اصفهان؛

مطالعات جامع حمل و نقل اصفهان سند بالادستی کشور می‌شود

دبیر شورای هماهنگي ترافیک شهرهای کشور و مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور گفت: مطالعات جامع حمل و نقل اصفهان توسط شهرداری صورت گرفته و در استانداری بررسی و به تصویب رسیده است، این مطالعه سند بالا دستی در حوزه حمل و نقل به شمار می‌رود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،پویا محمدیان یزدی  امروز در مراسم رونمایی از شبکه فناوری اطلاعات حمل و نقل و ترافیک اصفهان اظهار داشت: تلاش‌های بسیاری در اصفهان صورت گرفته و فعالیت‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و بخش‌های مختلف صورت گرفته، شهرداری اصفهان پروژه های عمرانی زیادی را در اصفهان کار کرده است و فعالیت‌هایش نیز ادامه دارد.
وی افزود: خوشبختانه توسعه بی.آر.تی در اصفهان روند خوبی را دارد و عملکرد شهرداری در حفظ فضای سبز در ایستگاه‌های بی.آر.تی و استفاده از دوربین در تراز بالا قرار داشت و کارهایی بود که با نکته بینی بهره برداری بسیاری را داشته باشند.
دبیر شورای هماهنگي ترافیک شهرهای کشور و مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور گفت: استفاده از آسانسور به جای پله برقی و ترویج فرهنگ دوچرخه سوری از نکات مثبت در حوزه حمل و نقل بود، در رابطه با مواردی که امروز افتتاح شد ما کتابخانه دیجیتال را تا کنون در کشور نداشتیم و از کارهای بکری بود که اشل کشوری به خود می گیرد.
وی افزود: حقوق شهروندی که در دولت نیز پیرامون آن بحث می‌شود همچنین نرم افزاری که افتتاح شد ارتباطی ۲ سویه را میان شهروندان و مسئولان برقرار کرده، گزارش اتفاقات بر صحنه حادثه و محل و ابعاد حادثه برای ما مهم است و با ایجاد چنین ساختاری به راحتی تصاویر توسط مردم را ضبط و به دست مسئولان می‌رساند.
محمدیان یزدی بیان کرد: مطالعات جامع حمل و نقل اصفهان توسط شهرداری صورت گرفته و در استانداری بررسی و به تصویب رسیده است، این مطالعه سند بالا دستی در حوزه حمل و نقل به شمار می‌رود و خوشبختانه در این سند بسیار به موضع اتوبوس  پرداخته شده است و این مطالعه در یک الی ۲ ماه آینده در وزارت کشور تصویب ‌می شود.
وی با اشاره به آیه‌ای از سوره مائده گفت: با انجام اقداماتی که در شهرداری صورت می‌گیرد اگر بر اثر تصادفات یک کشته هم کمتر داشته باشیم خدمتی به جامعه بشریت کرده‌ایم، رهبر معظم انقلاب نیز تاکید بر این مسئله داشته‌اند که علاوه بر ناجا دیگر دستگاه‌ها همچون شهرداری و وزارت راه و شهرسازی دست به دست هم دهند تا این مسائل رفع شود.
دبیر شورای هماهنگي ترافیک شهرهای کشور گفت: در ۱۰ سال اخیر حدود ۲۳۸ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند، ما در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون خودرو در کشور پلاک گذاری شده و ۱۴۳ درصد درصد در چندسال اخیر افزایش یافته  و ۳۸ میلیون نفر در کشور دارای گواهینامه هستند و تعداد موتورسیکلت در کشور ۱۱ میلیون است که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها عمری فرسوده دارند و اغلب کلان شهرها درگیر این پدیده است.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ روند افزایشی را در آمار کشته‌های کشور داشته‌ایم و این روند از سال ۸۴ روند نزولی پیدا کرده، به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه در کشور ما ۵ نفر کشته داشتیم که باید این تعداد را کاهش دهیم، در تصادفات فوتی نیز ۵ درصد کاهش داشتیم و در مجموع در کشور ۳.۶ افزایش تصادفات داشته‌ایم، میزان تلفات درون شهری در سال ۹۵ حدود ۵۳ نفر کمتر شده و باید آن را به میزان کاهش ۱۰ درصد در سال برسیم.
محمدیان یزدی تصریح کرد: طی پایشی که در ۳۱ استان داشته‌ایم بیش از ۶۰ درصد از فوتی‌های تصادفات بعد از انتقال به بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند و ۴۱ درصد در صحنه و حدود ۶ درصد در مسیر انتقال به بیمارستان کشته می‌شوند، قرار است جلساتی نیز در این راستا شهرداری و استانداری با دانشگاه علوم پزشکی برگزار کنند.
وی با بیان اینکه ۳۴ درصد آمار کشته‌ها مربوط به موتورسیکلت‌ها و ۴۶ درصد مربوط به عابران پیاده است، گفت: به عبارتی باید یک هدف گیری در شهرداری صورت گیرد و وضعیت موتور و عابران پیاده سامان پیدا کند و باید در برنامه کاری قرار گیرد.
مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور افزود: از این جا به بعد برنامه‌ای برای آینده به تصویر کشیده می‌شود که به صورت ویژه به این موضوعات پرداخته شود، عدم توجه به جلو در این تصادفات ۳۷ درصد بوده که درصد عمده آن استفاده از تلفن همراه است.
وی با بیان اینکه ۲۷ درصد از کشته های کشور در حوزه شهری است، افزود: بیشترین تصادفات در شهر در عصر تا شب رخ می‌دهد، استان اصفهان رده سوم بیشترین تصادفات درون شهری را دارد، در سال ۹۴ اصفهان رتبه دوم را داشته و در سال گذشته رتبه پنجم را گرفته و در این آمار همه استان در نظر گرفته شده است.
محمدیان یزدی خاطرنشان کرد: در قانون احکام توسعه که ابلاغ شده بانک جامع حمل و نقل کشور و سامانه اطلاعات جوامع حوادث و سوانح حمل و نقل در نظر گرفته شده که به صورت کتابچه آماری منتشر می‌شود، دولت موظف است ساز و کارهای لازم را برای کاهش ۱۰ درصد تصادفات را مدنظر قرار دهد.
وی با اشاره به ماده ۱۰۸ قانون برنامه ششم توسعه اظهار داشت: موضوع ترافیک در شهر بر اساس شورای ترافیک در تهران صورت می‌گیرد که از همه نهادها در این جلسه حضور دارند و به واسطه این پلیس راهور موظف است سیاست‌های شهرداری را پیاده و شهردار مکلف است سیاست‌های خود را به فرمانده راهور ابلاغ کند، این از جمله مسائلی است که در شهر اصفهان نیز صدق می‌کند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور افزود: در سال ۹۷ باید کمک به راهور دیده شود تا ارتباط منطقی و کارآمد را میان شهرداری و راهور ایجاد کنیم، ۵ درصد از جرائم رانندگی به صدا و سیما تعلق می‌گیرد تا در راستای توسعه فرهنگ ترافیک اقدام کند.
وی ادامه داد: گزارشی تحت عنوان سیاهه آلودگی هوا منتشر می‌شود که در شهر تهران سالانه ۷۲۵ هزار تن آلودگی تولید می‌شود، ۸۵ درصد مربوط به منابع متحرک مانند خودروها است که این وضعیت در اصفهان نیز وجود دارد، عمده آلودگی از ۵ گاز ناشی می‌شود که آنچه بلای جان بشر شده ذرات معلق است که ۷۰ درصد ان از منابع متحرک خارج می‌شود.
محمدیان یزدی گفت: ۹۱ درصد خودرو انژکتوری داریم و ۹ درصد کاربراتوری که این ۹ درصد کاربراتوری ۵۱ درصد از سهم آلودگی را به خود اختصاص داده اند.
وی اضافه کرد: خودروهای کاربراتوری ناوگان‌های فرسوده و خودروهایی است که فرسوده هستند و منشا آلودگی به شمار می‌آیند، با نوسازی که صورت گرفته این به حداقل رسیده است.
مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور گفت: بیش از ۹۰ درصد موتورهای کشور کاربراتوری هستند و این‌ها اصلی‌ترین منشا تولید ذرات معلق هستند و ۱۵ درصد آلایندگی تولید می‌کنند، موتورسیکلت ۱۵ درصد، اتوبوس شرکت واحد ۱۸ درصد و اتوبوس‌ سرویس‌ها ۲۶ درصد، منشا دیگر آلودگی که مهمترین است کامیون‌ها هستند.
وی گفت: یک خودرو کاربراتوری ۱۵ برابر یک پراید انژکتوری آلودگی دارد و در این راه طرح الیزت را داریم و این مصوبه دولت است که مکلف کرده کلیه کلان شهرها محدودیت‌ها را ایجاد کنند و در شورای عالی ترافیک نیز ابلاغ و برای دستگاه‌ها لازم الاجرا شده است.
محمدیان یزدی با بیان اینکه از زمانی به بعد باید جلوی خودروهای کاربراتوری را بگیریم، خاطرنشان کرد: اعمال قانون خودروهای فرسوده از بحث‌هایی است که دولت به دنبال آن است و این خودروها در صورت تردد در هر ۲۴ ساعت ۵۰ هزار تومان باید جریمه شوند علاوه بر اینکه دوربین‌ها در سطح شهر باید فعال شوند.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.