اصفهان؛

پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان

دبیر پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران گفت: پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران هر بار در یکی از دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود، امسال برای دومین بار دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان این کنگره کشوری است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدعلی حاج عباسی  امروز در جمع خبرنگاران در خصوص برگزاری پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران اظهار داشت: این کنگره هر دو سال یکبار از سوی انجمن علوم خاک ایران که اعضای آن از هیأت علمی، دانشجویان و محققان است، برگزار می‌شود.

وی افزود: در کنگره علوم خاک ایران اتفاقات جدید علمی که در زمینه خاک و آب رخ در جهان رخ داده به بحث گذاشته شده می‌شود و در همین راستا مقالات برتر ارائه خواهد شد.

دبیر پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران ادامه داد: این کنگره هر بار در یکی از دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود، امسال برای دومین بار دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان این کنگره کشوری است.

حاج عباسی تصریح کرد: با توجه به چالش‌هایی که در زمینه آلودگی‌های محیط زیستی وجود دارد، «خاک، سلامتی و زندگی» شعار کنگره امسال است، بر این باور هستیم اگر بخواهیم آب و هوای سالم داشته باشیم، باید خاک سالم داشته باشیم چراکه خاک تصفیه کننده آب است.

وی با بیان این که اگر خاک سالم بود ریزگردی وجود نداشت و هوا هم سالم بود، خاطرنشان کرد: امروزه تفکر سیستمی بر علم سایه انداخته و این یعنی زمانی که در مورد آب و آلودگی صحبت می‌کنیم باید تمامی عوامل مربوط به آن از جمله خاک را مد نظر داشته باشیم.

دبیر پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران با اشاره به تعریف خاک سالم توضیح داد: خاک سالم، خاکی است که روی زمین بماند، یعنی با وزش باد از زمین بلند نشود؛ زمانی سیلاب به وجود می‌آید که آب باران روی زمین جاری شود و فرو نرود، پس اگر خاک سالم باشد آب همان‌جایی که می‌بارد در زمین فرو می‌رود.

حاج عباسی با بیان این که وقتی خاک سالم باشد پوشش گیاهی سالم هم خواهیم داشت، عنوان کرد: آلودگی‌هایی که وارد خاک می‌کنیم می‌تواند وارد گیاهان شده و به صورت مستقیم یا به صورت غیرمستقیم با خورده شدن توسط دام، وارد بدن انسان می‌شود.

وی با تأکید بر این که عدم اطلاع مردم از مسائل مهم پیرامونشان از جمله خاک، باعث می‌شود اقدامی هم در این زمینه انجام ندهند، اظهار کرد: اگر بتوانیم چنین کنگره‌هایی را مردمی‌سازی کنیم تا اقشار مختلف مردم نسبت به این موضوع حساس شده و هرکس در هر جایگاهی به دنبال آن باشد که چه نقشی در بهبود شرایط دارد.

دبیر پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران در پایان با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ‌سازی در زمینه خاک یادآور شد: در کنار کنگره امسال بخش فرهنگی وجود دارد، با کاریکاتور، شعر، متن ادبی و ... از شرکت‌کنندگان می‌خواهیم تا نظرشان در مورد چگونگی آلودگی‌های مربوط به خاک را بیان کنند.

در ادامه محمد شایان‌نژاد دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران با اشاره به اهمیت خاک در کنار دیگر عوامل طبیعی، اظهار داشت: مسائل محیطی زیست می‌رود تا در آینده به چالش‌های امنیتی تبدیل شود، نیاز داریم مردم ما نسبت به این موضوعات اطلاعات کامل داشته باشند چرا که حاکمیت نمی‌تواند به تنهایی مشکلات موجود را حل کند.

وی ادامه داد: ارتباط دانشگاه با صنعت از جمله اهداف برگزاری این کنگره است، در همین راستا در حاشیه پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران، قرار است سمپوزیمی با محورهای تراکم خاک، تغذیه خاک و مدیریت آبیاری فضای سبز با پساب داشته باشیم.

به گفته شایان‌نژاد، بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک، فیزیک و فرسایش و رابط آب، خاک و گیاه، آلودگی خاک، شیمی و حاصل خیزی خاک و تغذیه گیاه، پیدایش و رده‌بندی خاک، مدیریت پایدار خاک از جمله محورهای اصلی پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران است.

دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران در پاسخ به سؤالی پیرامون ریزگردهای سمی در اصفهان، گفت: فلزات آلوده طی سالیان دراز از فاضلاب واحدهای صنعتی وارد رودخانه و از آن جا به تالاب گاوخونی وارد شده است.

وی اضافه کرد: آب باعث می‌شود این‌ها در زمین بماند، اما با خشک شدن گاوخونی شاهد ریزگردهای سمی خواهیم بود که می‌تواند در بلندمدت استان‌های دیگر مانند سمنان، قم و حتی تهران را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

فاطمه حسینی مسؤول دبیرخانه پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران در پایان یادآور شد: تا پایان مهلت تعیین شده حدود یک هزار مقاله به دبیرخانه ارسال و داوریان صورت گرفته است؛ ثبت‌نام برای حضور در این کنگره تا 15 مرداد ماه ادامه دارد.

 پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران 6 تا 8 شهریورماه به میزبانی گروه خاک‌شناسی دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور پژوهشگران این حوزه برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار