دبیر جایزه جهانی گوهرشاد در نشست خبری باشگاه خبرنگاران جوان؛

هدف جایزه جهانی گوهرشاد ترویج فرهنگ نیکوکاری است/ دهم مرداد ماه از برگزیدگان جشنواره تجلیل می‌شود

نشست خبری دومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد (بزرگداشت بانوان فرهیخته و نیکوکار) در محل آمفی تئاتر باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد.

در این نشست خبری با حضور علی سروری مجد دبیر جایزه جهانی گوهرشاد و محمود واعظی عضو شورای علمی این رویداد فرهنگی، جمع کثیری از خبرنگاران و اصحاب رسانه حضور داشتند.

 

هدف جایزه جهانی گوهرشاد ترویج فرهنگ نیکوکاری است/ دهم مرداد ماه از برگزیدگان جشنواره تجلیل می‌شود

 

محورهای هشت گانه دومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی کشورمان، سروری مجد‌ دبیر جایزه جهانی گوهرشاد گفت: جایزه جهانی گوهرشا‌د امسال و سال گذشته در ماه ذی‌القعده‌ برگزار می‌شود. این جایزه به بانوان فرهیخته‌ و نیکوکار تعلق پیدا می‌کند. برای نیکوکاری 8 محور در شورای سیاستگذاری‌ گوهرشاد تعریف شد؛ اولین محور ایثار و شهادت است. دومین محور مقاومت و بیداری اسلامی، سوم اقدامات قابل توجه و درخور تحسین‌ و شایسته‌ در عرصه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی‌، چهارم تلاش در عرصه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، پنجم وقف و امور خیریه‌، ششم امور عمرانی مثل مدرسه‌سازی، بیمارستان‌سازی، هفتم امور پزشکی و هشتم موضوع مدیریت و کارآفرینی‌ خواهد بود.

وی افزود: این هشت محور برای بانوان تعریف شده و هرگونه تلاشی در این زمینه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و به آنها جایزه اهدا خواهد شد.

 

8 بانوی نیکوکار داخلی و خارجی تجلیل می شوند

سروری مجد ادامه داد: به 8 نفر در انتها جایزه داده می‌شود که 4 نفر داخلی و 4 نفر خارجی هستند. امسال از منابع متعددی که دبیرخانه استعلام کرده بود، رزومه‌هایی به دست ما رسید‌. از سویی از سال گذشته سایتی در این باره راه‌اندازی شد و همچنین از افراد حقیقی و حقوقی برای گزینه‌های مورد نظر هم استعلام کردیم.

دبیر این رویداد فرهنگی اظهار داشت: امسال 60 گزینه داخلی و 60 گزینه خارجی داشتیم که رزومه‌های آنها به دست ما رسید، در مرحله اول 20 نفر چینش شدند و با وجود مستندات موجود مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. پس از 9 جلسه با دقت فراوان، 4 گزینه داخلی و 4 گزینه خارجی انتخاب شدند تا مراحل اداری کار آنها انجام شود.

 

هدف جایزه جهانی گوهرشاد ترویج فرهنگ نیکوکاری است/ دهم مرداد ماه از برگزیدگان جشنواره تجلیل می‌شود

 

سروری مجد اذعان داشت: آنچه که برای ما مهم بوده تنوع جغرافیایی و موضوعات و محورهای هشت‌گانه است. در این راستا خیلی مواقع امتیازات نزدیک به هم بود که سعی شد با دقت نظر بیشتری انتخاب‌های نهایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: ما جمعاً برای ارزیابی آثار، 17 داور خارجی و داخلی داشتیم و رزومه‌ای نبود که کمتر از 10 نفر در مورد آن نظر نداده باشند. البته آنچه که عرض می‌کنم، این نیست که سال گذشته و امسال همه بانوان نیکوکار را پیدا کردیم؛ بلکه این ها تمام داشته‌هایی‌ است که به دست ما رسیده و مورد بررسی‌ قرار گرفته است. چه بسیارند نیکوکارانی که گمنام هستند. به این جهت از شما رسانه‌های محترم تقاضا دارم، برای دوره‌های بعدی در شناسایی هر چه بیشتر نیکوکاران به ما کمک کنید.

سروری‌مجد عنوان کرد: این یک اقدام نمادین‌ برای ترویج فرهنگ نیکوکاری است. به همین دلیل اسم «بانو گوهرشاد» به عنوان خادم امام رضا (ع) معرفی شد. بانو گوهرشاد ادب دوست، دین دوست، مؤمن، نیکوکار و ... بود. اساساً تعریفی که شورای سیاستگذاری‌ کرده، مربوط به همه بانوان نیکوکار است.

وی تصریح کرد: بنابراین با این نگاه وسیعی که آستان قدس رضوی با الهام از سیره امام رضا (ع) در پیش گرفته، شعاع دایره نیکوکاری را در میان همه زنان نیکوکار توسعه داده است و می‌گوید بانوان نیکوکار بخصوص آن‌هایی که اهل اسلام هستند، ضمن خدمات ارزنده‌ای که به خانواده خود ارائه می‌کنند، می‌توانند اقدامات نیکوکارانه‌ای را انجام دهند.

 

هدف جایزه جهانی گوهرشاد ترویج فرهنگ نیکوکاری است/ دهم مرداد ماه از برگزیدگان جشنواره تجلیل می‌شود 

دهم مرداد ماه روز تجلیل از بانوان فرهیخته نیکوکار

در ادامه این نشست خبری، واعظی عضو شورای علمی جایزه جهانی گوهرشاد، با تاکید برگزاری این مراسم در دهم مرداد، درباره جهانی بودن جایزه گوهرشاد گفت: نکته مهم این جایزه، جهانی بودن آن است. در دنیا جایزه‌های فراوانی چون نوبل و ... تعریف شده و خیلی از موسسات جایزه‌های متفاوتی را تعریف کرده‌اند.

واعظی ادامه داد: اصل این جایزه ملی نیست؛ جهانی است؛ گنبد فیروزه‌ای مسجد گوهرشاد به نام بانو گوهرشاد نصب شده و رنگ فیروزه‌ای، نمادی برای بانوی متخصص نیکوکار شد. به این بهانه نام این جایزه گوهرشاد شد. این جایزه باید بتواند جای خود را در دنیا باز کند.

واعظی گفت: یکی از مشکلات ما پیدا کردن این نیکوکاران است. باید بگردیم و آن ها را پیدا کنیم. این جایزه ویژه شیعه‌ها ثبت نشده و گنبد فیروزه‌ای رنگ، مختص به تمام کسانی است که هنر متخصص شدن را داشتند و تمامی ادیان در این جامعه سهم دارند.

 

جایزه فرهنگی گوهرشاد، یک جایزه جهانی است

واعظی در ادامه سخنانش گفت: جهانی شدن یک جایزه، کار یک نهاد نیست و در جایی که رسانه به میان می‌آید، تلاش‌ها خود را نشان می‌دهد و خواهش من اطلاع‌رسانی دقیق و درست این رویداد است.

وی افزود: یکی از آن عرصه‌هایی که جای خالی آن در آستان قدس رضوی احساس می‌شد با حضور حجت‌‌الاسلام والمسلمین رئیسی شکل گرفت و فضایی برای قشر خبره و واقف ایجاد شد.

 

معرفی مختصر بانوان نیکوکار دومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد

واعظی عضو شورای علمی جایزه جهانی گوهرشاد، درباره منتخبان این رویداد فرهنگی گفت: از کشور روسیه بانویی در این مراسم، حضور دارد که در جهت صلح بین‌الملل تلاش‌های بسیاری کرده. از عراق هم بانویی بسیار پرکار در این رویداد حاضر است که در عرصه‌های جهادی تلاش‌ بسیاری داشته است. از کشور کویت نیز ما بانویی را انتخاب کرده‌ایم که در عین حال که جزو جنبش همبستگی بانوان این کشور است؛ بازارچه‌های خیریه اسلامی بی‌شماری را احداث کرده است و نفر آخر ما از کشور نیجریه است؛ کشوری که قبل از انقلاب اسلامی ایران یک نفر شیعه هم نداشت. در حالی که امروز این کشور 20 میلیون شیعه دارد که عدد کمی نیست و بانوی منتخب یکی از کسانی است که در بصیرت ورزی اسلامی فعالیت داشته است.

