برداشت خارک و رطب از نخلستان های خرمشهرآغازشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛مطرودی  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری هفت هزار تن خرما از خرمشهر به خارج کشور صادر شود.

محمد مطرودی افزود: پیش بینی می شود از هر هکتار از نخلستان های بارور خرمشهر پنج تن خرما برداشت شود.

وی عمدترین ارقام صادراتی خرما از این شهرستان را استعمران و زاهدی اعلام کرد و گفت: سال زراعی گذشته هفت هزار تن خرمای مازاد بر نیاز کشاورزان خرمشهری توسط تعاون روستایی خریداری و به خارج از کشور صادر شد.

وی افزود: از این میزان 2هزار و 300 تن خرمای هسته گیری شده توسط 6واحد فعال در شهرستان خرمشهر بسته بندی و به خارج از کشور صادر شد.

مطرودی به آغاز برداشت خارک و رطب از سطح 2 هزار و 100 هکتار از نخلستان های بارور این شهرستان اشاره کرد و گفت: 95 درصد از نخلستان های خرمشهر دارای رقم استعمران هستند که رقمی زودرس است و معمولا رطب آن نوبرانه ی بازار است.

وی افزود:در راستای ارتقای کیفی و افزایش عملکرد محصول خرما، یک هزار و 20 سبد ویژه برداشت خرما در بین نخلداران خرمشهری توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت:استعمران، زاهدی، بریم، خضراوی، بلیانی، برحی، قنطار، سویدانی، خصاب، عویدی، لیلوی، دیری، یوزی، شکرا، اشگر، فرسی و حلاوی، از عمده ارقام خرمای تولیدی این شهرستان هستند.

وی بیمه نشدن تنه درخت خرما را از مشکلات عمده کشاورزان خرمشهری عنوان کرد افزود: سازمان بیمه محصولات کشاورزی، فقط محصول خرما را بیمه می کند و تنه درخت بیمه نمی شود که این موضوع، با توجه به شرایط خاص منطقه و وقوع حوادث غیر مترقبه از جمله آتش سوزی در نخلستان ها باعث ضرر و زیان به کشاورز می شود که جا دارد مسئولان امر در این خصوص توجه ویژه ای داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر افزود: سال زراعی گذشته به لحاظ شرایط جوی و گرد و غبار بیشتر نخلستان ها عملکرد پایینی در برداشت داشتند که بیمه روستایی به تعهد خود نسبت به پرداخت خسارت به نخلداران عمل نکرد، و این عامل باعث شد در سال زراعی جاری فقط یک هزار و 200 نفر از نخلداران نخل های خود را بیمه کنند.

شهرستان خرمشهر سه هزار و 700 هکتار نخلستان دارد که از این میزان 2 هزار و 100 هکتار از آن بارور و یک هزار و 600هکتار به صورت نهال یا غیر بارور است.

عمده نخلستان های بارور در خرمشهر از نوع تجاری استعمران است که بیشتر کشاورزان بخشی از آن به صورت خارک و رطب برداشت و در بازارهای داخلی عرضه می کنند.

انتهای پیام /د

پیش بینی صادرات هفت هزار تن خرما از خرمشهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.