آموزش‌ و‌ پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

آمادگی کامل برای برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در کشور/ نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی تشدید می‌شود

آموزش و پرورش در هفته گذشته با رویدادهای متعددی مواجه بوده که به برخی از این موارد در ادامه اشاره می شود.

آمادگی کامل برای برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲، ۰، ۱، ۷ در کشور/ نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی تشدید می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آمادگی کامل برای برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در کشور، نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی تشدید می‌شود، دلایل عدم حضوردانش آشتیانی در کابینه دوازدهم، احیای نام «مریم میرزاخانی» در پژوهش سرای دانش آموزی، مشکل سند تحول بنیادین، نبود زیرساخت‌ها است، رتبه‌بندی مدارس غیردولتی از اول مهرماه، مدال طلا و نقره سهم دانش آموزان ایرانی از المپیاد ریاضی و اجرای طرح سنجش نو‌آموزان پیش‌دبستانی در مراکز مجوزدار‌ از جمله مهم ترین رویدادها درهفته گذشته محسوب می‌شود.

آمادگی کامل برای برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در کشور
حمیدرضا عظمتی مدیراجرایی و سخنگوی رسمی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ با بیان اینکه در سال ۲۰۱۲ تیم اعزامی کشور این پیشنهاد را مطرح کردند، عنوان کرد: در سال ۲۰۱۳ با توجه به درخشش ایران و بررسی‌های انجام شده یا این میزبانی موافقت شد و در سال ۹۵ دولت بودجه را به آموزش و پرورش برای این امر اختصاص می‌دهد.

وی افزود: در واقع مجری و میزبان اصلی آموزش و پرورش است و کار گروهی در حوزه معاونت پشتیبانی ایجاد شد که ۱۰ کارگروه مختلف با ۱۰ ماموریت مهم تشکیل شد که مهم‌ترین آن‌ها شامل کمیته تشریفات، فنی و حفاظت است.

سخنگوی کمیته المپیاد کامپیوتر ۲۰۱۷ تصریح کرد: کمیته‌ها و گروه‌های شکیل شده در قالب سه گروه تقسیم بندی شدند که شامل آموزش و پرورش، مرکز ملی استعداد‌های درخشان، اساتید و اعضایی هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی  همچنین اساتیدی از دانشگاه صنعتی شریف است.

عظمتی بیان کرد: فعالیت گسترده‌ای برای اجرای مسابقات انجام شده و با آمادگی کامل از روز شنبه آغازگر این رویداد بین المللی هستیم و این دوره جز پر تعدادترین مسابقات بوده و ۸۵ کشور در قالب تیم‌های چهارنفره در المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ شرکت خواهند کرد و این دوره شاهد حضور کشور فلسطین نیز هستیم.

نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی تشدید می‌شود
مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در خصوص روند نظارت بر عملکرد مدارس و مراکز غیر دولتی اظهار کرد: نظارت ها در مجموع رضایت مندی عمومی در پی داشته است و امسال به واسطه تفویض اختیار این مساله به مناطق و ناحیه ها واگذار شده البته شورای نظارت مرکزی تشکیل شده تا از نزدیک موضوعات را بررسی کنیم و نقش شورای موسسان در قانون جدید پر رنگ شده و وظیفه پاسخگویی به مسائل پرورشی و آموزشی را بر عهده دارد.

گرد با اشاره به اینکه تخلف در حوزه شهریه به حداقل ممکن رسیده است، تصریح کرد: در حوزه فعالیت های فوق برنامه نظارت جدی خواهیم داشت و برخی موسسان به میزان افزایش شهریه مدارس اعتراض داشتند اما به دلیل استفاده از نرم افزار فضایی برای شکایت در نظر گرفته شد که بعد از تصویب نهایی مشکلی وجود نداشته باشد.

وی گفت: نظارت در حوزه مراکز آموزشی هم داریم و این مراکز چنانچه مجوز لازم از آموزش و پرورش کسب نکرده باشد به مراجع ذیصلاح معرفی خواهد شد چون مراکز باید مجوز دار باشد متناسب با مصوبات آموزش و پرورش فعالیت کنند.

احیای نام «مریم میرزاخانی» در پژوهش سرای دانش آموزی
عباسعلی باقری مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه نیروی انسانی و توان ذهنی ثروت و منابع ملی یک کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: کشورهایی ثروتمند هستند که توان ذهنی بالایی دارند و در شرایطی که این توانایی به مهارت تبدیل شوند ارزشمند است.

وی تصریح کرد: نامگذاری پژوهش سرای دانش آموزی (مرکز نوآوری و خلاقیت) در خیابان ایران زمین تهران به اسم مریم میرزاخانی به دلیل این بود که وی در مناطق ۲و ۶ تحصیل می کرد و بعد از فوت وی تصمیم گرفتیم نامش را برای احیای یاد و شیوه فعالیتش در دانش آموزان در این مرکز خلاقیت جاودانه کنیم.

دلایل عدم حضوردانش آشتیانی در کابینه دوازدهم
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش درباره حضورش در کابینه دوزادهم اظهار کرد: به آقای روحانی دلایلم را گفته‌ام که به چه علت در کابینه دوازدهم حضور نخواهم داشت.

وی درباره استخدام نیرو‌های قراردادی که بیش از ۱۵ سال سابقه دارند، گفت: قبلا بار‌ها اعلام کرده‌ایم که استخدام از طریق آزمون استخدامی انجام می‌شود، زیرا نیروی انسانی برای ما اهمیت دارد و افراد باید از طریق آزمون استخدامی و اخذ صلاحیت‌های لازم وارد نظام تعلیم و تربیت شوند.

وی در مورد وضعیت استخدام نیرو‌های قراردادی گفت: همانطور که قبلاً هم به این مورد اشاره شده بحث نیروی انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است و نیرو‌های قراردادی می‌توانند از طریق آزمون استخدامی برای ورود به آموزش و پرورش و استخدام خود اقدام کنند.

رتبه‌بندی مدارس غیردولتی از اول مهرماه
حسن مسعودی مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: فعالیت مدارس غیردولتی باعث کاهش تصدی گری دولت در آموزش و پرورش شده و اکنون قریب به ۲۰۰هزار نفر در این مدارس فعالیت دارند.
مسعودی با بیان اینکه ۷۵درصد از موسسان مدارس غیردولتی دارایی تحصیلات عالیه هستند، تصریح کرد: بخش عمده ای از کارکنان سابقه کاری طولانی در عرصه آموزشی دارند همچنین معلمان عمدتا از تحصیلکرده های دانشگاهی هستند.

مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی با بیان اینکه ۶۰درصد از اولیای دانش آموزان مدارس غیردولتی کارمند دولت هستند، عنوان کرد: عمده مدارس غیردولتی در راستای عمل به اهداف خود موفق ظاهر شدند و نتایج و آمار گواه این مساله است.

مسعودی از درجه بندی مدارس غیردولتی یا شروع سال تحصیلی جدید خبر داد و اظهار کرد: این رتبه بندی مبتنی بر هشت حیطه ۷۰۰معیارسنجش انجام می شود.

6 مدال طلا و نقره سهم دانش آموزان ایرانی از المپیاد ریاضی
دانش آموزان جمهوری اسلامی ایران در پنجاه هشتمین المپیاد جهانی ریاضی دو مدال طلا وسه نقره و یک برنز به دست آوردند. این مسابقات از ۲۱ تیرماه تا ۳۰ تیرماه در شهر ریو برزیل برگزار شد.

امیر مجتبی صبور و آریو لطفی جندقی مدال طلا، طاها میران زاده، سید محمد صادق مهدوی، فرهود رستم خانی مدال نقره و سروش تسلیمی به مدال برنز دست یافتند.

امیر مجتبی صبور با کسب، ۳۵ نمره از ۴۲ نمره موفق به کسب رتبه اول در بین ۶۱۵ شرکت‌کننده شد. در این مسابقات ۱۱۱ کشور شرکت کرده بودند که تیم جمهوری اسلامی ایران بعد از کره جنوبی، چین، ویتنام و آمریکا در رتبه پنجم جهان قرار گرفت.

مشکل سند تحول بنیادین، نبود زیرساخت‌ها است
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص میزان اجرای سند تحول بنیادین و انتقادات مبنی بر اجرا نشدن آن در آموزش و پرورش اظهار کرد: مشکلی که این سند دارد زیرساخت ها و زیر نظام هایی است که باید برای اجرای کامل سند تدوین شود.

وی ادامه داد: اکنون این زیرنظام‌ها در مرحله ای است که کمیته های مختلف برای تهیه آن در نظر گرفته شده است که باید در شورای عالی آموزش و پرورش این موارد به تصویب برسد.

وزیر آموزش‌و‌پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در تصویب زیرنظام‌ها تاخیر وجود داشته است، گفت: روی این مساله کار کردیم و به هر حال زمانی بیش از آنچه درنظرگرفته شده، برای تصویب زیر نظام لازم بوده است.

اجرای طرح سنجش نو‌آموزان پیش‌دبستانی در مراکز مجوزدار‌
رخساره فضلی‌ مدیرکل‌ دفتر آموزش پیش‌دبستانی در مورد طرح سنجش نوآموزان‌ در دوره پیش‌دبستانی اظهار کرد: این طرح از سال گذشته برای نو‌آموزان پیش‌دبستانی در نظر گرفته شده و اکنون افرادی که ثبت‌نام در مراکز دارای مجوز از آموزش و پرورش را انجام داده‌اند امکان شرکت در این طرح را دارند.

وی ادامه داد: در این طرح تمامی مراحل سنجشی‌ که برای نو‌آموزان در بدو ورود به دبستان انجام می‌شد برای متقاضیان ورود به پیش‌دبستانی نیز انجام شده و در صورت تشخیص مشکل به مراکز تخصصی ارجاع می‌شوند.

مدیرکل‌ دفتر آموزش پیش‌دبستانی گفت: در شرایطی که نوآموز‌ پیش‌دبستانی دیر‌آموز تشخیص داده شود دوره‌های آموزشی برای کودک و والدین او برگزار می‌شود تا روند آموزش چنین افرادی در دوران مدرسه با کیفیت بهتری انجام شود.

مراکز رفاهی فرهنگیان در تهران استاندارد می‌شوند
محسن بهارلو معاون توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص اسکان فرهنگیان در ایام تابستان اظهار کرد: ارائه خدمات رفاهی جزو ماموریت های ما نیست اما به دنبال این هستیم که با همین امکانات حداقل خدماتی را برای فرهنگیان ارائه کنیم.

بهارلو با بیان اینکه سیاست آموزش و پرورش شهر تهران بر این است تا مراکز اسکان دائم فرهنگیان را توسعه دهیم، اظهار کرد: اگر مراکز اقامتی دائم افزایش یابد حتی از نظر هزینه ها نیز به نفع آموزش و پرورش است چراکه استهلاک وسایل برای تجهیز کلاس های درس در جابجایی کم می شود.

معاون توسعه و پشتیبانی شهر تهران با اشاره به اسکان تابستانی فرهنگیان تصریح کرد: بعد از پایان امتحانات و از ابتدای تیرماه تا 15شهریور اسکان انجام می شود و بعد از آن برای آماده سازی مدارس در سال تحصیلی جدید آماده می شویم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.