 

هدف جایزه جهانی گوهرشاد ترویج فرهنگ نیکوکاری است/ دهم مرداد ماه از برگزیدگان جشنواره تجلیل می‌شود

 

در ادامه مراسم سروری مجد دبیر جشنواره درباره بانوان منتخب نیکوکار داخلی، گفت: یکی از شخصیت‌های داخلی که در عرصه ایثار و شهادت سرآمد هستند، بانویی است که 30 سال با یک جانباز هشت سال دفاع مقدس زندگی می‌کند و فعالیت‌های کثیری در امور فرهنگی و عمرانی انجام می‌دهد. خود این خانم ۴۰۰ نفر خیر را همراهی می‌کند و ۴۰۰۰ دانش‌آموز، بورسیه این افراد بودند و ماهانه کتاب و کامپیوتر به استان‌های مختلف ارسال می‌کنند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که ایشان ۴۰ سال فعالیت فرهنگی دارند. همچنین شخصیت دیگری هستند که در هشت سال دفاع مقدس، رسیدگی به خانواده‌های آزادگان را عهده‌دار بودند. اینکه این افراد وارد عرصه اجتماع شدند و مدیریت می‌کنند، خود اجری بزرگ است.

 

هدف جایزه جهانی گوهرشاد ترویج فرهنگ نیکوکاری است/ دهم مرداد ماه از برگزیدگان جشنواره تجلیل می‌شود

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد گفت: جایزه مادی برای ما در این جایزه مطرح نبوده، چرا که ما نام حضرت رضا (ع) را داریم که همین نام تبرک است. لذا ما به هر برگزیده یک سکه به همراه یک مدال اهدا خواهیم کرد.

وی گفت: ما سایت گوهرشاد را داریم که در این سایت و همچنین، در کانال تلگرام و اینستاگرام اخبار این جایزه قرار داده می‌شود. ما بلافاصله بعد از اهدای جایزه، اخبار برگزیدگان را در سایت قرار خواهیم داد.

 

پرورش فرهنگ نیکوکاری اسلامی غرب را به چالش می‌کشد

دبیر این رویداد فرهنگی اظهار داشت: ماه ذی‌القعده به نام امام رضا (ع) است. لذا از سال گذشته بنا را بر این گذاشتیم که مراسم را در دهه‌ کرامت برگزار کنیم. سال گذشته ۸ نفر برگزیده شدند و امسال هم. باید این ۱۶ نفر برای معرفی فرهنگ رضوی در دنیا تلاش کنند تا در سال‌های آینده مرکز جهانی گوهرشاد شکل بگیرد. ما انتظاراتی از برگزیدگان داریم و آن هم این است که این جایزه را در حیطه خود معرفی کنند و عضو فعال این جامعه باشند. هر کسی می‌تواند در حیطه کاری خودش خادم امام رضا (ع) باشد.

 

هدف جایزه جهانی گوهرشاد ترویج فرهنگ نیکوکاری است/ دهم مرداد ماه از برگزیدگان جشنواره تجلیل می‌شود

سروری در پایان گفت: البته، خدمت صرفاً در حرم امام رضا (ع) نیست و هر کس می توانند در حیطه کاری خودش در خدمت امام رضا (ع) باشد. هر نیکوکاری را پرورش می‌دهیم، توقع داریم جانشین پروری کند و تلاش کند 10 نفر دیگر را مانند خودش در کنار این کار پرورش بدهد. موضوعی که اسلام می‌تواند به وسیله آن، غرب را به چالش بکشد، عنصر پرورش فرهنگ نیکوکاری اسلامی است.

در پایان، سروری مجد دبیر جایزه جهانی گوهرشاد و واعظی عضو شورای علمی این رویداد فرهنگی از مدیریت باشگاه خبرنگاران جوان تشکر کردند.

گفتنی است؛ دومین جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» 10 مرداد در تالار قدس حرم رضوی برگزار می‌شود. در این مراسم از ۴ بانوی فرهیخته ایرانی و ۴ بانوی فرهیخته از کشـورهاى نیجریه، کویت، عراق و روسیه تقدیر می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار