ایندیپندنت؛

دولت انگلیس مجوز قرارداد تسلیحاتی با عربستان را پس از حمله ائتلاف سعودی به مجلس عزاداری در یمن صادر کرد

ایندیپندنت نوشت دولت انگلیس 6 ماه پس از حمله خونین ائتلاف سعودی به یک مجلس عزاداری در یمن، مجوز امضای قرارداد 238 میلیون پوندی تسلیحاتی با ریاض را صادر کرد.

دولت انگلیس مجوز قرارداد فروش سلاح به عربستان را پس از حمله خونین ائتلاف سعودی به مجلس عزاداری در یمن صادر کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی ایندیپندنت با انتشار گزارشی نوشت: دولت انگلیس 6 ماه پس از حمله خونین ائتلاف متجاوز سعودی به یک مجلس عزاداری در یمن که به کشته شدن 140 نفر انجامید، مجوز امضای یک قرارداد تسلیحاتی به ارزش 238 میلیون پوند را با ریاض، صادر کرد.

رایزن تحریم‌های سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت، اظهار داشت حملات هوایی سال گذشته به یک مجلس عزاداری در صنعای یمن و کشتار افرادی که به یاری قربانیان شتافته بودند نقض قوانین بین‌المللی بوده است. این حمله یکی از خونبارترین حملات از زمان آغاز تجاور ائتلاف سعودی به یمن بوده است.

در ادامه گزارش به نقل از گاردین آمده است: بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس، شش ماه پس از این حمله مرگبار به لیام فاکس، وزیر تجارت خارجی این کشور، توصیه کرد مجوز امضای قرارداد تسلیحاتی را با نیروی هوایی عربستان سعودی صادر کند؛ تجهیزاتی که احتمال می‌رفت از آن‌ها علیه یمنی‌ها استفاده شود.

اطلاعات گردآوری شده از سوی پویش مبارزه با تجارت تسلیحاتی نشان می‌دهد از زمان حمله خونبار ائتلاف سعودی در 8 اکتبر سال 2016 میلادی تا اواخر ماه مه سال جاری دولت انگلیس مجوز صادرات تسلیحات -از جمله مجوز فروش قطعات جنگنده‌ به ارزش 263 میلیون پوند و همچنین مجوز فروش بمب و موشک به ارزش 4 میلیون پوند- را صادر کرده است.

این در حالی است که اطلاعات به دست آمده شامل تجهیزات نظامی که طبق 25 قرارداد تسلیحاتی علنی میان عربستان و انگلیس به ریاض فروخته شده‌اند، نمی‌شود.

 جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی مهرماه 1395 خورشیدی، یک مراسم عزاداری را که در سالنی در جنوب صنعا در حال برگزاری بود، هدف قرار دادند. بر اثر این حمله وحشیانه، 140 نفر کشته و صدها تن زخمی شدند. این حمله به عنوان یکی از مرگبارترین حملات ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمنی‌ها شناخته می‌شود.

ائتلاف متجاوز سعودی از سال 2015 میلادی با بمباران بیمارستان‌ها و مدارس یمن بسیاری از غیرنظامیان را به خاک و خون کشیده است. مهرماه سال 1395 جنگنده‌های سعودی مجلس ترحیمی را در شهر صنعا مورد هدف قرار دادند. شمار کشته شدگان این جنایت حدود 900 نفر اعلام شد. سازمان دیدبان حقوق بشر این حمله را جنایت جنگی خوانده است.با وجود این، کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس با نادیده گرفتن این جنایت‌ها همچنان به امضای قراردادهای چندمیلیارد دلاری تسلیحاتی با این کشور ادامه می‌دهند. 

 

انتهای پیام/

 

صدور مجوز امضای قرارداد تسلیحاتی انگلیس و عربستان پس از حمله ائتلاف سعودی به مجلس عزاداری در یمن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار