قره‌خانی پس از گزارش زنگنه:

رسیدن به اشتغال ۹۰۰ هزار نفری نیازمند سرمایه گذاری کلان است

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: اگر می‌خواهیم به اشتغال ۹۰۰ هزار نفری برسیم باید سرمایه گذاری کلان داشته باشیم.

رسیدن به اشتغال ۹۰۰ هزار نفری نیازمند سرمایه گذاری کلان استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسدالله قره‌خانی نماینده علی آباد کتول پس از گزارش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره قرارداد با توتال اظهار داشت: از ریاست  مجلس به سبب تدبیراشان که فرصتی را در اختیار وزیر و نمایندگان قرار دادند تا نقطه نظرات خود پیرامون قراردادی که اخیرا با کنسرسیومی متشکل از شرکت توتال، پتروپارس و.. منعقد شده را بیان کنند، تشکر می‌کنم.

سخنگوی کمیسیون انرژی افزود: خوشحالم که امروز مجلس و نمایندگان نقش نظارتی خودشان نسبت به مسائل مهم کشوررا اعمال می‌کنند و وزیر نیز این فرصت را پیدا کرده تا توضیحاتی درباره جزییات این قرارداد را ارائه کند.

وی تصریح کرد: روز گذشته وزیر در جلسه کمیسیون به برخی ابهامات توضیحاتی دادند و اعضای کمیسیون سوالات و نگرانی‌های خودشان درباره این قرارداد را مطرح کردند و امروز وی به این دغدغه‌ها پاسخ داد.

قره‌خانی با بیان اینکه بخشی از نگرانی‌ها مربوطه به رازداری و محرمانگی قرارداد‌ها بود که وزیر نفت در این باره صحبت کرد، افزود: قرار است در طول این قرارداد علاوه بر بحث افزایش تولید، انتقال تکنولوژی و دانش فنی هم صورت بگیرد و به شرکت پتروپارس ماموریت این کار داده شد.

نماینده علی آباد کتول با اشاره به اینکه استفاده از حداکثر توان و تولید داخلی نیز از جمله موضوعات مهم در طول اجرای این قرارداد است تا با توجه به ورود این شرکتها، استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی و موضوع ایجاد اشتغال هم در دستور کار باشد، گفت: قرار است ۷۰ درصد از ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی و توان مشاورتی و پیمانکاری دست دوم و همچنین استفاده از تجهیزات ساخت داخل استفاده شود.

وی با بیان اینکه نگرانی درباره مناقصه هم مطرح شد، عنوان کرد: نکته دیگر مربوط به اعمال نظارت بر این قرارداد‌ها بود. این شرکتها، شرکت‌های حرفه‌ای به لحاظ حقوقی، فنی و مدیریتی هستند بنابراین ما باید تدابیر لازم را در طول اجرای این قرارداد داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی بیان داشت:  شورای عالی منابع هیدروکربنیک که متشکل از دادستان کل کشور، روسای کمیسیون انرژی و برنامه و بودجه از مجلس و وزیر و سایر اعضای دولت است، در طول قرارداد باید نظارت دقت نظر داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما به دانش فنی و تکنولوژی روز احتیاج داریم، خاطرنشان کرد: قطر در حال حاضر صادرات ۳۰ درصد گاز جهان دارد و سهم ما از این صاردرات یک درصد است.

قره‌خانی با بیان اینکه بحث سرمایه گذاری و تکنولوژی دلیل عقب ماندن ما در صادرات گاز است، گفت: علی‌رغم اینکه خط لوله صلح برای هند و پاکستان کشیدیم، آن‌ها قدمی برنداشتند و قطرجایگزین ما شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی در ادامه اظهارات خود گفت: آیا می‌دانید عراق در چند روز گذشته چاه نفتی را در نزدیکی ما دایر کرده و در جزی ه. مجنون روزانه ۵۶۰ هزار بشکه نفت استخراج می‌کند!

نماینده علی آباد کتول افزود: در حال حاضر ۵۰-۶۰ واحد پتروشیمی زمین گیر شده داریم که به ۵۰ میلیارد سرمایه‌گذاری نیاز دارد، اگر می‌خواهیم به اشتغال ۹۰۰ هزار نفری برسیم باید سرمایه گذاری کلان داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار