باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

نگرانی مستاجران هر روز بیشتر از گذشته/بازار پر تلاطم مسکن کی به آرامش می‌رسد؟

بازار مسکن این روزها بسیار پر تلاطم شده و نگرانی مستاجران در خصوص وضعیت بازار اجاره هر روز بیشتر از گذشته می شود.

بازار پر تلاطم مسکن کی به آرامش می رسد/ نگرانی مستاجران هر روز بیشتر از گذشته می شودبه گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بازار مسکن این روزها تبدیل به بزرگترین دغدغه مردم شده و بسیاری از مستاجران نگران وضعیت نابسامان اجاره مسکن هستند. افزایش نجومی نرخ های اجاره و نایاب شدن رهن کامل واحدهای مسکونی  از جمله مشکلات  این حوزه محسوب می شود .

براساس این گزارش وجود 2 میلیون واحدمسکونی خالی در کشور تا به امروز بهانه دولتی ها برای سرپوش گذاشتن افزایش نرخ های اجاره در کشور است اما بخش عمده ای از این واحدهای خالی برای اعیان نشین ها است که عرضه آن به بازار نمی تواند دردی از مشکلات مستاجران را دوا کند.

بر این اساس اجاره‌بهای مسکن همواره تابعی از نرخ تورم و میزان رشد قیمت مسکن است؛ به این صورت که هزینه اجاره‌نشینی در بازه این دو نرخ، نوسان می‌کند؛ روند دو دهه گذشته نوسانات اجاره‌بها نشان می‌دهد در سال‌های جهش قیمت مسکن، اجاره‌بها نیز دچار جهش شده است؛ از جمله در سال 86 که همزمان با جهش 86 درصدی قیمت مسکن، اجاره‌بها در تهران نزدیک 40 درصد افزایش پیدا کرد؛ اما هم‌اکنون، ریزنوسان 5 درصدی قیمت مسکن در سال 95 از یکسو و همچنین روند کاهنده نرخ تورم به زیر 10 درصد از سوی دیگر، باعث شده میزان رشد هزینه اجاره‌نشینی به کمتر از 5 درصد برسد.

افزایش 45 درصدی نرخ های اجاره غیر منطقی است

کیان پور در گفتگو با خبرنگار مسکن  با اشاره به اینکه انتظار ما از بازار اجاره مسکن این است که رشد قیمت ها تک رقمی باشد گفت: در مناطق مرکزی شهر و مناطق با کیفیت بهتر از نظر شهرسازی، تا 45 درصد افزایش نرخ اجاره بها را داشتیم که کاملا غیرمنطقی است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر نرخ اجاره بها به گونه ای افزایش یافته که حداکثر هزینه خانوارها را در ماه به خود اختصاص می دهد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس افزود: دولت باید کیفیت زندگی خانوارها را بالا ببرد و با هر موردی که مشکلات عدیده ای  ایجاد می کند باید برخورد شود.

کیان پور با اشاره به اینکه باید مشوق های مالیاتی پررنگ تر شود گفت:می بایست به مالکانی که نرخ های اجاره خود را براساس نرخ تورم و نه بیشتر افزایش می دهندمشوق مالیاتی اختصاص داده شود .

وی افزود: معافیت های مالیاتی خود می تواند انگیزه مالکان و صاحب خانه ها را برای کاهش نرخ های اجاره چندین برابر کند.

کاهش سودبانکی مهم ترین دلیل افزایش قیمت اجاره

حسام عقبایی در گفتگو با خبرنگار مسکن   گفت: اصلی‌ترین شاخص‌های تعیین اجاره بها در تمام دنیا و حتی کشور ما  قیمت مسکن است.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که قیمت مسکن از سال ۹۲ افزایش نداشته قاعدتا براساس فرمول اقتصادی، اجاره بها نباید افزایش پیدا کند اما از سال ۹۲ به بعد علی رغم اینکه قیمت مسکن افزایش نداشته، ولی اجاره بها هر چند کم در سال‌های قبل هم افزایش پیدا کرده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری افزود: نرخ تورم ، کاهش سود بانکی ، ورود مالکان حرفه ای و اجاره داری خود از مهم ترین دلایل افزایش نرخ اجاره در کشور است.


بر اساس این گزارش رکورد کمترین رشد اجاره‌بها، پس از 11 سال، در کارنامه بازار مسکن در سال 95 ثبت شد. میانگین اجاره بها سال 95 واحدهای مسکونی در تهران، تحت‌تاثیر 5 مولفه ثبات‌ساز، 2 درصد افزایش یافت. هزینه اجاره‌نشینی در فاصله سال‌های 84 تا 92، به‌طور متوسط سالانه 20 درصد رشد پیدا کرد؛ اما از سال 93، مسیر نوسانات اجاره‌بها با چرخش روبه‌رو شد. رکود مسکن و کنترل تورم، مهم‌ترین عوامل مهار رشد اجاره‌بها محسوب می‌شود البته پارسال، وزن بالای اجاره ماهانه  در برابر رهن ، اثر آرامش نسبی اجاره‌بها را برای مستاجران کمرنگ کرد.

بر این اساس یک چرخش در مسیر نوسانات اجاره‌بهای سال 95 در بازار مسکن شهر تهران، باعث شد ضمن ثبت رکورد 11 ساله کمترین رشد در هزینه اجاره‌نشینی، چالش اصلی و قدیمی مستاجرها به حاشیه رود؛ بررسی‌ها از کارنامه یک سال 95 بازار اجاره مسکن حاکی است: متوسط اجاره‌بهای آپارتمان‌های اجاره‌ای در پایتخت، بعد از یک دهه رشد متوسط 20 درصد، سال گذشته تحت تاثیر پنوسان تک‌رقمی برای دومین سال پیاپی، باسقوط نرخ رشد مواجه شد.

آمارهای دفتر اقتصاد مسکن از سامانه‌ رهگیری معاملات اجاره، براساس اجاره‌نامه‌های تنظیم شده در بنگاه‌های املاک نشان می‌دهد: پارسال میانگین بهای اجاره واحد مسکونی در مناطق 22 گانه پایتخت، 2 درصد نسبت به سال 94 افزایش یافت به‌طوری که متوسط اجاره ماهانه یک آپارتمان با مساحت 100 مترمربع (بدون دریافت پول پیش)، از 2 میلیون و 290 هزار تومان به 2 میلیون و 340 هزار تومان رسید. سال 94، برای اولین بار نرخ رشد اجاره‌بهای مسکن، با رشد تک‌رقمی 7/ 9 درصد روبه‌رو شد و سال گذشته، تداوم شیب منفی نرخ رشد، دامنه افزایش را به 2 درصد محدود کرد.


نرخ اجاره بها باید متناسب با درآمد افراد باشد

مظاهریان معاون وزیر راه وشهرسازی در خصوص وضعیت کنونی بازار اجاره مسکن خبرنگار مسکن اظهار داشت: اجاره نشینی به خانوار‌ها کمک می‌کند تا به جای صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید خانه در سال‌های اولیه زندگی، با هزینه کمتر، مسکن اجاره‌ای تهیه کنند و طبق آمار سرشماری سال ۹۵ ، میزان اجاره نشینان به ۳۶.۸ درصد رسیده است که در مناطق شهری رقم قابل توجهی است.


وی افزود: در خصوص اجاره نشینی نکته مهم ، بحث نرخ اجاره بهاست که باید متناسب با درآمد‌ افراد باشد ودر آنصورت ثبات بر بازار حاکم می‌شود.


مظاهریان در پاسخ به این سوال که نرخ اجاره بها چگونه تعیین می‌شود گفت: اجاره بها معمولا بر مبنای تورم سالانه افزایش پیدا می‌کند، همچنین قیمت ملک و نرخ بهره بانکی از مواردی است که بر میزان اجاره بها تاثیر گذار هستند.

امیدی به رونق بازار مسکن نیست

بر اساس این گزارش بر خلاف  آمارهای ارائه شده که نشان دهنده بهبود وضعیت بازار مسکن است صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار مسکن  با اشاره به اینکه امیدی برای رونق بازار مسکن نیست گفت: اصلی ترین عامل رونق در بازار مسکن رونق اقتصادی کشور است که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.

وی در ادامه افزود: در صورتی که رونق اقتصادی به کشور باز گردد بیشترین اثر خود را در حوزه مسکن نشان می دهد.


بدری یادآور شد: در حال حاضر هیچ یک از اقدامات دولت از جمله صندوق پس انداز یکم یا پرداخت تسهیلات نتوانسته است رونق را به بازار مسکن بازگرداند.

براساس این گزارش دولت دوازدهم باید هرچه سریعتر برنامه خود را برای بهبود وضعیت بازار پر تلاطم مسکن ارائه کند.در حال حاضر با ادغام وزارت راه وشهرسازی دولت تمامی برنامه های خود را بر روی بخش حمل ونقل متمرکز کرده است و تا به امروز نتوانسته طرح های را که اعلام کرده از جمله مسکن اجتماعی و مسکن استیجاری به سرانجام برساند.امید است که دولت دوازدهم بتواند این طرح های خوابیده را به مرحله اجرایی شدن برساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۴ تير ۱۳۹۹
سلام اگر می خواد به مستاجران کمک کنید مثل مسکن مهر نشه من ثبت نام کردم پولم نداشتم خانه ها دادن به آنهای چندتا دارند بعضیها خانهاشان به اسم زنهایشان کردن از بعضی ادارت ازخانهای اداره استفاده میکنند ازهرفرستی استفاده میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
ما پارسال خونه کرایه کرده بودیم 5 میلیون رهن و ماهی 700 امسال صاحبخونه میگه رفتم از بنگاه املاک پرسیدم باید 55 میلیون رهن با ماهی 100 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
بسته سیاستی برای اجاره بها مسکن که به قانون تبدیل بشه تا بحال اتفاق نیفتاده چرا معلومه چون ملاکین مملکت زیاده و ممکنه ضرر کنند اینجا فقط مردم بد بخت هستند که زیر دست وپابایدله بشن آیا مهمه نه دو میلیون خونه تولید شده یا بعبارتی دو میلیون خونه احتکار شده وجود داره اونوقت به خاطرملاحظه بعضی ها مردم این همه باید زجر بکشند بیکاری جوانان تورم رکود گرانی تعلیم اختصاصی برای فرزندان مرفه و بالعکس آنهایی که پول ندارن باید آموزش بچه هاشو نو در کنکورفراموش کنند
Iran (Islamic Republic of)
براتمحمد رشید اصفهان
۲۱:۳۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
سلام.خودم بازنشسته نیرو هوایی هستم،۲۵ ساله مستاجرم هنوز نتونستم خانه دار بشم،فقط وفقط اجاره به شرط تملیک میتونه امسال من را نجات بده چون اجاره ای که میدیم جایی برای پس انداز نمیمونه.باتشکر از مسعولین لطفا کاری بکنن که دیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
ازفردامثل افغانیاباید۷۰نفریه خونه رهن کنیم اینارواخراج کنیدتاهمه کارهارواشغال نکردن اینقدرم زیادشدن حقمون میخورن چرادولت رکاری نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
تعیین اجاره بها بی حساب و کتاب ترین کار در مملکت ما شده
طرف شب میخوابه صبح یه نرخ نجومی میذاره
مسئولین هم فقط مواظبن نوشابه و چیپس یک ریال گرون نشه وگر نه تعذیرات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
اگر وزیر مسکن از قشر اجاره نشین با درآمد پایین انتخاب بشه مشکل اجاره نشین ها و بی مسکن ها حل میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
هرچي پس انداز ميكنيم يا تورم يا ركود با يه مشكل اقتصادي مياد و همه رو به باد ميده ظاهرا سودجويان و دلالان كمر به نابودي قشر ضعيف بستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
آقای عقبایی یکبار میفرمایید سود بانکی بالا باعث افزایش اجاره بها شده بار دیگر میفرمایید کاهش سود بانکی دلیل افزایش اجاره بهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
خواهش دولت هيچ كاري نكنه چرا كه باعث گراني قيمت مسكن خود دولت است كه الان باعث افزايش نرخ اجاره ميشود دولت فقط به فكر سود جويان و بانكها مي باشد كه عامل اصلي كمر شكن شدن قشر ضعيف مي باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
تو کشوری که هیچ چیز ثباط نداره قیمتها هرروز بالا میره وهرننه قمری هرکاری که دلش میخواد میکنه انتظار از صاحبخانه ها اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
جابر
۱۳:۴۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
این چه وضعی هست تو مملکت . اون از وام ازدواج ....... اون از وام وحشتناک بانک مسکن ..... اینم از وضعیت اجاره ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
در برخی مواقع مستاجران جز اقشار ضعیف یا متوسط نیستن بعضی ادم ها ترجیح میدهن خانه نخرن ودر خانه های مختلف با هزینه کمتر ساکن شون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
خدا کنه ی روزی برسه که هیچ بی خانمانی وجد نداشته باشه و همه خونه دار بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
بایداز مالکانی که بیش از یک خونه دارن مالیات سنگینی گرفته شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
تو رو خدا یه فکری به حال مستاجرها بکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
مشکلات مستاجران کی حل میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
ای روزگار
چه کردی با ما
خوشا به حال هر کسی که خونه پدر و مادرش هست و اجاره نمیده
کلی هزینه سالانه بابت اجاره میدیم
گرانی مسکن ما را از خرید خانه نا امید کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
امیدوارم هرچه زودتر اجاره بها کاهش پیدا کنه و ی روز ماهم خونه دار شیم
یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
کرایه خونه خیلی زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
خیلی اجاره بها زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
دلالان بازار مسکن بدون توجه به مستاجر هرروز اجاره بها رو بالا می برن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۵۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
تولیدمسکن.استیجاری.توسط.دولت.شروع.شود.

سوداگران.بارکودفعلی.بازارمسکن.ادب.میشوند
Iran (Islamic Republic of)
اشنا
۱۰:۴۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
یکعده.زیادی

یادشان.رفته.یک.روزی.مستاجربودند
امروز.بیرحم.شده.اند
-
علی
۱۰:۴۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
سلام
واقعا قیمت رهن و اجاره سر به فلک کشیده. ماهی حداقل 500 هزارتومان اجاره منزل اندازه حقوق یکماه یک کارگره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
سلام
قشرضعیف.و.جوانان.گرفتارسودجویان بازارمسکن میباشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
من که حقوق ماهيانم 1500000 هست چرا اجاره شده 600000
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
همه مجبور میشن بروند خانه بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
اجاره به شرط تملیک. البته شروع ساخت وساز مسکن با توجه به شرایط اقلیمی و فضای آزاد با بررسی جدیدترین سیستم های خانه های پیش ساخته 100% هم شغل جدید ایجاد میکند ؛ هم رکود مسکن شکسته میشود و هم معضل اجاره نشینی حل میشود.
آخرین اخبار