باقری مطرح کرد؛

وجود 15 هزار پرونده قضایی در حوزه سلامت اجتماعی/ خشونت، رتبه اول آسیب های اجتماعی در کشور را دارا است

مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: در حال حاضر 15 میلیون پرونده قضایی در خوزه سلامت اجتماعی داریم و 23 تا 24 درصد از مردم به یکی از آسیب های روانی یا اجتماعی مبتلا هستند.

وجود 15 هزار پرونده قضایی در حوزه سلامت اجتماعی/ خشونت، رتبه اول آسیب های اجتماعی در کشور دارا استبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر باقری مدیر کل بهزیستی استان تهران در دوازدهمین نشست تخصصی گفتگوی اجتماعی با موضوع سلامت اجتماعی و ضرورت آن در جامعه که امروز(سه شنبه) برگزار شد، با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی متولی مداخله در حوزه آسیب های اجتماعی گروه های خاص جامعه شامل زنان، معلولان، سالمندان و کودکان است، اظهار داشت: در بند ج ماده 95 برنامه ششم، دولت مکلف شد تا سلامت اجتماعی را در سکونتگاه های غیر رسمی توسعه دهد و در این راستا حتی باید تسهیلات تشویقی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شود تا در این حوزه سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در بحث سلامت اجتماعی  3 نگاه وجود دارد، ادامه داد: اولین نگاه سلامت اجتماعی باید در قالب مؤلفه های اجتماعی تعریف شود تا منجر به ارتقای سلامت اجتماعی شود، دومین مورد اینکه با توجه به تعریف سلامت جهانی بعد اجتماعی، روانی و معنوی در حوزه سلامت اجتماعی نیازمند اهمیت و توجه است و آخرین مورد اینکه سلامت اجتماعی به منزله جامعه سالم است که در نهایت موجب ارتقای کیفیت زندگی می شود.

باقری اضافه کرد: بهزیستی نگاهی فراتر از نگاه تک بعدی به سلامت دارد و به طور کلی فلسفه سلامت اجتماعی زمانی اتفاق می افتد که آسیب ها کمتر شود، سطح سلامت مردم ارتقا یابد و مردم از زندگی لذت بیشتری ببرند.

مدیر کل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه اگر سطح سلامت اجتماعی مردم کاهش یابد در بعد انسانی هزینه های زیادی را برای آن ها ایجاد می کند، تصریح کرد: در حال حاضر 15 میلیون پرونده قضایی در این راستا داریم و 23 تا 24 درصد از مردم به یکی از آسیب های روانی یا اجتماعی مبتلا هستند، همچنین خشونت در کشور رتبه اول را دارا است که این امر نشان دهنده وجود اختلال در حوزه سلامت اجتماعی و روانی است، تا جایی که مقام معظم رهبری در این امر ورود پیدا کرده و فرمودند که ما در حوزه سلامت اجتماعی 20 سال عقب هستیم و اگر ایران را دوست دارید تلاش کنید تا آسیب های اجتماعی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه همه ما ریشه اعتیاد، بزهکاری، جرم و جنایت را فقر می دانیم که این خود یک نگاه پایه و سطحی است، افزود: تمام موضوع به فقر ختم نمی شود، رسول اکرم(ص) در این رابطه می فرماید، برای امتم تنها به خاطر فقر ناراحت نیستم و علاوه بر آن از سوء تدبیر و نداشتن برنامه برای کاهش اثرات آن نگران هستم. بنا بر این فرمایش، آن چه که کشورها به وسیله نگاه دور اندیشانه، تدبیر، نگاه نرم افزاری به جای سخت افزاری به آن دست یافته اند، بر اساس نگاه سلامت محور بوده است.

باقری عنوان کرد: اقشار آسیب پذیر جامعه شامل کودکان، سالمندان، معلولان و زنان هستند که این افراد را باید با نگاه مثبت دید زیرا آن ها گوهرهایی هستند که باید حفظ و سلامت اجتماعی آنان روان سازی شود.

مدیر کل بهزیستی استان تهران خاطر نشان کرد: گاهی برخی افراد به دلیل عدم بضاعت جسمی، روانی و مالی نتوانسته اند در جامعه خود را نشان دهند، بنابراین باید برنامه ها طوری طراحی و اجرا شود تا مانع افرادی نشوند که دسترسی به این توانایی ها ندارند و باید فرصت های اجتماعی و روانی برای آن ها ایجاد و مسیر پیشرفت برای این اشخاص فراهم شود.

وی تأکید کرد: باید در راه توسعه سلامت اجتماعی همه دستگاه ها و مردم همکاری کنند و یک نگاه جدیدی ایجاد شود.در این راه رسانه ها و خبرگزاری ها نقش مهمی دارند تا از این طریق نگاه مردم به سلامت اجتماعی تغییر کند.

باقری در پایان اذعان کرد: امروزه در استان تهران افرادی هستند که معلولیت فرزندان خود را به دلیل نگاه جامعه پنهان می کنند، در حالی که معلولان توانایی های زیادی دارند و معلولیت آن ها محدودیت به حساب نمی آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار