اجرای نادرست طرح هدایت تحصیلی موجب کاهش بازدهی آموزشی می‌شود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: علی‌رغم تاکیدات در قوانین و اسناد بالادستی طرح هدایت تحصیلی با مشکل مواجه است.

اجرای نادرست طرح هدایت تحصیلی موجب کاهش بازدهی آموزشی می‌شودبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولادقبادعضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آمار دانش‌آموزان پایه دهم و تفکیک رشته تحصیلی نشان می‌دهد وزارت آموزش و پرورش موفق به توزیع متوازن مطلوب در رشته‌ها نشده و بلکه میان رشته‌ها شکاف نیز به وجود آمده است.

فریده اولادقباد  به بررسی طرح هدایت تحصیلی در کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که فرهنگیان و خانواده‌های دانش آموزان در خصوص طرح هدایت تحصیلی داشتند، این موضوع در دستور کار کمیته آموزش و پرورش قرار گرفت و در جلسه‌ای هم که اوایل هفته برگزار شد، ارزیابی هدایت تحصیلی دانش آموزان براساس علاقمندی‌، استعداد و نیاز کشور به سمت رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی مختلف مورد تاکید قرار گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اجرای نادرست این برنامه باعث می‌شود تا دانش آموزان به رشته‌های نامناسب وارد شوند که این موضوع در بلندمدت افت تحصیلی، کاهش بازدهی آموزشی، ‌افزایش میزان ترک تحصیل، نارضایتی و ناراحتی‌های روحی و روانی دانش آموزان و خانواده‌ها را در پی دارد.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه به آئین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ ۹۴.۱۲.۲۴ اشاره کرد و گفت: نتایج نشان می‌دهد برنامه هدایت تحصیلی از ابتدا تاکنون با مشکلاتی مواجه بوده، در حالی که قوانین و اسناد بر اصلاح و بازبینی و برقراری توزیع متوازن میان رشته‌های تحصیلی تاکید داشته‌اند، اما با این وجود اطلاعاتی به دست ما رسیده که نشان می‌دهد طی یک دهه گذشته هیچ کدام از اهداف محقق نشده است.

اولادقباد خاطرنشان کرد: مصوبه سال ۹۴ شورای عالی آموزش و پرورش، که در تیر و مرداد ۹۵ برای نخستین بار در پایه نهم تحصیلی برای هدایت تحصیلی دانش آموزان انجام شد، چالش ها و مسائلی را در جامعه مطرح کرد و دانش آموزان نسبت به آن اعتراض داشتند و حتی خانواده‌ها هم از اینکه فرزندان‌شان با معدل بالا در رشته‌های غیر دلخواه ثبت نام می‌کردند، موافق نبودند.

وی تصریح کرد: جدای از صحیح بودن یا ناصحیح بودن هدایت تحصیلی از نگاه کارشناسی بسیاری از دانش آموزان به رشته علاقه و رغبتی نشان نمی‌دادند و مجبور بودند رشته‌هایی را انتخاب کنند که چه بسا باعث افت تحصیلی می‌شد و حتی ترک تحصیل را هم برای آنان در پی داشت.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: این نگرانی‌ها و اعتراض اولیاء در حدی بود که سازمان بازرسی کل کشور هم به این موضوع ورود کرده و آن را مورد بررسی قرار داد که در این زمینه کمیسیون آموزش مجلس هم به موضوع اجبار در هدایت تحصیلی واکنش نشان داده و خواستار لزوم بازنگری در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش شد.

وی به بندهای مربوط به آیین نامه جدید هدایت تحصیلی در سال ۹۴ مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: شناسایی و شناساندن استعداد و توانایی و علاقه و ویژگی‌های شخصیتی دانش آموزان، کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی و حرفه‌ای دانش آموزان، کمک به هدایت متوازن دانش آموزان به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی براساس سیاست های توسعه‌ای کشور از مهم‌ترین اهدافی است که در این آیین‌نامه پیش بینی شده اما اکنون به دنبال این هستیم که آیا این اهداف محقق شده است یا خیر.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: آمار دانش آموزان پایه دهم و تفکیک رشته تحصیلی نشان می‌دهد وزارت آموزش و پرورش موفق به توزیع متوازن مطلوب در رشته‌ها نشده و بلکه شکاف میان رشته ها نیز به وجود آمده است،‌ چه بسا در یک رشته خاصی مانند علوم تجربی شاهد انباشت فارغ التحصیلان هستیم.

وی همچنین به جایگاه هدایت تحصیلی در قوانین و اسناد بالادستی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوبه سال ۱۳۶۶ بر شناخت و شکوفا کردن و پرورش استعدادهای دانش آموزان تاکید داشته است، همچنین در متن قانون برنامه دوم توسعه مصوبه سال ۷۳ مجلس که مرتبط با هدایت تحصیلی است،‌ بر « برنامه‌ریزی برای کشف و پرورش استعدادهای درخشان، برجسته و هدایت آن‌ها در زمینه‌های مورد نیاز کشور و جلوگیری از فرار مغزها» تاکید شده است.

این عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس همچنین به سند یا قانون آیین نامه آموزشی دوره متوسطه روزانه سالی - واحدی مصوبه ۱۳۸۰ شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: هدف از این قانون هدایت دانش‌آموز به مناسب‌ترین شاخه یا رشته تحصیلی، براساس استعداد و علاقه وی و به تناسب امکانات و نیازهای کشور بوده است، همچنین در قانون برنامه چهارم توسعه مصوبه سال ۸۳، دولت مکلف است به منظور گسترش دانش و مهارت، اصلاح هرم تحصیلی نیروی کار و ارتقاء و توانمندسازی سرمایه های انسانی برای نظام آموزش فنی - حرفه‌ای و سازو کارهای لازم را اتخاذ کند.

اولاد قباد در ادامه با اشاره به مفاد نقشه جامع علمی کشور مصوب ۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در متن نقشه جامع علمی کشور در رابطه با هدایت تحصیلی بر ایجاد نظام آموزشی مناسب برای هدایت دانش آموزان در جهت کسب آمادگی برای ورود به زندگی مستقل و تشکیل خانواده، ‌پرورش استعدادهای شغلی و پدید آوردن آینده شغلی برای برآوردن نیازهای جامعه، پرورش استعدادهای علمی برای ورود به دوره تخصصی تاکید شده است، همچنین ‌تقویت نظام استعدادیابی، مشاوره و هدایت تحصیلی در آموزش عمومی و بازنگری و باز تولید محتوا و روش های آموزشی و پژوهشی به منظور تحقق نقش شایسته زن و مرد در جامعه اسلامی و اصلاح جریان استعداد یابی و هدایت تحصیلی برای جذب استعدادهای برتر در علوم انسانی و معارف اسلامی در نقشه جامع علمی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه مصوب ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی بر هدایت تحصیلی براساس علایق و ویژگی‌های دانش آموزان، بسترسازی و ایجاد انگیزه لازم برای ورود دانش آموزان مستعد به رشته‌های علوم انسانی، برنامه ریزی برای برقراری توازن بین تعداد دانش آموزان و تسهیل در ارتقاء تحصیلی، ورود به رشته های تحصیلی مورد علاقه و هدایت تحصیلی در زمینه ها و رشته های اولویت دار مورد نیاز کشور تاکید شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب سال ۹۰ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این سند نیز شناسایی استعدادهای برتر و هدایت آن‌ها به ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی،‌ طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی به منظور هدایت دانش آموزان به سوی رشته ها و مهارت‌های مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعدادها،‌ علاقه‌مندی و توانایی های آنان مورد توجه قرار گرفته است.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس،‌ برنامه درسی ملی مصوب ۱۳۹۱ شورای عالی آموزش و پرورش را از دیگر اسنادی برشمرد که به موضوع هدایت تحصیلی توجه کرده است و گفت: در ، انتخاب شاخه و رشته تحصیلی در پایان دوره آموزش عمومی و براساس نتایج عملکرد درسی و تربیتی در طول این دوره تحصیلی صورت می گیرد در واقع هدف این برنامه الزامی بودن مشاوره و هدایت تحصیلی در همه دوره ها است.

به گفته وی، در جلسه ‌ای که با حضور معاون آموزش متوسطه،‌ معاون پرورشی و فرهنگی و مدیر کل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش برگزار شد،‌ اجرای طرح هدایت تحصیلی که از سال گذشته انجام شد، ‌مورد بررسی قرار گرفت.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

عدم اجرای صحیح هدایت تحصیلی به دانش آموزان آسیب می زند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
با سلام
اجرای نادرست این برنامه باعث می‌شود تا دانش آموزان به رشته‌های نامناسب وارد شوند که این موضوع در بلندمدت افت تحصیلی، کاهش بازدهی آموزشی، ‌افزایش میزان ترک تحصیل، نارضایتی و ناراحتی‌های روحی و روانی دانش آموزان و خانواده‌ها را در پی دارد.
آخرین اخبار