منابع نزدیک به کاخ سفید خبر دادند:

سرخوردگی تیلرسون و مک‌مستر از نابسامانی اوضاع دولت ترامپ

بر اساس گزارش‌هاف وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» از فقدان استقلال کاریشان در دولت این کشور به شدت ناراضی هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ برخی منابع نزدیک به کاخ سفید اعلام کردند ناامیدی در میان مقامات مسئول سیاست خارجی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، افزایش یافته است؛ زیرا این افراد نسبت به کارآمد بودن برخی سیاست‌های دولت و شکست بوروکراسی تردید دارند. آنها همچنین از اینکه در انجام کار خود استقلال ندارند، شکایت می‌کنند.

این منابع در این باره توضیح دادند: اختلاف نظر و درگیری میان ملی‌گرایان بر سر حمایت از نقش سنتی آمریکا در رهبری جهان و هواداری از «آمریکا در اولویت» بوجود آمده است.

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا، به نزدیکانش گفته اگر بتواند تا یک سال دیگر در این پست باقی بماند، خوش شانس بوده است. وی حتی در موضوع توافق هسته‌ای ایران و بحران دیپلماتیک قطر نیز با ترامپ هم عقیده نیست.

دو مقام آگاه دیگر نیز اظهار داشتند ژنرال «رابرت مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، از آشفتگی و نابسامانی سیاست‌گذاری‌های مهم و کلیدی دولت ناراضی است.

رکس تیلرسون از اینکه در وزارتخانه تحت امر خود استقلال نداشته و برای اداره آن از اختیار عمل کافی برخوردار نیست، سرخورده شده است. یک منبع آگاه به رویترز گفت خبر موثقی درباره احتمال جدایی تیلرسون از تیم ترامپ نشنیده است؛ اما به نظر می‌رسد اوضاع در دولت ترامپ نه تنها بهتر نمی‌شود؛ بلکه هر روز به سمت بدتر شدن پیش می‌رود.

بخشی از اختلاف نظر میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید، به توافق هسته‌ای ایران مربوط می‌شود. وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای اعلام کرد. این موضوع مورد خوشایند ترامپ قرار نگرفت و با تشکیل یک کارگروه جدید، عده‌ای را مسئول بررسی پایبند نبودن ایران به توافق هسته‌ای کرد. سپس تیلرسون را از این تیم بررسی کنار گذاشت.

دخالت‌های ترامپ و «استیو بانون»، استراتژیست ارشد کاخ سفید، موجب بروز جدال میان دولت و وزارت خارجه شد.

یک منبع به رویترز اعلام کرد: تیلرسون معتقد است کارکنان کاخ سفید نباید اجازه یابند سیاست‌های اعضای کابینه را بازبینی کنند و با آنها رویکردی خصمانه داشته باشند.

سخنگوی تیلرسون خبر مربوط به کناره‌گیری احتمالی وی و یا کلافگی وزیر خارجه از شرایط موجود را تکذیب کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: او دلایل زیادی برای ادامه کار دارد که تمام آنها برای آمریکا مهم هستند.

سخنگوی تیلرسون اختلاف نظر وی با ترامپ بر سر موضوع ایران را نیز تکذیب کرد و گفت: من اختلاف نظرات را به وجود بحران و تنش تعبیر نمی‌کنم. برای توسعه سیاست‌های عمومی باید بحث و تبادل نظر کرد.

 

انتهای پیام/

سرخوردگی مقامات مسئول سیاست خارجی آمریکا از دولت ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار