معاون استاندار اصفهان و فرماندار کاشان گفت: برای تکمیل طرح خط انتقال زاینده رود به کاشان 500 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمیدرضا مومنیان در بازدید تاسیسات و خط انتقال آب زاینده رود به کاشان با این که فرصت سوزی در تکمیل این طرح زیان را مضاعف خواهد کرد، افزود: از دست رفتن زمان نه تنها باعث مستهلک شدن تاسیسات و خط انتقال می شود بلکه هزینه های طرح را زیاد می کند.

وی اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز این طرح برای تکمیل و بهره برداری در سال 93، 450 میلیارد ریال برآورد شد که با 250 میلیارد ریالی که تامین شد بخشی از کارها انجام گرفت اما امروز با توجه به تورم و افزایش قیمت ها همچنان با کمبود اعتبار روبرو هستیم.

وی افزود: ارزش تاسیسات و خط انتقال آب زاینده رود به کاشان با پیشرفت 98 درصدی افزون بر 8000 میلیارد ریال است اما تکمیل نکردن دو درصد باقیمانده نیمی از ظرفیت طرح را معطل نگاه داشته است.

مومنیان خاطرنشان کرد: طرح اولیه انتقال آب زاینده رود به کاشان در سال 1374 مطرح و مطالعات آن طی دو سال محقق شد و عملیات اجرایی در سال 1378 آغاز و پس از پنج سال در سال 1383 به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه 180 کیلومتر از خط انتقال این طرح در مدار بهره برداری است، تصریح کرد: تصفیه خانه در ابتدای مسیر و 130 هزار مترمکعب حجم مخزن های مورد نیاز و شش فشار شکن در طول مسیر این امکان را فراهم کرده است.

فرماندار کاشان گفت: با انجام این اقدام ها 800 لیتر آب از طریق سد تنظیمی زاینده رود وارد تصفیه خانه شده و پس از آن آب شرب 41 روستای شهرستان تیران و کرون، شهرستان دهق و علویجه، میمه، وزوان و دلیجان را تامین کرده و پس آن به شهرستان های کاشان و آران و بیدگل برسد.

به گفته وی، مرحله نخست انتقال 1100 لیتر آب زاینده رود به کاشان و آران و بیدگل بوده است اما پس از تحقق طرح و به علت بی آبی شدید در روستاها و شهرستان های طول مسیر، این ضرورت مورد توجه شرکت آب منطقه ای اصفهان قرار گرفته تا بخشی از آب شرب روستاها و شهرستان های مسیر را نیز از این طریق تامین کند.

مومنیان همچنین یادآورشد: هم اکنون 800 لیتر آب در ارتفاع 480 متر پمپاژ شده تا وارد تصفیه خانه شود و در صورت تکمیل تونل گلاب، آب مسیر 10 کیلومتری تونل را به صورت ثقلی طی کرده و در انتهای مسیر به وسیله پمپاژ در ارتفاع 220 متری وارد تصفیه خانه می شود.

وی گفت: بهره گیری از تونل گلاب و تاسیسات ایجاد شده این فرصت را فراهم می آورد تا ضمن افزایش ظرفیت آب، هزینه های نگهداری و پمپاژ کاهش قابل توجه پیدا کرده و ظرفیت نهایی خط انتقال نیز محقق گردد.

مومنیان با بیان اینکه تکمیل نکردن دو درصد باقیمانده تاسیسات تونل گلاب تمام سرمایه گذاری های انجام شده را بلااستفاده و معطل کرده است، تصریح کرد: طول عمر مفید خط انتقال در حال طی شدن است در صورتی که هنوز تونل گلاب به بهره برداری نرسیده است و بیم آن می رود پس از تکمیل تونل گلاب، خط انتقال آمادگی انتقال آب را نداشته باشد و تمام تلاش های انجام گرفته را بی اثر کند.

وی افزود: پیشرفت فیزیکی طرح 98 درصد است و عمده کارهای باقیمانده در اول خط است و آب گیر و رسوب گیر ساخته شده است اما اتصال به دریاچه باقیمانده است.

وی ادامه داد: ساخت و نصب دریچه های سازه آبگیر، اتصالات سازه آبگیر به تونل اصلی ، اتصال لوله 1500 از ابتدای تونل دسترسی به مسیر تصفیه خانه و ایجاد تاسیسات مکانیکی و برقی ایستگاه پمپاژ بخشی از کارهای باقیمانده است که در انتظار تامین اعتبار است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار