توئیت‌های نسنجیده ترامپ تهدیدی برای ثبات جهان

پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا نوشت عادت رئیس‌جمهور آمریکا به ارسال پیام بر روی پایگاه اینترنتی توئیتر، دنیا را دچار بی‌ثباتی می‌کند.

توئیت‌های نسنجیده ترامپ تهدیدی برای ثبات جهانبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا در مقاله‌ای نوشت توئیت‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز مانند خشم آشیل (قهرمان اساطیر یونان)، به شکل ناگهانی، انفجاری و همراه با پیامدهای غم انگیز است. پیام توئیتری اخیر ترامپ نیز یکی از شوم‌ترین ها بود. وی نوشت: «پس از مشورت با ژنرال‌ها و کارشناسان نظامی خودم، لطفاً مطلع باشید که دولت آمریکا این را نمی‌پذیرد یا اجازه نمی‌دهد که ...» و سپس به مدت نه دقیقه هیچ چیز دیگری نوشته نشد و دنیا منتظر بود تا دریابد این سه نقطه، از چه خبر ناگواری حکایت دارد.

بر اساس گزارش «بازفید» BuzzFeed، این توئیت، «هراس و نگرانی هایی در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ایجاد کرد که شاید رئیس جمهور آمریکا برای اعلام خبر حمله هوایی به کره شمالی یا اقدام نظامی دیگری آماده می‌شود».

سرانجام مشخص شد که ترامپ سرگرم فراهم کردن ساز و برگ جنگی نیست، بلکه صرفاً ممنوعیت حضور نیروهای تراجنسیتی در ارتش آمریکا را اعلام کرده است. شاید گزاف نباشد اگر بگوییم توئیت‌های ترامپ به تهدیدی برای ثبات جهانی تبدیل شده است. ترامپ به دلایل بسیاری، از جمله به خاطر ریاست جمهوری خودش هم که شده، باید (توئیت فرستادن) را متوقف کند.

ظاهراً همه کسانی که ترامپ را می‌شناسند، اعم از کارکنان، وکلا و خانواده اش، از او خواسته اند که دیگر در توئیتر پیام نفرستد. نمایندگان کنگره آمریکا نیز عملاً از او خواهش و به او التماس کرده اند. کاسه صبر رأی دهندگان آمریکایی نیز دیگر لبریز شده است و تنها کسی که هنوز هوادار استفاده دونالد ترامپ از توئیتر است، خود او است. رئیس جمهور آمریکا با این کار، لطمه زیادی به خود وارد می کند: سخنان زیردستان خود را نقض می‌کند، بحث و جدل‌های نسنجیده به راه می‌اندازد، اقتدار خود را کاهش می‌دهد و برنامه کاری اعلام شده خود را از مسیرش خارج می‌کند. ترامپ چه بسا با این کار، خودش را به لحاظ قانونی نیز به خطر می‌اندازد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین با این کار به سیاست های آمریکا لطمه می‌زند. توئیت های او در اوضاع کنونی، سد راه قانونگذاری می شود، فضای دو قطبی در جامعه را تشدید می‌کند و باعث سردرگمی توده مردم می‌شود. روزی نیست که مباحث ملی، قربانی توئیت‌های رئیس جمهور آمریکا و گلایه‌های بی‌پایانِ آن نشود.

با وجود این، مسئله نگران کننده‌تر، لطمه هایی است که ترامپ به امور دنیا وارد می‌کند. توئیت‌های نسنجیده ترامپ، سیاست ‌آمریکا در سایر نقاط دنیا را از قطر گرفته تا چین و کره شمالی، مختل کرده است. این پیام ها، هنجارهای دیپلماتیک و ارزش‌های دموکراسی را کوچک می‌شمارد، باعث تشویش در بازارهای مالی می‌شود، متحدان (آمریکا) را به دشمن تبدیل می‌کند، دستگاه های اطلاعاتی خارجی را به اقدامات مجرمانه سوق می‌دهد؛ و همه اینها به چه علت است؟

ترامپ می‌ گوید این کار برای انتشار پیام‌های صادقانه و سانسور نشده است. بدون شک، این برای مردم آمریکا سودمند است که هر چند به شکل جمله‌هایی که حداکثر 140 حرف (کاراکتر) دارد، بدانند که رئیس جمهورشان چه فکری می‌کند؛ با وجود این، در کنار این سود باید هزینه های پیام های توئیتری رئیس جمهور آمریکا را نیز برای گفتگمان عمومی، فرهنگ سیاسی و ثبات جهانی مد نظر داشت.

بنیانگذاران دموکراسی در آمریکا حق داشتند به عوام‌گرایی و جذابیت‌های آن بدبین باشند. آنها ارزش‌ رئیس جمهور را به خویشتنداری سیاسی، فروتنی و احترام گذاشتن به نهاد قانونگذار می‌دانستند و این ویژگی‌ها هنوز هم قابل دفاع است. توئیت‌های نسنجیده ترامپ و نابسامانی های حاصل از آن، دقیقاً همان چیزی است که بنیانگذاران آمریکا از آن واهمه داشتند و این نشان می‌دهد که سانسور نشدن (گفته های) رئیس جمهور چه اندازه می تواند خطرناک باشد.

 

انتهای پیام/

 

پیامدهای پیام‌های توئیتری ترامپ برای جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار