رد صلاحیت‌ها در انتخابات دوره جدید نظام پزشکی کمتر شده است/بررسی تجمیع بیمه‌ها در اولویت لیست ائتلاف سپید

رئیس انجمن دندان پزشکی ایران گفت: افرادی که در سازمان نظام پزشکی انتخاب می‌شوند باید از ظرفیت اجتماعی خود برای این سازمان هزینه کنند.

علی تاجر نیا رئیس انجمن دندان پزشکی ایران، قائم مقام دبیر کل انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت :اگر ما بخواهیم مسائل در جامعه مسیر صحیحی را طی کند،بهترین کار اطلاع رسانی شفاف و عادلانه است.


وی ادامه داد :نظام پزشکی بزرگترین نهاد صنفی جامعه پزشکی است و تاثیر گزار ترین مجموعه پزشکی در کشور به حساب می آید .طی سال های گذشته جامعه پزشکی یکی از سه گروه اصلی مرجع مردم برای مراجعات اجتماعی و مساعل مختلف بوده و این نشان دهنده آن است که این مجموعه از اهمیت بالایی در سایر اقشار جامعه برخوردار است.

تاجرنیا افزود:ما باید از اهمیت بخش پزشکی به درستی استفاده کنیم و مقابل هر چیزی که باعث می شود به اعتبار و اعتماد ما لطمه بزند بایستیم، بنابراین اگر اعضا سازمان نظام پزشکی به درستی انتخاب شوند نقش بسیار مهمی در حفظ و ارتقا جامعه پزشکی در کشور خواهند داشت.

ئیس انجمن دندان پزشکی ایران ابراز داشت :حساسیت های انتخابات نظام پزشکی در این دوره، بیشتر از دوره های قبل است که بخشی از آن به فضای عمومی جامعه مربوط می شود بخش دیگری از آن با توجه به اینکه سالیان گذشته از نظر تهدید حقوق اعضا، در برخی از نهاد های تصمیم گیری از جمله در مجلس و دولت یک نوع حس بازگشت اعتبار و تقویت جایگاه در جامعه پزشکی ایجاد شده که باعث شده اهمیت انتخابات در نظام پزشکی بیشتر از گذشته جلوه کند.


وی عنوان کرد :حضور در نظام پزشکی برای افراد منفعت مالی و شخصی ندارد و افرادی که در این عرصه حضور پیدا می کنند، دغدغه اجتماعی برای دفاع از حقوق مادی و معنوی را دارند، به همین دلیل کسانی که داوطلب حضور در این عرصه شدند انسان های شریفی هستند که خود را برای این امر آماده کرده اند.


رئیس انجمن دندان پزشکی ایران افزود :مشارکت جامعه پزشکی در انتخابات به نفع نظام پزشکی خواهد بود زیرا هر چه قدر که تعداد شرکت کنندگان بیشتر باشد منتخبین به معدل خاص جامعه پزشکی نزدیک تر می شوند همچنین حضور بیشتر افراد در حوزه پزشکی در انتخابات این سازمان باعث اقتدار این سازمان خواهد شد.

وی ادامه داد :در انتخابات گذشته نظام پزشکی شاهد رد صلاحیت های گسترده ای بودیم در حالیکه افراد نباید بدون ملاحضات قانونی رد صلاحیت شوند که همین امر باعث مشارکت کمتر جامعه پزشکی می شد اما تعداد افرادی که رد صلاحیت شدند در دوره جدید کاهش پیدا کرده است و رد صلاحیت ها غیر سیاسی بوده و به عملکرد حرفه ای افراد مرتبط می شود.


تاجر نیا گفت :در انتخابات، وجود لیست های تبلیغاتی و رقابت یک امر طبیعی است و به مشارکت های هرچه بیشتر کمک می کند اما باید به سمت و سویی حرکت کنیم که این اعتلاف ها باید فارغ از فریب و دروغ و مسائلی باشد که اخلاق حرفه ای جامعه پزشکی را خدشه دار کند.

وی اذعان داشت :اعتلاف سپید عمدتا با محوریت انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران ممکن است در عرصه سیاسی کمرنگ باشند اما چهره های شناخته شده ای هستند و گرایش آنها، اصلاح طلبانه است بنابراین بستر و جهت گیری اعتلاف سپید به صورت اصلاح طلبانه است همچنین حضور افراد با سلیقه های سیاسی مختلف در سازمان نظام پزشکی از نظر ما بلامانع است.

تاجرنیا با بیان اینکه افرادی که در سازمان نظام پزشکی انتخاب می‌شوند باید از ظرفیت اجتماعی خود برای این سازمان هزینه کنند، گفت: منتخبین نباید از سازمان برای ارتقای جایگاه خود استفاده کنند. باور ما  استقلال سازمان نظام پزشکی است. تلاش‌هایی که از طرف دولت و نهادهای عمومی برای در دست گرفتن مقدرات این سازمان انجام می‌شود را آفت می‌دانیم به همین دلیل سعی کردیم از حضور چهره‌های رده بالای دولتی جلوگیری کنیم. همه آحاد جامعه پزشکی در این سازمان باید نماینده خود را داشته باشند.

وی نظام پزشکی مطلوب را شامل همه چهره‌ها و رشته‌های مختلف دانست و اظهار کرد: حرف کسانی که در انتخابات برگزیده می‌شوند باید در دولت و سطح اجتماع اثرگذاری داشته باشد؛ چون ما نیازمند حضور افراد توانمند هستیم. بیشتر اعضای جامعه پزشکی در یک کشتی نشسته‌اند و مردم به آنها اعتماد دارند. اگر می‌بینیم گاهی این اعتماد خدشه‌دار می‌شود، جدا از برخی رفتارهای مغرضانه به مسائل درون گروهی جامعه پزشکی نیز بازمی‌گردد. منتخبین جامعه پزشکی باید بعد از انتخابات اختلافات را کنار بگذارند.

تاجرنیا، کارآمدی، جامعیت رشته‌ای، ‌سنی، گروهی و اعتقاد به استقلال نهاد صنفی از دولت را از دلایل انتخاب افراد لیست ائتلاف سپید اعلام کرد و افزود: ما در هر رشته‌ای که باشیم باید سازمان نظام پزشکی را جامع‌ا لاطراف بدانیم. این سازمان نهادی مستقل از دولت است، اما فقط شامل پزشکان بخش خصوصی یا دولتی نیست بلکه همه پزشکان دولتی، بیمه‌ای و خصوصی را در بر می‌گیرد.

وی درباره علت انتخاب سه پزشک عمومی در این لیست، ‌ گفت: ما در دوره‌های گذشته شاهد بودیم یک نفر از اعضای جامعه پزشکان عمومی در انتخابات حضور داشته است، اما معتقدیم که باید سهم آنها بیشتر باشد. پزشکان عمومی نیز فارغ از بحث رشته‌ای خود باید به جامعیت نظام پزشکی بیندیشند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به دلیل ارتباط نداشتن سازمان نظام پزشکی با مجلس، اختیاراتی از این سازمان حذف شده و به آن ضربه خورده است. به همین دلیل باید چهره‌های تاثیرگذاری نیز در این انتخابات حضور داشته باشند.

تاجرنیا اعضای این لیست را دکتر ایرج فاضل (وزیر اسبق بهداشت)، محمدرضا ظفرقندی (دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی)، مصطفی معین (وزیر اسبق علوم)، محمد سالاری‌فر (معاون بیمارستان قلب تهران)، علیرضا سلیمی (رییس انجمن بیهوشی)، سیدمهدی طبایی (متخصص پوست)، سیدتقی نوربخش (مدیرعامل فعلی تامین اجتماعی)، ابوالفضل سروش (پزشک عمومی و نماینده مجلس)، سعید تاملی (پزشک عمومی)، محبوبه گلستانی (پزشک عمومی)، محمد بیات (جراح فک و صورت)، صادق آخوندی (ارتودنتیست)، مرتضی خیرآبادی (داروساز و کاندیدای انجمن داروسازان)، مهدی پیرصالحی (داروساز)، محمدعلی محسنی (رییس انجمن فیزیوتراپ و لیسانسیه پروانه‌دار)، ناهید خداکرمی (رییس انجمن علمی مامایی) اعلام کرد.

به گفته وی، این ائتلاف نماینده‌ای از جامعه علوم آزمایشگاهی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه دکتر زالی در مدت حضور خود اقدامات خوبی در دفاع از جامعه پزشکی انجام داد، افزود: با وجود این اقدامات مثبت، در این دوره از نظام پزشکی چالش‌های جدی وجود داشت. بعضی افراد معتقدند که این سازمان، سازمان نظام بیمارستان‌های خصوصی است؛ در حالی‌که این تصور اشتباه است. چهره‌های منتخب در انتخابات نظام پزشکی باید به حدی تاثیر گذار باشند که هرکسی در دولت آینده وزیر شد نتواند با حالت دستوری با این سازمان برخورد کند.


بررسی تجمیع بیمه‌ها در اولویت لیست اعتلاف سپید

محمدرضا ظفرقندی جراح عمومی و فوق تخصص جراحی عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت :مشارکت پایین در انتخابات نظام پزشکی پشتوانه قوی را برای این نهاد فراهم نمی‌کند و حضور کاندیداهای شاخص و استفاده از فضای مجازی باعث ایجاد شور و شوق در میان جامعه پزشکی شده است.

وی ادامه داد: اگر ما پشتوانه قوی داشته باشیم می‌توانیم با دولت، وزارت بهداشت، رسانه‌ها و صداوسیما تعامل خوبی برقرار کنیم همچنین هدف ما از این که مسئولان دولتی را در لیست اعتلاف سپید قرار ندادیم این است که سازمان استقلال خود را حفظ کند.


وی تاکید کرد: هدف سازمان نظام پزشکی تعامل مثبت و تامین حقوق جامعه پزشکی است و نقش این سازمان به عنوان یک نهاد مدنی در زمینه تعامل و رایزنی با سازمان‌ها و قوه‌های مرتبط به بحث سلامت مطرح است.

ظفرقندی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور مدیرعامل فعلی سازمان تامین اجتماعی در این لیست به بحث تعرفه‌ها و تجمیع بیمه‌ها کمک می‌کند یا خیر؟ گفت: سازمان نظام پزشکی تلاش می‌کند که تعرفه‌ها به مقدار واقعی و همراه با رشد تورم ارزیابی شود که این موضوع جزو برنامه‌های ما قرار گرفته است و سازمان نظام پزشکی باید تعرفه‌ها را اعلام کند و اجرای آن براساس قانون فعلا برعهده دولت قرار دارد.


ظفرقندی بیان کرد :یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما کسب اختیار تعرفه‌گذاری بخش خصوصی است همچنین در موضوع تجمیع بیمه‌ها نظر دولت در قالب وزارت بهداشت و رفاه متفاوت است وحضور فردی از وزارت بهداشت یا سازمان‌های بیمه‌گر قطعا در یک تصمیم‌گیری کلان برای این موضوع موثر است.

این جراح عمومی صیانت از حقوق جامعه پزشکی، جلوگیری از آسیب به شان این گروه، تلاش برای ایجاد رابطه اخلاق‌مدارانه و محترم، رصد اخلاق پزشکی و حرفه‌ای، رسیدگی به حقوق و جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت، رسیدگی به وضعیت دستیاران جامعه پزشکی، تنظیم ظرفیت‌های جامعه پزشکی از نظر پراکندگی و تربیت متخصص در رشته‌های مختلف، تعامل با سه قوه و توجه به اقتصاد سلامت را از جمله برنامه‌های ائتلاف سپید برای حضور در هفتمین دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی اعلام کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار