه قرآن اشاره کرد و گفت: هنرمندان باید به سمت خلق آثاری پیش روند که ما را به سوی فهم و دریافت قرآن و سبک زندگی قرآنی هدایت کند؛ علاوه بر این ایجاد جذابیت در تمامی زمینه‌های از اهمیت بساری برخوردار است و افراد باید ایجاد جذابیت افراد را به سوی حرکت در مسیر قران سوق دهند.

وی با بیان اینکه باید در ابتدا نیاز جامعه را ارزیابی کرد، افزود: باید ابتدا در مرحله نیازسنجی تدبر کرد و با اولویت‌بندی وارد مرحله عملیاتی شد. در جامعه ما نکته‌ قابل تاسف این است که انگار قرآن فقط برای ماه رمضان نازل شده است؛ در این ماه فعالیت‌های قرانی رونق می‌گیرد، رادیو ترتیل برای اولین بار در رمضان را‌ه‌اندازی می‌شود، در مساجد و پارک‌ها برنامه‌های قرآنی اجرایی می‌شود اما پس از پایان این ماه انگار قرآن بایگانی می‌شود. موج رادیو ترتیل در اختیار شبکه دیگر قرار می‌گیرد در حالی که نباید این گونه باشد.

سلیمی با گلایه از بی‌توجهی به امور قرآنی، گفت: چرا برای عرضه محصولات قرآنی نباید نمایشگاه و مرکزی قرآنی داشته باشیم؟ ما اگر این واقعیت را بپذیریم قرآن نیاز همیشگی ما است این امر را به صورت مساله جدی تلقی خواهیم کرد. به یاد دارم چند سال قبل راه‌اندازی شهر قرآن مطرح شد اما نتایجی نداشت. از سال‌ها قبل 850 هزار مترمربع از شمال تهران به نمایشگاه‌های بین‌المللی ایجاد شد، مسجد آن 1200 متر است که 8500 متر آن حق جامعه قرآنی می‌تواند باشد تا جامعه قرآنی در طول سال در آن فعالیت کنند و محصولات فرهنگی قرآنی در دسترس مردم قرار گیرد اما متأسفانه مسئولان به این امر بی‌توجه هستند. سؤال اینجاست چطور برای نمایشگاه صنعت و وسایل لوکس نمایشگاه نیاز داریم اما با قرآن که از تولد تا مرگ و پس از آن با ماست نمایشگاهی نباید داشته باشیم؟ امیدوارم که مردم بیش از پیش با قرآن انس بگیرند و در راه اعتلای کلام وحی قدم بردارند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار