در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کامل‌ترین موارد فقهی برگرفته از مذهب جعفری است

بی‌نظیرترین و کامل‌ترین موارد فقهی در جهان اسلام برگرفته از علم، فکر و مبانی امام جعفر صادق (ع) بوده‌است.

 حجت السلام والمسلمین ابراهیم بهاری در گفتگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛پیرامون شهادت امام صادق (ع) گفت: وجود ائمه معصوم (ع) در تعبیرات روایی ما نور واحد هستند، یعنی الگویی کامل ازطرف خداوند معرفی شده اند، که ما به رشد و تعالی کامل برسیم. در میان ائمه (ع) هر کدام یک فرصتی را پیدا و دریک برهه‌ای از زمان براساس دوره امامت و رسالشان وظایفی را پیاده کردند.

وی ادامه داد : امام صادق (ع) به عنوان بنیانگذار تفکر فقه جعفری در جامعه اسلامی است و تمامی آنچه که لازم بوده را برای رشد و تعالی یک انسان در ابعاد مختلف بیان کرده‌اند.

 

این کارشناس مذهبی بیان کرد: مکتب امام صادق( ع) عالی‌ترین، بی‌نظیرترین و کامل ترین موارد فقهی را در درون خود دارد. مذاهب موجود در جهان اسلام به نحوی متاْثر از علم، فکر و مبانی امام صادق (ع) بودند و تا امروز که ما از آن دانش بهره‌مند می‌شویم. می‌توانیم اینگونه بگوییم که امام صادق (ع) بهترین فرصت را داشت بهترین شاگردان را تربیت کند و بهترین علوم را در جامعه گسترش دهد.

 

حجت السلام والمسلمین بهاری در خصوص نامگذاری امام صادق (ع) اظهار داشت: دلیل نامگذاری وجود مبارک حضرت (ع) را به نام صادق عامل موضوعی است که بعد از جریان «جعفر کذاب» در دوره امام حسن عسگری (ع) و پس از شهادت ایشان به وجود آمد و برای اینکه تفکری غلط در جامعه ایجاد نشود،‌ نام حضرت را جعفر صادق گذاشتند و اما دلیل دوم این است که معنی صادق بودن در کنار نام حضرت (ع) آنچه را که مخالفان را برای مناظره می‌آمدند به این حقیقت می‌رسیدند که جز صداقت در وجود مبارک امام صادق (ع) چیزی بروز نمی‌کند، زمانی که از حضور ایشان خارج می‌شدند این بیانات را مطرح می‌کردند، که امام وارث علمی نبیین‌ حجت رب‌العالمین‌ هستند.

 

این سخنران مذهبی در خصوص نامگذاری شیعه جعفری اظهار داشت: با وجود مبارک حضرت امام صادق (ع) فرصتی پیدا شد که در دوره زوال بنی‌امیه و آغازین دوره بنی‌عباس علم حقیقی شیعه گسترده‌ شود. امام صادق در طول سه دهه تمامی ابعاد فقهی‌، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی درون قرآن کریم را با تمام تفسیر کامل در جامعه پیاده کردند و نیز در سیاست‌های کلی زندگی بشری را بیان کند. به همین خاطر امام صادق (ع) همه مبانی اسلام را به معنی کامل پیاده کرده و ما به عنوان مکتب جعفری معروف شده‌ایم.

 

حجت السلام والمسلمین بهاری در پایان افزود: این سوال مطرح می‌شود که 5 امام قبلی چرا این کار را نکرده‌اند؟ پاسخ این است در دوره اما‌مت امام‌ علی (ع) تا امام حسین (ع) دوره تثبیت‌ دین است البته در دوره امامت‌ امام سجاد (ع) خفقان‌ از جهت بین‌امیه به وجود آمد و در دوره امامت‌ امام باقر (ع) کارهایی در این زمینه انجام شد تا قدم‌های اصلی را امام صادق برمی‌دارند. به همین خاطر زمانی که شما مجموعه‌ای از روایات کتب فقهی‌ را بررسی‌ می‌کنید، بیشتر صحبت‌ها از جانب امام صادق (ع) و امام باقر (ع) است.

 

انتهای پیام/

 

امام صادق (ع) نمونه‌ای کامل از جامعه اسلامی را ترسیم کردند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار