شهرکرد؛

تسهیلات ۱۲ هزار میلیارد ریالی برای پرورش ماهی در قفس

امسال ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای برای رونق و توسعه پرورش ماهی در قفس در کشور اختصاص می‌یابد.

۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای پرورش ماهی در قفس کشوربه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ سیف الله حقیقی قائم مقام سازمان شیلات ایران در سفر به شهرکرد، با بیان اینکه امسال ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای رونق و توسعه پرورش ماهی در قفس در کشور اختصاص می‌یابد گفت: بیش از ۴ هزار میلیارد ریال از این میزان از سوی متقاضیان واجد شرایط جذب شده است.

وی افزود: سال گذشته در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بیش از ۲۰ میلیون بچه ماهی در دریای خزر، عمان، خلیج فارس و دریاچه‌های پشت سد‌ها به صورت پرورش در قفس تولید شد.

حقیقی اضافه کرد: همچنین پارسال ۱۰ هزار تن ماهی در قفس در کشور تولید شد که بخش عمده آن پشت سد‌های استان لرستان، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری صورت گرفت.

وی ادامه داد: بزرگترین قفس پرورش ماهی خاورمیانه در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۵ هزار تن ماهی مربوط به بندر آفتاب در استان هرمزگان است.

حقیقی تأکید کرد: پرورش ماهی در قفس در بسیاری از کشور‌های دنیا نوعی پرورش ارگانیک محسوب می‌شود زیرا محیط پرورش محصور بوده و تنها کنترل و غذاست که توسط انسان انجام می‌شود و علاوه بر آن، گونه‌هایی که در قفس‌ها قرار می‌گیرند نیز دریایی هستند.

وی با بیان اینکه ذخایر دریایی کشور هر ساله رو به کاهش است افزود: روش پرورش ماهی در قفس می‌تواند جایگزین مناسبی برای صیادان باشد.

حقیقی اظهار داشت: شرکت صیادان در تشکل‌های پرورش ماهی، از لحاظ سرمایه ‌ای نیز می‌تواند به آن ها کمک کند.

وی با ابراز رضایت از تولید ۷۰۰ تن ماهی برای نخستین بار در طرح پرورش در قفس در چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال و افزایش تولید و استفاده بهینه از منابع آبی، برنامه ریزی منسجم برای طرح پرورش ماهی در قفس و پشت سد‌های بزرگ منطقه در دستور کار دولت قرار دارد.

گفتنی است: در شیوه پرورش ماهی در قفس، ماهی به صورت محصور در منابع آبی پرورش داده می‌شود و آب به صورت آزاد بین منبع و قفس جریان دارد که این روش،  فرصت مناسبی برای بهره برداری کشاورزان و مزرعه داران از منابع محدود آبی در جهت پرورش آبزیان به شمار می‌رود.

هم اکنون ۴۲۹ مزرعه پرورش ماهی مجاز و ۱۰ مزرعه تکثیر بچه ماهی سردآبی در چهارمحال و بختیاری فعال است.

چهارمحال و بختیاری به عنوان سرچشمه رودخانه‌های کارون، زاینده رود و بخشی از دز، سالانه با تولید ۲۳ هزار تن ماهی سردآبی قزل آلا، مقام نخست کشور در این زمینه را دارد.

انتهای پیام/خ

تولید ۱۰ هزار تن ماهی به صورت پرورش در قفس در کشور در سال گذشته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.