کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

خرید سامانه موشکی اس 400 از سوی ترکیه اهرم فشاری برای ناتو است

فراهانی گفت: روابط استراتژیک ترکیه و روسیه به سطحی رسیده که این سطح امنیتی در حال تبدیل شدن به یک اتحاد استراتژیک است.

خرید سامانه موشکی اس 400 از سوی ترکیه، اهرم فشاری برای ناتو استابراهیم فراهانی کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو باخبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مذاکرات خرید سامانه‌های موشکی اس 400 ترکیه و روسیه اظهار داشت: گرایش آنکارا پس از کودتای نافرجام و اختلافاتش با ناتو نسبت به شرق بیشتر شده و به دنبال آلترناتیوی برای شکستن قدرت ناتو و حفاظت از امنیت ترکیه در برابر چالش‌های خارجی است.

فراهانی با بیان اینکه گرایش ترکیه به سمت شرق با توجه به نیازهایشان و براساس نظریه نو واقع‌گرایی و تغییر ساختار خاورمیانه صورت می‌گیرد، افزود: تغییر ساختار خاورمیانه نگاه بسیاری از کشورها به شرق و مخصوصا روسیه را افزایش داده است.

وی تصریح کرد: خرید اس 400 از روسیه به مبلغ 2.5 میلیارد دلار قراردادی است که اگر عملیاتی شود با نظام و سیستم امنیتی ناتو در تضاد خواهد بود.

کارشناس ترکیه با اشاره به اینکه سامانه پاتریوت مخصوص ناتو بود که در سال 2015/16 از ترکیه خارج شد و اکنون خرید سامانه اس 400 توسط آنکارا اهرم فشاری به ناتو است.

فراهانی با بیان اینکه روابط استراتژیک ترکیه و روسیه به سطحی رسیده که در حال تبدیل شدن به یک همکاری امنیتی و استراتژیک است، خاطرنشان کرد: ساختار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ترکیه که ساختاری غربی است به مرحله شرقی شدن رسیده و این موضوع زنگ خطری برای ناتو است.

وی گفت: ترکیه با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خود توان برقراری توازن بین دو جبهه غرب و شرق را دارد؛ اما برقراری این توازن به مدیریتی هوشمندانه احتیاج دارد تا اشتباهی صورت نگیرد. اگر غرب از جانب ترکیه احساس خطر کند برای تغییر دولت در ترکیه دوباره دست به کار می‌شود.

انتهای پیام/

ترکیه به دنبال آلترناتیوی برای شکستن قدرت ناتو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار