مشهد؛

افزایش مراجعان مستمر اهدای خون در خراسان رضوی

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی از افزایش مراجعان مستمر اهدای خون در سه ماهه ابتدایی امسال در استان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛افزایش مراجعان مستمر اهدای خون در خراسان رضوی دکتر سید حمید رضا اسلامی امروز در نشست خبری که مناسبت ۹ مرداد روز ملی اهدای خون و سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران برگزار شد، گفت: طرح کرامت خون در ایام دهه کرامت و هفته ملی اهدای خون از ولادت حضرت معصومه (س) تا ولادت امام رضا (ع) در خراسان رضوی اجرا میشود.

وی افزود: سازمان انتقال خون ایران که از نهم مرداد سال 53، کار خود را آغاز کرده وظیفه بسیار بزرگی را در امر خونرسانی برعهده دارد و همه ساله شاهد افزایش آمار اهداکنندگان بودهایم.

اسلامی ادامه داد: انتقال خون  و اطلاع رسانی آن از اعمال خیر محسوب می شود. در سال گذشته ۳۳۲ هزار و ۷۸۳ کیسه خون و از آن، فراورده دریافت کردیم و به بیمارستان ها و اتاق عمل ها و بخش های دیگر منتقل کردیم. مقدار زیادی هم پلاسما برای بیماران تالاسمی و هموفیلی ارسال کردیم. ۵۰ درصد داروهای این بیماران خاص از پلاسمای فراورده ی خونی خودمان است. پارسال ۱۸۳ هزار و ۴۵۱ نفر مراجعه کننده داشتیم که ازین تعداد، ۱۳۷ هزار و ۹۹۷ نفر یعنی ۷۷ درصد خون گیری کردیم. و نسبت به سال ۹۴ یک درصد افزایش داشته ایم.

وی تاکید کرد: ما بر سلامت خونی که به بیمارستان‌ها و مراکز ارسال می‌کنیم تاکید داریم و در حال حاضر استاندار‌های انتقال خون کشورمان از آمریکا هم بالاتر و در سطح اروپا هستیم،تقیّد به مسایل مذهبی و بررسی و غربالگری دقیق سازمان انتقال خون، دلایل آمار بالای انتقال خون کشور ماست.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی و فعالیت‌های خبری در این زمینه گفت: ما تا ۳ ماه از افرادی که به کشور‌های دارای بیماری‌های خاص سفر کردند، خون نمی‌گیریم. نتیجه‌ی همه‌ی این فعالیت‌های ما و شما موجب شده که حتی یک مورد عمل کنسلی به دلیل نبود خون و فراورده‌های آن، نداریم.

اسلامی گفت: ما از نظر امکانات ساختمانی در محدودیتیم. چندین بار هم اعلام کردیم. این امکاناتی که در اختیار ماست، مربوط به ۲۰ سال پیش است. ۲ بار تابلوی برق اطلاع رسانی ما به دلیل مصرف برق، دچار حریق شده است.

وی با تاکید بر تولید بیش از ۳۳۲ هزار کیسه خون در سال، ادامه داد: مسوولین باید از نظر محل و بودجه، بیش تر به فکر سازمان انتقال خون باشند. دانشگاه های علوم پزشکی به ۶ مرکز تبدیل شده اما سازمان ما هم چنان به همه ی مراکز علوم پزشکی خون منتقل می کند.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان افزود: حدود ۸ سال است در مشهد کلنگ ساختمان جدید انتقال خون در سناباد زده شده؛ اما فقط ۳۴ درصد پیشرفت داشته است. پارسال ۵ میلیارد تومان بودجه به این سازمان تخصیص داده شد که فقط ۲۰۰ میلیون تومان به ساختمان سناباد تعلق گرفت. با این سیستم بودجه ای، حدود ۲۰‌ سال دیگر ما ساختمان جدید انتقال خون را افتتاح می کنیم.

اسلامی با اشاره به هزینه‌های سنگین سازمان انتقال خون، گفت: در بین تمام ساختمان‌های اداری مشهد، از همه کم‌تر به این سازمان توجه می‌شود. در واقع تا کسی از نزدیکان مسوولین در وضعیت خیلی بد در اتاق عمل نباشد، متوجه اهمیت قضیه انتقال خون نمی‌شوند.


وی درباره‌ی سلامتی جسمانی افرادی که خون اهدا می‌کنند، گفت: اهدا کنندگان مستمر ما، از دیگر افراد جامعه خیلی سالم ترند. چرا که خون بدن آن‌ها مدام در حال گردش و بدن در حال تولید گلبول‌های قرمز و خون تازه است.


مدیر کل سازمان انتقال خون استان افزود: پارسال ۳۷ هزار و ۶۷۸ نفر اهدا کننده ی با سابقه داشتیم که نسبت به سال ۹۴ حدود ۶ درصد افزایش داشته است. اهدا کنندگان بار اولی ما نسبت به سال ۹۴ با ۶ درصد کاهش، ۲۸ هزار و ۳۲۰‌نفر بودند که این باعث امیدواری است.

اسلامی ادامه داد: ۹۴ درصد اهدا کنندگان مرد اند و این از ضعف های باور اجتماعی ماست که بانوان ممکن است از اهدای خون، دچار کم خونی شوند. در بسیاری از کشور های پیشرفته اهداکنندگان خانم و آقا برابرند. اما در ایران دریافت کنندگان خون زن و مرد با هم برابرند.

وی بیان کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه طب انتقال خون، توجه ویژه ای به اهدای خون زنان دارند؛ به عنوان مثال در انگلستان و فرانسه آمار آنان به ۵۰‌ درصد می رسد و یا حتی کشوری مثل سریلانکا توانسته با برنامه ریزی درست، آمار اهدای خون زنان را به ۳۰ درصد برساند. این در حالیست که در ایران فقط ۶ درصد بانوان خون اهدا می کنند.

وی گفت: سال گذشته بیش از ۲۶۶ هزار کیسه خون به مراکز درمانی ارسال کردیم. ۴۶ هزار و ۳۵۸ کیسه خون به مراکز داخل استان و ۴۷۸ کیسه خون به پایگاه های خارج استان ارسال شده است.



مدیر کل سازمان انتقال خون استان اضافه کرد: از نظر گروه خونی پارسال بیش ترین اهدا کنندگان از گروه های مثبت با O ۲۹ درصد، A با ۲۶ درصد، B با ۲۴ درصد و AB با ۸ درصد و از گروه های منفی O ۵ درصد، A با ۴ درصد، B با ۳ درصد و AB با یک درصد بوده است.

 

در دسته بندی گروه سنی بیش ترین اهدا کنندگان جوانان در رده ی سنی ۲۰ تا ۴۰ سال، ۶۶ درصد اهدا کنندگان بودند. ۴۱ تا ۵۵ سال ۳۰ درصد، ۵۶ تا ۶۵ سال هم ۴ درصد اهداکنندگان بودند.


دکتر اسلامی گفت: از میان مراکز درمانی دولتی مشهد، بیمارستان امام رضا (ع) بیشترین دریافت کنندهی خون با ۵۶ هزار و ۹۸۹ کیسه خون در سال گذشته بوده که با مدیریت هموویژلانس توانسته نسبت به سال ۹۴ کم تر استفاده کند. بیمارستان قایم با ۴۶ هزار و ۷۱۲ کیسه خون دریافت کرده که نسبت به سال ۹۴ افزایش داشته است. بیمارستان دکتر شیخ با دریافت بیش از ۱۹ هزار کیسه خون، روند افزایشی نسبت به سال ۹۴ داشته و بیمارستان واسعی سبزوار هم با روند افزایشی نسبت به سال ۹۴، نزدیک به ۹ هزار کیسه خون دریافت کرده است.

وی افزود: از مراکز درمانی غیر دولتی مشهد، بیمارستان رضوی سال گذشته ۱۵ هزار و ۸۱۵ کیسه خون دریافت کرده که نسبت به سال ۹۴ کاهش داشته است. پس از آن مرکز قلب و عروق جواد الائمه بیش از ۴۳۰۰ کیسه خون، مهر حضرت عباس بیش از ۴ هزار مورد، حکیم نیشابور بیش از ۳۸۰۰ مورد و موسی ابن جعفر بیش از ۳۴۰۰ کیسه خون دریافت کرده اند.
مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی در ادامه از افزایش آمار و ارقام اهدای خون امسال خبرداد و گفت: در سال ۹۶ سه ماهه اول ۴۶ هزار و ۹۰۳ مراجعه کننده داشتیم که نسبت به همین بازه زمانی سال ۹۵ حدود ۶ درصد افزایش مراجعه کننده داشتیم. از این تعداد ۳۶ هزار و ۲۸۷ نفر خون گیری شدند و تعداد اهداکنندگان مردودی نسبت به پارسال کاهش یافته است.



اسلامی ادامه داد: امسال ۱۸ هزار و ۸۴۳ مورد اهدا کننده ی مستمر داشته ایم که نسبت به زمان مشابه پارسال ۱۴ درصد افزایش داشته اند. با سابقه هایمان بیش از ۱۰ هزار نفرند که باز هم ۱۹ درصد افزایش داشته و بیش از ۷۳۰۰ مورد بار اولی داشتیم که ۴ درصد رشد داشته اند.



وی گفت: سال ۹۶ در تولیدات فراورده های خونی ۸۸ هزار و ۳۹۸ مورد تولید داشتیم که ۱۴ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل با روند افزایشی رو به رو بودیم. و در گروه های خونی مثبت ۸۸ درصد و منفی ۱۲ درصد دریافت داشته ایم.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان افزود:  هم چنین در رده بندی سنی اهدا کنندگان خون، سنین ۲۰ تا ۴۰ سال ۶۶ درصد، ۴۱ تا ۵۵ سال ۳۰ درصد و ۵۶ تا ۶۵ سال ۴ درصد اهدا کننده بودند.



انتهای پیام// م. ط

 

 

 

 

 

اجرای طرح کرامت خون در ایام دهه کرامت و هفته ملی اهدای خون در استان

 

 
 
 
 

 

اجرای طرح کرامت خون در ایام دهه کرامت و هفته ملی اهدای خون در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.